Recenze: Navždy spolu

Romantické drama o dvou mladých lidech, kteří jsou do sebe po uši zamilovaní a nedovedou si představit život jeden bez druhého. Sílu tohoto pouta ovšem čeká zatěžkávací zkouška, která má odhalit meze pravé a věčné lásky. Tento snímek je inspirován skutečnými událostmi a v hlavních rolích se představí mladé hollywoodské hvězdy Channing Tatum a Rachel McAdams. Režie se ujal Michael Sucsy, pro něhož je to celovečerní debut.

Příběh dvojice novomanželů se odehrává v Chicagu, kde se oba realizují v umělecké branži. Paige (McAdams) je úspěšnou uměleckou sochařkou a nedávno si pořídila svoji vlastní dílnu. Leo (Tatum) si na živobytí vydělává v nahrávacím studiu, jehož je současně vlastníkem. Mají spoustu společných přátel a celou řadu plánů do budoucna. Bohužel, do cesty se jim postaví autonehoda, která má za následek, že Paige ztratí paměť a nepamatuje si posledních několik let svého života. Samozřejmě si nevzpomíná ani na Lea, jejich společný život, zážitky, přátele či vzájemný slib věčné lásky. Situaci navíc komplikuje fakt, že Paige se za posledních pár let hodně změnila, jelikož byla konfrontována s nepříjemnou minulostí vlastní rodiny. Rozhodla se do značné míry přehodnotit přístup k životu, změnila svůj žebříček hodnot a začala se zajímat o umění. Stala se z ní naprosto jiná osoba, která zpřetrhala veškerá pouta ke své rodině, svým přátelům z mládí a prakticky vymazala vlastní minulost. Naneštěstí pro Lea si svůj přerod Paige neuvědomuje, protože v její poškozené paměti jsou uchovány pouze vzpomínky, které všem těmto změnám předcházely. Tento stav je příležitostí pro rodiče Paige (Sam Neill, Jessica Lange), kteří ve ztrátě paměti vidí příležitost jak znovu navázat bližší vztah se svou dcerou a nasměrovat jí z jejich pohledu správným směrem. Leo, jenž není součástí těchto plánů, je postaven před těžký úkol, protože dívka, kterou bezmezně miluje, jej nepoznává, prakticky nic k němu necítí a nemá příliš pochopení pro život, který s ním vedla před nehodou.

Snímek pracuje s fenoménem pravé lásky a staví se k němu poměrně tradičně a hořkosladce. Ačkoliv se zde objeví snad všechna žánrová klišé, která si lze představit, Navždy spolu nenudí a občas překvapí, pokud se jedná o nějakou tu příběhovou odbočku. Je zcela přirozené, že žánrově zběhlejší diváci odhadnou konec filmu již při úvodních titulcích. To je v žánru romantických komedií či dramat celkem běžná záležitost. Ani v tomto případě nelze očekávat nějaké zásadní zvraty či překvapivá odhalení, ačkoliv děj není úplně plochý, jak by se mohlo na první pohled zdát, především díky spletitosti a komplikovanosti vztahů uvnitř rodiny hlavní hrdinky.  Na druhou stranu je ona jednoduchost vykoupena poměrně věrohodným přístupem k problematice ztráty paměti a opravdu sympatickou ústřední dvojící. Solidní tempo začne haprovat až v poslední třetině filmu, kdy se nabalují shodně zabarvené citové výlevy hlavního hrdiny.

Channing Tatum je v roli Lea přesvědčivý a mám dojem, že je to jeho jediná herecká poloha, ve které může být skutečně úspěšný. Stejně, jako neměl problémy s rolí Johna Tyreeho v romantickém dramatu Milý Johne, tak působí přirozeně i tentokrát. Nicméně v tomto případě je jeho filmovou partnerkou Rachel McAdams, tedy o hodně zkušenější herečka než tomu bylo v případě Amandy Seyfried. McAdams v drtivé většině společných scén strhává pozornost na sebe, ale Tatum ji zdatně sekunduje a chemie mezi nimi opravdu funguje. Je to typicky americká filmová dvojice, protože oba jsou krásní, oba mají vymodelovaná těla a když je potřeba, dokážou nasadit úsměv od ucha k uchu. V běžném životě poměrně řídký to jev, ale na filmovém plátně se na to dívá docela dobře. Zklamáním je naopak samotný závěr, který je mdlý a vyšumělý. Gradace se prostě nedostavila a na konci tak chybí onen pamětihodný moment, jenž bývá často vrcholem podobně laděných snímků. V tomto případě konec působí spíše jako nutná informace, kterou režisér mimochodem zmínil.

KOUKNI SE  Koukat či nekoukat: Postapo seriál Fallout

Celkem vzato budou určitě spokojeni fandové romantických filmů, protože se jedná o poctivě natočenou limonádu, která má po celou dobu malinko hořkou příchuť, což je jejím největší kladem. Citlivě zachycený příběh o pravé lásce zabalený do moderního hávu rozhodně nezklame a jako příležitost pro zamilované páry k návštěvě kina je ideální. Pokud ovšem nepatříte k fandům zamilovaných slaďáren, ale rádi byste své lepší polovičce udělali radost, tak vězte, že v blízké budoucnosti v kinech nebude mnoho schůdnějších a příjemnějších alternativ. V českých kinech má snímek premiéru 29. března 2012.

Jaroslav Mrázek

Navždy spolu
The Vow