Husitská trilogie je zpátky. Dočkali jsme se nového vydání knihy Narrenturm od Sapkovského. Jak je na tom kniha po letech, to se dozvíme v následující recenzi.

Když se řekne Andrzej Sapkowski, většině z vás se jistě vybaví legendární série o bělovlasém Zaklínači Geraltovi. Tento polský autor toho má samozřejmě na svém kontě o mnoho více. Například i Husitskou trilogii, která u nás opět postupně vyjde v novém vydání. Čtenáří se zatím dočkali pouze prvního dílu, který nese název Narrenturm. Jak na tom kniha po těch letech je, se dozvíme v následující recenzi. Výtisk nám poskytlo knihkupectví Dobré knihy.

Historie říznutá čáry a kouzly

Sice se nejedná o zbrusu nový titul, ale pouze o další vydání knihy, přesto se pokusím přiblížit některým čtenářům, o čem kniha vlastně je. Jak už je z názvu patrné, kniha, respektive celá série nás zavede do období Husitských válek. Čekáte-li historicky přesný román, který mapuje tehdy ponuré a neklidné časy, možná budete krapet zklamaní. Sapkovski se sice snaží do jisté míry držet historických reálií, ale pouze do jisté míry. I proto v knize narazíte na kouzla a čáry nebo setkáte se s nadpřirozenými bytostmi.

Celý příběh se točí okolo postavy rytíře Reinmara z Bělavy, který se díky neuváženým činům dostane do velkých potíží. Větších než si možná zprvu připouští. Tuzemské čtenáře navíc jistě potěší fakt, že se celé dobrodružství odehrává ve Slezsku a jeho blízkém okolí. Výše jsem zmiňoval, že se autor do jisté míry drží historie. I proto budete po celou dobu narážet na zmínky o různých historických událostech a postavách, jež si já osobně složitě vybavuju z hodin dějepisu. Máte-li tedy rádi historii, o důvod více Narrenturm si pořídit. Důvodů k pořízení je však o mnoho více.

Epický příběh

Autorovi se podařilo poskládat epický příběh, plný akce a napětí, nechybí ani spousta zajímavých a nečekaných dějových zvratů, nechybí romantika, dokonce nechybí ani pořádná dávka humoru. Narrenturm nabídne čtenáři opravdu vše, co od fantasy dobrodružství čekáte. Zpočátku se sice zdá hlavní zápletka docela jednoduchá a fádní, vlastně by se dalo říct až banální, ale postupem času se to celé vyvine ve mohutný příběhový slepenec, který však dává smysl a pěkně do sebe zapadá. Celé si to navíc drží solidní tempo. Děj je přímočarý, bez zbytečných příběhových odboček.

Dobrou zprávou je, že se tady autor nevyžívá ve zbytečné a někdy až nudné popisnosti nezajímavých situací, jako tomu bylo například u některých knih se Zaklínačem. Po příběhové stránce tedy nemám knize co vytknout, tedy až na jednu drobnost. Velké množství latinského textu. Ať už šlo o úryvky vět, tak celé básně či texty písní. Tady jsem vážně uvažoval, zda autor očekává, že všichni čtenáři jsou znali latinského jazyka, nebo ony úryvky fungují jako absolutně nedůležitá výplň. Každopádně já tyto texty bez výjimky přeskakoval.

Postavy se povedly

Hlavními postavami celé knihy jsou slezský rytíř Reinmar z Bělavy a jeho společníci. Vynalézavý Šarlej a hromotluk Samson. Zatímco zmíněná dvojice společníků vyniká jak inteligencí, odvahou, tak jim nechybí pořádná dávka humoru. Oproti tomu samotný Reinmar, to je kapitola sama pro sebe. Po čas čtení se vám bude střídat období, kdy budete tohoto mladého rytíře nenávidět a zatracovat, jindy ho zase zbožňovat a fandit mu v jeho úsilí. Z počátku na vás působí jako inteligentní, odvážný, mladý hoch, který se pere neohroženě se svým zpackaným osudem. Po nějaké době však začnou na povrch vylézat jeho horší vlastnosti a vy zjistíte, že je to vlastně jen naivní trouba. Nejvíce vám poleze na nervy Reinmarova vlastnost bezhlavě se vrhnout do všeho, aniž by myslel na důsledky. Nejlépe by se dalo říct z průseru do průseru.

Ve výsledku se dá říct, že si autor dal na postavách opravdu záležet. Většina má opravdu propracované charaktery, které nijak nevyčnívají z příběhu. Malý problém jsem měl s tím, že postav se v ději objevuje až moc. Občas jsem měl problém zorientovat se kdo je vlastně kdo. Hlavně tedy zpočátku.

Skvělá volba

Nastal čas tohle povídání celé zakončit. Autorovi se podařilo vystavět opravu velmi zajímavý zajímavý historický příběh, kterému nechybí pořádná porce nadpřirozena. Opomenout nelze ani pro tehdejší dobu ponurá a temná atmosféra, která na vás prýští na každé straně. Téměř celé dobrodružství se kromě toho odehrává na našem území, což působí kladným dojmem. Ve výsledku nejde, až na pár drobností, knize vlastně nic vytknout. Pokud jste tedy Narrenturm, potažmo celou Husitskou sérii, ještě nečetli, doporučuji vám to napravit. Rozhodně nebudete litovat, navíc se přesvědčíte, že Sapkowski, to není jen Zaklínač.

Knihu Narrenturm pořídíte zde.

Martin Kudělka

9
recenze-narrenturmNarrenturm je povedený historický fantasy román, kterému nechybí jak pořádná porce akce a napětí, tak ponurá a temná atmosféra Husitského období. Navíc, jak už jsme u Sapkowkého zvyklí, můžete očekávat i hutnou dávku humoru. Pro milovníky fantasy naprostá nutnost.