Recenze: Matky na tahu o Vánocích bourají sváteční klišé

Když se před rokem stal film Matky na tahu celkem překvapivě velkým hitem, bylo téměř jisté, že si zadělal na pokračování. Ústřední trojice vyřízených matek, Amy (Mila Kunis), Kiki (Kristen Bell) a Carla (Kathryn Hahn), se tenkrát naučila nebrat mateřství a rodičovství tak vážně a začala si sobecky užívat. Nutno říci, že pro to jejich rodiny ne vždy měly úplně pochopení. Časem si však tak nějak už zvykly na to, že k snídani se namísto jídla podává maminčina kocovina.

Vánoce jako za mlada

Ale teď nastal čas pokořit další level. Vánoce. Svátky klidu a míru. I když jak pro koho. Rozhodně ne pro mámy, které musí obstarat veškeré ty ozdoby, dárky, cukroví apod. A tyto tři dámy se rozhodnou, že už toho mají tak akorát dost. A vzbouří se proti zavedeným konvencím. Matky na tahu o Vánocích by tak mohly být nekonečnou a neskutečnou pařbou, pokud by ovšem nenastal zásadní zvrat v podobě příjezdu matek těchto matek, které jim zatnou rázem tipec. Ale samy mají k babičkovskému normálu také dosti daleko.

Babičky = prudičky

Amyina matka (Christine Baranski) je protivná perfekcionistka vyžívající se v ponižování své dcery a hrocení každodenních běžných situací do perfektního extrému. Například naprosto přemrštěně a kýčovitě nazdobí Amyin dům a naplánuje bohatý vánoční program pro celou rodinu spočívající mimo jiné v návštěvě pětihodinového ruského představení Louskáček.

Kikiina matka (Cheryl Hines) se zase ve své dceři natolik zhlédla, že se obléká a chová přesně jako ona. Také ji tak neskonale miluje, že za nevhodné nepovažuje ani lehký voyeurismus.

Carlyna matka (Susan Sarandon) žije ve svém marihuanovém světě. A dění okolo ji zas tak moc nezajímá (pokud ovšem zrovna nepotřebuje něco ztopit). A tak lze jen těžko hovořit o nějakém větším citovém napojení na její dceru. Nicméně, tohle všechno jí odpustíte, protože Susan Sarandon je prostě a jednoduše výborná (ne-li to nejlepší na celém filmu). Je vidět, že si roli potrhlé nezávislé babičky prostě hodně užívá.

Lze tedy říci, že naše tři matky mají se svými matkami celkem zásadní problémy. A ty je nutné řešit. A o tom ten film vlastně je. A ještě o striptérech, upnutých lesklých boxerkách, chlastu a depilaci intimních partií.

Bez alkoholu na to nekoukejte

Pokud se rozhodnete, že na tento film vyrazíte, vězte, že od něj dostanete přesně to, co se od něj očekává. A ne víc. Vzhledem k tomu, že vás všechny ty vtípky a gagy rozhodně nedonutí válet se smíchy na zemi, lze konstatovat, že se jedná o průměrnou komedii, která neurazí. I když někoho možná ano (třeba Židy, matky, děti, babičky a další.). Možná že vás i nadchne. Ale momenty, kdy se řeší vážné rodinné problémy, které jinak svižný krok filmu dosti zpomalí, vás zase tak utlumí, že na veškeré to nadšení zase hezky rychle zapomenete.

Určitě se nejedná o úplně typický vánoční film, který se v průběhu let stane nedílnou součástí svátečních rodinných veselí (na Vánoce si totiž „pařbu“ asi většina z nás pustit nechce). Je pravda, že zde dostáváme tak trochu jiný pohled na prožívání těch nejdůležitějších a nejhektičtějších svátků. V konečném důsledku ale Matky na tahu o Vánocích pravděpodobně nevnesou do vašeho života žádnou přidanou hodnotu. I když se o to tvůrci hodně snaží (hlavně skrze výše zmíněné vtípky o depilaci).

Od ostatních pokračování netradičních vánočních komedií (Táta je doma 2, Santa je pořád úchyl) se vlastně zas tak neliší. Všechny nám totiž daly v podstatě to stejné. Prostě jen další vánoční večírek plný ujetých Santa Clausů, ještě ujetějších rodičů a spousty nevhodných vtipů a sprosťáren, které k Vánocům prostě tak nějak nepatří a mají diváka evidentně šokovat. Ale určitě ve vás nevyvolají touhu tento film znovu znovu vidět (snad jen ty striptéry).

Každopádně, až na Matky na tahu o Vánocích vyrazíte, vezměte s sebou namísto dětí spíše partu kamarádů a namísto coly rum. Tak šťastné a veselé…

Kateřina Valentová

A Bad Moms Christmas