Recenze: Lehkovážný a melodramatický Lupin uhrane dámské publikum

Francouzská seriálová minisérie na Netflixu chce především bavit a vzbuzovat pozitivní emoce.

Kdo by neznal legendárního zloděje gentlemana z románů Maurice Leblanca? Já si jej pamatuji jako zlodějského ducha, jenž povýšil zlodějinu na umění a vypařil se odevšaď dřív, než byl zaznamenán. Poněkud jinak, než nám jej režiséři Bernard, Leterrier a režisérka Said představují.

Uchopit postavu Arsene Lupina a přenést jej do současnosti považuji za výborný nápad. Zajímavý koncept je i přeměna Lupina v potomka afrického přistěhovalce z Kamerunu, který se obtížně protlouká francouzskou společností. A nese si s sebou nezhojené křivdy z minulosti. Film tak samozřejmě naskakuje i na vlnu filmového progresivistického hnutí, které se chce kriticky vyrovnat se svou minulostí a poskytnout prostor pro emancipaci práv etnických menšin.

Jelikož se ale tvůrci rozhodli především bavit, působí hlavní hrdina jednorozměrně. Důraz je kladen především na jeho útlocitnost, mrávní zásadovost a dobrosrdečnost. Sice krade, ale svými mravními zásadami předčí všechny ostatní postavy filmu. Film bohužel také nešetří dojímavými návraty do dětství a dospívání hlavního hrdiny, plného bezpráví a citových výlevů. A zaobírá se také jeho na odiv citlivému vztahu k synovi a nevím zda bývalé či současné ženě. Akční část seriálu tak několikrát za díl upadne do melodramatického módu, v němž se asi najde řada citlivých divaček.

Od hrdiny Lupinova formátu jsem čekal hlavně promyšlené a elegantní krádeže. Z počátku to taky vypadá, že bude o zábavu postaráno, první akce s krádeží náhrdelníku je dynamická a nechybí jí alespoň několik dobrých nápadů. Postupem času ale zjistíte, že si tvůrci vůbec nelámou hlavu s logikou příběhu a že Lupin není tak geniální a vždy krok před padouchy. Ze studia se dostane jen díky tomu, že přepere všechny protivníky, scéna z vlaku už hraničí s parodií, kdy zabiják čeká, až ho bude moct zabít, nechá se všemi odhalit a pak bezhlavě honí Lupina po vlaku, aby dostal nakládačku a pak se opět zjevil před ním. Podobiznu Lupina mají policisté dávno před sebou, ale nedokážou jej identifikovat a spojit s pravou identitou zloděje. Jeho podoba je navíc pro ně tak neuchopitelná, že si jej spletou s někým, kdo mu na první pohled není vůbec podobný.

KOUKNI SE  Láska a příšery: Hledání lásky za časů hmyzí apokalypsy

Kam seriál směřuje, zjistíte bohužel o mnoho dříve, než se tak v ději stane. Například osud novinářky nebo rozehraný návrat k manželce. Melodramatická linka je neskutečně předvídatelná, ta akční zase nedomyšlená.

Celé to vyznívá hodně povrchně, důležité je, aby hlavní hrdina působil, že rozumí technice a hackování, že je to učiněný kouzelník a akční mlátička v jednom, ale výsledek vypadá, že vykonstruovalo dítě na steroidech. Což je asi nakonec hlavním přínosem seriálu – lehkovážná hravost hraničící s dětskou naivitou.

Střízlivá nosnost příběhu by zládla udržet maximálně těch prvních pět dílů první sézóny. Ale protože místo dynamické a promyšlené akce se seriál převaluje v melodramatických scénách, rozuzlení se nedočkáte.

Kubin

ZÁVĚR
5