Recenze: Labyrint: Zkoušky ohněm prošly zkouškou na výbornou

Labyrint: Zkoušky ohněm sjíždí na vlně filmových adaptací akčních knih pro mládež. Kupodivu překonává kvalitami své dva konkurenty Hunger Games a Divergenci, a rozjíždí tak nabušenou sérii, která ještě může přinést mnoho překvapivých momentů. Ačkoliv se jedná o druhý díl, Zkoušky ohněm ukazují zcela nový svět, než jsme viděli v jedničce. Parta kluků (a jedné dívky), kteří za cenu velkých ztrát unikli z Labyrintu, se dostávají do zdánlivého bezpečí vysoce zabezpečeného komplexu, kterému velí pan Janson. Ten je už od pohledu nesympatický a Thomas velice rychle zjišťuje, že komplex také patří pod ZLSN. Ačkoliv hlavním úkolem ZLSN pod vedením doktorky Avy Paige je nalezení léku na epidemii zombie nemoci zvané Erupce, Thomas a jeho kamarádi chtějí za každou cenu utéct. Teresa si tím tak jistá není, protože se jí vrátily vzpomínky na minulost. Partě se podaří uniknout do pouště za zchátralým městem a po několika honičkách se zombíky utečou až do hor, kde se má skrývat odboj označovaný jako Pravá ruka. Podaří se Thomasovi konečně získat svobodu pro sebe a své přátele?

Z více než dvouhodinového napínavého snímku mám veskrze pozitivní dojmy. Tvůrci se vydali opačnou cestou, než zmiňované Hunger Games a Divergence, kde v pokračování hlavní hrdinka řeší psychické následky svých činů. Naproti tomu Labyrint má mužskou hlavní postavu, což je v tomto případě velké a významné plus. Kluci nejen že nejdou pro ránu daleko, ale především nic moc neřeší a nenimrají se ve svých emocích. Což jim ale neubírá na věrohodnosti. Naopak, postava Thomase se zajímavě rozvíjí a díky okolním postavám, především těm ženským (Teresa a Brenda), se spolu s ním dozvídáme nové okolnosti z jeho minulosti i přítomnosti. Thomas je skvělá nosná postava, která má pevné morální zásady a kvůli svým přátelům neváhá obětovat život. Navíc se na něj hezky dívá i po dvou hodinách, během nichž je víceméně pořád zamračený, špinavý a udivený.

Vizuální stránka na jednu stranu odvádí pozornost od slabin scénáře, na druhou stranu je však zásadní pro úspěch filmu. Mladí kluci a holky, kteří musejí předčasně dospět a projít si svou zkoušku ohněm, jsou přesně tak atraktivní, aby si získali divácké sympatie. Ošklivé jedince tu nenajdete, dívky jsou hezké a štíhlé, kluci mají načesané vlasy i po týdnech strádání a jejich oblečení je vždy stoprocentně padnoucí a moderní. Ale i tak to funguje, protože sledovat tyhle puberťáky je prostě příjemné. Jak těžké je najít kompromis mezi dokonalostí hrdinů a uvěřitelností jejich chování, ukázaly právě už dvě zmiňované série. Hunger Games vsází na okázalé kostýmy a jedinečnost hlavní hrdinky, Divergence zvolila méně uvěřitelnou cestu barevně rozlišených kast, které i přes postapokalyptický stav světa dokážou vždy najít perfektní oblečení v potřebné barvě. V obou případech k sobě vzhled hrdinů poutá přílišnou pozornost. 1

Labyrint má ale mnohem víc co nabídnout. Ústřední parta prochází hned několika místy a potkává řadu nových dospělých postav. Každé z míst je nové a zajímavé, ale film mu věnuje jen okrajovou pozornost. Zaručuje to neustálé napětí a divák si nikdy nemůže být jistý, co se bude dít dál. Atmosféra filmu je skvělá, pro daný žánr nadprůměrně hutná a napínavá. Začíná to opevněným vojensko-vědeckým komplexem, pokračuje opuštěným velkoměstem s pobořenými mrakodrapy, potom následuje přechod pouště, zastávka v drsném útočišti rebelů, návštěva ghetta plného prostitutek, a nakonec se podíváme i do hor, kde zbrojí odboj složený z hodných a milých lidí.

Výprava je bezchybná a vizuální stránka bere dech. Od začátku do konce je film překvapivý. Jako příjemné zpestření přichází v první půli útok zombíků, kteří sice nejsou originální, ale sérii posunují do nových rovin. Nechybí ani přehnaná bouřka, hororová procházka podzemními tunely či drogový dýchánek. Labyrint: Zkoušky ohněm toho zkrátka nabízí tolik nového, že není čas ohlížet se a řešit, co bylo na začátku. Samotný labyrint tak vypadá jako nevinná rozcvička pro všechno, co má ještě přijít. Hlavní postavy jsou z toho všeho uvěřitelně zmatené, ale se zbraní v ruce se neváhají kdykoliv postavit na odpor. Násilí je ve filmu taky víc než dost, už to prostě není série pro děti. I když je vidět snaha utlumit násilné scény a kvůli přístupnosti smí z nadávek zaznít jenom „Shit“ (i když asi tak tisíckrát), atmosféra strhne i náročnějšího dospělého diváka. The-Maze-Runner-The-Scorch-Trials-2

Scenérie postapokalyptického světa jsou úchvatné a připomenou nového Šíleného Maxe. Velkým plus je však to, že ani lokace, ani hezké postavy, nejsou jen pozlátkem, které má zakrýt plytký děj. Ne že by scénář byl dokonalý nebo bůh ví jak propracovaný. Vysvětlení, jak souvisí zombie virus se supernabitou bouří nebo vyschnutým mořem, se nedočkáte. Ale všechno je to podkladem pro napínavý a dojemný příběh party mladých lidí, kteří byli vytrženi ze svého světa a bez vzpomínek na vlastní rodinu musejí bojovat o holý život. Zas a znovu, bez vyhlídky na nějaký lepší zítřek. To, jak se tihle mladí dospělí dokázali smířit s tím, že si nepamatují vlastní rodiče a že jsou jen pokusnými králíky, je oproti prvnímu dílu ještě působivější.

Možná, že mi díky napínavému ději a překvapivým momentům uniká něco zásadního, co filmu chybí. Já však ve filmu Labyrint: Zkoušky ohněm, vidím velký potenciál, který byl beze zbytku využit. Vidím v něm skvělou práci s předlohou, dobrou volbu při výběru herců a perfektní výpravu. Vidím zlatou střední cestu, jak prokličkovat nástrahami akční adaptace pro mladší (i starší) diváky. A je zřejmé, že mužský hlavní hrdina je pro akční film plný zabíjení lepší volbou, než sebezajímavější ženská hrdinka. Méně emocí, méně breku a méně patosu je více. I když je to smutné, absence vzpomínek a rodiny je pro postavy Labyrintu tím nejlepším vkladem do budoucnosti. Diváky totiž nezajímají rozpolcení a ubrečení puberťáci, kteří jednou rukou střílí ze samopalu a druhou se snaží najít maminčinu sukni. Maze-Runner-The-Scorch-Trials-Movie-Aidan-Gillen-Janson

Pochválit musím také vizuální efekty a skvělou práci se zvukem a hudbou. Spolu s překvapivými zvraty (pro někoho asi moc překvapivé nebudou, ale rozhodně fungují) tvoří technická a vizuální stránka poctivou kulisu pro cokoliv, co se na plátně odehrává. Jen tak dál. Klidně bych dala plné hodnocení, ale vše záleží na dalším filmu a já se bojím, že nemůže dostát tak velkým očekáváním. Zkoušky ohněm fungují v návaznosti na první film, obstojí ale i samostatně. Pokud nejste fanoušci série a neznáte moc dobře příběh, ani to nevadí. Film vás prostě bude bavit.

8
recenze-labyrint-zkousky-ohnem-prosly-zkouskou-na-vybornouAkční jízda, která nás provede úchvatnými lokacemi, a přesto zůstává napínavým příběhem party mladých lidí.