Recenze: Krásné tajemství zakrývá šerednou pravdu

Krásné tajemství přivádí vrchního inspektora Gamache do odlehlého kláštera, který proslul díky gregoriánským chorálům. Jeden z 24 mnichů byl zavražděn a je jisté, že to spáchal některý z jeho bratrů.

Dlouhé detektivní série čelí mnoha problémům a jen málo z nich je zvládne překonávat a udrží se čtenáře až do konce. Jednou ze zkoušek je, jak vyřeší problém jednoho dějiště. Kolik vražd se může stát na jednom místě, zvláště když nejde o velkoměsto, ale malou vísku? Louise Pennyová to v případě vesnice Three Pines řeší elegantně. Sem tam si odskočí někam do okolí nebo nechá do vesnice přijet někoho zvenčí. V díle Krásné tajemství se děj spolu s vyšetřovatelem přesouvá do odlehlého kláštera Svatý Gilbert mezi vlky.

Řád žije zcela odděleně od zbytku světa. Díky nahrávce gregoriánských chorálů se ke klášteru sem tam vypraví nějaký turista nebo novinář s touhou setkat se s tajemnými mnichy. Bez úspěchu. Hlavní dveře se otevřou až pro vrchního inspektora Gamache a jeho zástupce Jean Guy Beauvoira. V utajené opatově zahradě byla nalezena mrtvola převora. Hned od počátku se to zdá jako poměrně banální úkol: do zahrady mělo přístup jen pár mnichů, nikdo zvenčí se do kláštera dostat nemohl. Ale ten, kdo už se s psaním Louise Pennyové někdy setkal, tuší, že tak jednoduché to nebude.

Osmá kniha v sérii přináší řadu prvků, na něž jsou příznivci gamachovek zvyklí, ale opět paletu rozšíří i o nové odstíny. Knihy Louise Pennyové jsou pro mne cennou protiváhou thrillerové vlny cunami, která ještě pořád pustoší regály knihkupectví. Autorka nepracuje s vyhrocenými scénami, neždímá z čtenářů adrenalin. Krásné tajemství stojí především na dialozích. Je obdivuhodné, že žádný rozhovor nepůsobí dojmem planého tlachání nebo vycpávání děje. Sbírání stop probíhá pozvolna a někdy čtenář nepostřehne, že právě došlo k průlomu – na rozdíl od thrillerů, kde bývají klíčové informace v ději servírované v podobě odjištěného granátu přímo do rukou čtenáře.

KOUKNI SE  Recenze: Skleněná past- hrátky s láskou a tajemnem

Kouzlo vesnice Three Pines je nepopiratelné a nedivím se, že většina čtenářů na knihách Louise Pennyové miluje právě toto dějiště (včetně všech starousedlíků, kteří ono kouzlo vytvářejí). Pro mne je však hlavním pilířem vrchní inspektor. Kdybych měla ze všech dosud přečtených detektivních románů a zhlédnutých krimi seriálů vybrat jediného vyšetřovatele, kterému bych svěřila případ, zvolila bych Gamache. Stejně tak kdybych se dala k policii a mohla si vybrat nadřízeného, opět by to byl on. Je sebekritický, pokorný a chápavý. Přitom dovede být tvrdý a nekompromisní. Svým svěřencům je trpělivým mentorem. Celkově je veskrze lidský, z čehož vyplývá i jeho schopnost odhalovat motivy plynoucí z dávných křivd a pokřivení lidských vztahů. Jiní detektivové bývají postaveni na nějaké kontroverzi nebo neřesti – alkoholismus, drogy, asociální způsob života atd. Louise Pennyová ukazuje, že i spořádaný, klidný a citlivý chlapík může vytvořit ikonického vyšetřovatele.

Jedna z prvních věcí, kterou Gamache učí nováčky, je shrnuta v citátu z Bible. „Matouš 10:36 – A nepřátelé člověka budou ti z jeho vlastní rodiny.“ Krásné tajemství ukazuje, že tento citát je přiléhavou metaforou pro dění jak uvnitř klasické rodiny, tak i v rámci kláštera nebo policejního sboru. Protože i kolegové nebo bratři v řádu tvoří jistou formu rodiny. Mezi bratry došlo k rozkolu kvůli dalšímu směřování kláštera. Mají pokračovat v izolaci a odmítnout vytvoření další nahrávky, nebo se konečně světu otevřít a šířit dál svou nadpozemsky krásnou hudbu? Je náhoda, že zabitý převor byl zastáncem konce izolace, zatímco opat, v jehož zahradě se vražda stala, prosazuje opačný směr?

KOUKNI SE  Recenze: Životní úklid – Do hrobu si ten nepořádek přeci nevezmete

Dlouhodobě mě baví kombinace sériovosti a seriálovosti v celé gamachovské sérii. Z minulého dílu se dále vyvíjí vztah Gamachova zástupce Beauvoira k šéfově dceři Annie. Zatím to před inspektorem tají a Beauvoir přemítá, jestli z toho budou mít Gamachovi radost. Přece jen vědí nejlépe, jak nebezpečné jejich zaměstnání je, nemluvě o dalších možných námitkách. Beauvoir si do osmého dílu přinesl problémy s návykem na utišujících prášcích, které dostal po traumatické přestřelce v jednom z předchozích případů. Velmi blízký vztah mezi Gamachem a jeho nejbližším spolupracovníkem zažívá zatím nejtěžší zkoušku a pro mnohé čtenáře může být vyústění šokující.

Rozhodně je třeba se připravit na pomalejší tempo prvních dvou třetin knihy. Brilantně zvládnuté umění dialogu a rozmisťování útržků informací ale dělá i z pomalejšího tempa zajímavé čtení. Poslední třetina je přirozeně nejvíce strhující a poprvé se dostavuje skoro až thrillerové napětí.

Krásné tajemství je zatím první gamachovský román, po jehož přečtení jsem zuřila, že se nemohu hned pustit do další části. Až si překvapivé vyústění přečtete, jistě mi dáte za pravdu.

Knihu můžete zakoupit zde!

Sandra Procházková