Může být něco, co je nesmírně roztomilé, krásné a nevinné, zároveň temné, brutální a zvrácené? Tvrdíte, že ne? Tak to jste ještě nečetli komiks Krásná temnota.

I když nepatřím zrovna mezi komiksové odborníky, dovolím si tvrdit, že už mám něco na tomto poli za sebou. Zkrátka jsem si myslel, že už mě nemůže vůbec nic překvapit. Kromě naprosté klasiky, jako je Čtyřlístek nebo třeba Bart Simpson, mám načteny i troufnu jsi říct náročnější kousky. Například mnohokrát oceněný Maus, který popisuje Holocaust, nebo lehce erotický komiks Borgia. Když se mně však dostal do rukou komiks Krásná temnota, došlo mi jak šeredně jsem se mýlil. Tohle je zvrácená krutost v pohádkovém balení.

Komiks má na svědomí Fabien Vehlmann a Marie Pommepuy, která se podílela i na samotné kresbě. V originále titul vyšel již v roce 2009, bohužel k nám se dostal až teď. Je to opravdu škoda, protože se jedná o docela zajímavý kousek, který zaujme nejen zapálené komiksové nadšence.

Pohádková kresba

Jestli vás na tomto komiksu něco zaujme na první dobrou, bude to rozhodně kresba. Na první pohled vypadá Krásná temnota jako komiks pro desetileté holčičky. Líbezné malůvky, roztomilé postavičky, vše hraje krásnými barvičkami, tady nic nenahrává tomu, že by mělo jít o titul určený primárně pro dospělé čtenáře. Už jenom obálka vám doslova vyrazí dech. Bohužel, nebo spíše bohudík, tohle není komiks pro děti.

Vše se rázem mění v okamžiku, kdy se pořádně začtete a zjistíte, že ony pohádkové bytosti žijí v mrtvole malé dívenky, kterou někdo pohodil v lese. Navíc to jsou docela povedené potvůrky. Ještě pořád byste tenhle komiks koupili vaší dcerušce? Ale zpátky ke kresbě. Kresbu má na svědomí francouzské duo Kerascoët, které má na kontě řadu dětských knížek. A na titulu je to dosti znát. Nádherné, někdy až infantilní kresby, bez zbytečných detailů, vás naprosto okouzlí. Celé to působí uklidňujícím, ale zároveň neskutečně chladným dojmem. Opravdu mám značně rozpolcené pocity.

Depresivní story

Děj tohoto komiksu není nijak složitý, dalo by se říct, že je možná až primitivní, ale o něho v podstatě až tak ani nejde. Důležitější jsou věci odehrávající se na pozadí. Příběh se odvíjí na ploše čtyřech ročních období a popisuje život zvláštních malých stvoření, které se usídlili v těle tlejícího děvčátka. Nechutnost, co? Bohužel pro ně čas plyne a svůj milovaný příbytek musí jednoho dne opustit a najít si nový dříve, než začne zima.

Zní to vcelku jako banální příběh, ale jak už jsem podotýkal, důležitější je všímat si věcí okolo. Tomu jak se ony postavičky chovají, jak mezi sebou mluví, jak uvažují. Je to zvláštní, ale celé vám to bude tak trochu připomínat parafrázi nevyzrálý dětský svět. Svět často naivní, krutý, malicherný, mnohdy plný strachu. Vše je zde však samozřejmě dohnáno do extrému. Roztomilé pohádkové bytosti v kombinaci krutostí a temnotou světa působí opravdu zvrhlým dojmem. Z nadsázkou lze říci, že při čtení tohoto komiksu můžete mít opravdu depresivní stavy.

Myslím si, že právě ony roztodivné postavičky jsou hnacím motorem celého komiksu. Tedy samozřejmě společně s nádhernou kresbou. Na první pohled naprosto nevinné a roztomilé bytosti, které však dokážou být zákeřné a nesmírně kruté. Jiné jsou zase strašně naivní, dobrácké, bez špetky kritického pohledu na svět. Odtud pramení již výše zmíněná parafráze na dětský svět. Přece jenom děti dokážou být v jistém smyslu slova zákeřné, kruté, ale na druhou stranu i docela naivní. Cely příběh je vlastně založen na jednom velkém spiknutí, podrazech, lži a naprosté naivitě. I když jsme se strašně moc bavil, nepohrdl bych trochu delším zážitkem. Knihu jsem přelouskal za dvacet minut a to jsem jsi užíval do sytosti každý obrázek. Délka je však za mně asi jediným mínusem tohoto sice zvláštního, přesto skvělého díla.

Určitě stojí za přečtení

Krásná temnota určitě nebude komiks pro masy, ani se tak netváří. Přesto jsi myslím, že by mohl zaujmout každého, bez rozdílu věku, pohlaví, a já už nevím čeho všeho. Zvláštní námět, nádherná kresba, to budou zajisté největší lákadla. Po dočtení budete taky celkem dumat, zda to celé má nějakou hlubší myšlenku. Já osobně jsi myslím , že má, jen vám asi nedovedu říct jakou. Myslím jsi, že si z toho odnese každý sám to svoje. Každopádně se nebojím tenhle komiks s naprostým klidem doporučit, jako naprosto skvělé a zábavné počtení, ze kterého vám budou občas vstávat vlasy hrůzou. Tuhle nádhernou zvláštnost by měl mít v knihovně každý nadšenec do obrázkových knížek, ale troufnu si říct, že neurazí ani příležitostného čtenáře komiksu. Více takových děl, které nejedou v zaběhlých kolejích.

Knihu na recenzi poskytlo knihkupectví a eshop Dobré knihy.

Martin Kudělka

9/10