Recenze: Jen strach dobrý horor ze Řbitova zvířátek neudělá

zdroj IMDb

Asi není známějšího autora hororových příběhů než Stephena Kinga. Každý jeho román se dočkal filmového zpracování a to poslední, Řbitov zvířátek, můžeme právě vidět v kinech.

Konec idyly na hřbitově

Přestěhování z Bostonu na venkov má být pro rodinu Creedových možnost, jak být více spolu. Od první chvíle ale rodinu sužují náznaky, že tohle místo nebude tím, co od venkova očekávali. Po blízké silnici jezdí náklaďáky zběsilou rychlostí, během prvních dnů doktor Louis Creed na klinice ošetřuje brutálně zmrzačeného mladíka, který mu na sále zemře a jeho devítiletá dcera objeví za domem v lese hřbitov zvířátek. Ani seznámení se starousedlíkem Judem situaci nelepší, jelikož jeho přátelskost je zastíněna děsivým tajemstvím, které je patrné z každého jeho pohledu. Naopak. Když naleznou svého kocoura Churche přejetého pravděpodobně jedním z tiráků, Jud Louisovi prozradí tajemství, které hřbitov zvířátek skrývá. Ještě ten večer, co Louis kocoura pohřbí, se Church vrátí zpět. Ale rozhodně už není jako dřív.

zdroj IMDb

Hřbitov zvířátek má pomalé tempo, během něhož se snaží diváka vtáhnout do idyly rodiny, která na první pohled působí šťastně. Jenže pod povrchem se skrývá mnohem víc. Rachel Creedová si nese trauma z dětství, Louisovi se ve snech zjevuje zemřelý pacient, a i v novém prostředí je tak dohání neklid a úzkost předešlého života. Současně jsou od začátku filmu divákovi servírovány scény, které připomínají, že se jedná o horor nikoliv rodinnou komedii. Zjevení mrtvého pacienta ve snu, lekací scéna s projíždějícím náklaďákem. Doposud zaběhnuté postupy fungují a vyvolávají děsuplné očekávání.

Zombie kocour

S oživlým kocourem začíná film nabírat tempo a je jasné, že nezůstane jen u oživení kocoura. Nepříjemných scén, kdy divák očekává (a většinou se i dočká) leknutí, přibývá. Mění se charaktery postav: Rachel začíná být čím dál více pronásledována běsy z dětství, jejich malý syn vidí mrtvé, dcera se chová čím dál víc podivněji a z pragmatického doktora se stává psychopatický maniak trpící představou, že změní již skončené.

zdroj IMDb

Řbitov zvířátek se nesnaží být hororem, který překvapí. Využívá zaběhnuté postupy, jak vyvolat strach, ale nenabízí nic víc. Film postrádá propracovanou dramatickou linii, což bez znalosti knihy je jeho největším problémem. Věci se dějí jen proto, aby se divák bál, a to je v dnešní době i na obyčejný horor málo. To, co v knize bude pravděpodobně vyvolávat největší napětí a vysvětlovat jednání postav, nedokáže film využít a zahazuje potenciál kvalitního psychologického thrilleru a zužuje se na čistě lekací horor. Hřbitov zvířátek zde prakticky nehraje roli, podstatné je místo, které se nachází za ním. O tomhle místě se ale dozvíme tak málo, že i to během pár minut divák vytěsní. Nejinak je tomu v případě mrtvé sestry Rachel. Příběh z dětství je zde opět využit pouze k vyvolání strachu, ale postavu Rachel a její jednání vysvětluje jen okrajově. U hororu přistoupíme na to, že ožívají mrtví, že se zjevují duchové, děti mají nadlidskou sílu, ale neuvěříme tomu, proč se postavy chovají iracionálně. Např. že vstoupí do světa mrtvých, jen aby potěšily devítiletou holku zombie kocourem.

Řbitov zviřátek
Pet Sematary
Horor
USA, 2019, 101 min
Režie: Kevin Kölsch, Dennis Widmyer
Předloha: Stephen King (kniha)
Scénář: Jeff Buhler
Hrají: Jason Clarke, John Lithgow, Amy Seimetz, Jeté Laurence, Hugo Lavoie, Alyssa Brooke Levine, Sonia Maria Chirila, Bailey Thain, Jacob Lemieux, Lucas Lavoie

5
recenze-jen-strach-dobry-horor-ze-rbitova-zviratek-neudelaDá se věřit nadpřirozenu, ale nevysvětlenému iracionálnímu chování ne. Příkladem je vstoupení do světa mrtvých za účelem potěchy devítileté holky zombie kocourem.