Recenze: Greenland je rodinné postapokalyptické drama

Netflix je plný postapokalyptických bijáků, většinou šitých horkou jehlou. Greenland není v tomto žánru událostí sezóny, ale daří se mu zprostředkovat apokalypsu z pohledu jedné skoro obyčejné rodiny.

John Garrity (Gerard Butler) s manželkou Allison (Morena Baccarin) zrovna prožívají partnerskou krizi, když se John dozví, že na Zemi má dopadnout v nejbližších dnech kometa a zničit celou planetu. On, jeho manželka a jejich syn, který má silnou cukrovku, jsou ti vyvolení, kteří mohou zamířit do protiatomového krytu kdesi v jiném státě USA. Aby se tam ale společně dostali, nebude tak jednoduché, jak se na začátku zdá.

Butler se z akčních hrdinů stává starším charizmatickým tatíkem, Morena Baccarin je sexy ve všech rolích, i když to není jejím přílišným hereckým uměním. Greenland: Poslední úkryt se snaží ukázat okolnosti vpádu apokalypsy do života obyčejné, i když vyvolené rodinky. Na několika scénách ukazuje dilemata, kterým je rodina v krizové situaci vystavena, protože řada lidí nezíská možnost se přesunout do chráněného úkrytu před devastací planety po nárazu komety.

Děj filmu dává smysl jen obecně, protože realisticky by se členové rodiny asi už nikdy nesetkali a určitě by se za tak krátký čas nedostali tak rychle až někam do Grónska. Ale co je nám po realitě, film zhušťuje děj na hodinu a půl stopáže, aby hlavní hrdiny vystavil různým dilematům, kterým musí čelit a rychle se rozhodovat.

KOUKNI SE  Recenze: Po čem muži touží 2 aneb Hezky česky bez ambic

Film samozřejmě demonstruje sílu a odvahu americké rodiny, jejíž členové jsou pro sebe navzájem ochotni obětovat svůj život. Ale musí čelit i nepříjemným rozhodnutím, protože jako ti vyvolení, kteří díky povolání otce mají povolení k přesunu do podzemního protiatomového krytu, jsou vystaveni prosbám i nenávisti těch, kteří mají zůstat na povrchu Země vystaveni zničení. Synek navíc trpí chronickou nemocí, která je v rozporu s výběrem posádky. Spolu i každý zvlášť tak musí bojovat o svůj holý život i život jejich syna. Konflikt se daří vystavět, i když film spěchá k rychlé a asi ne překvapivé pointě, která určitě nebude mít hororové rysy, nebojte se. Vystihnout krátký časový úsek se daří vystavěním několika konfliktních situací a neustálou změnou okolností, které musí členové rodiny řešit. Film tak odsýpá a daří se mu budovat napětí. Přesto je mi záhadou, jak se dostane v takovém chaosu a boji o přežití otec k autu a zpět do letadla za 20 minut, o situaci ohledně letadla do Grónska raději nemluvit. Ve filmu mi chybí zapojení motivu náhody a absurdity, který je vždy s takovými situacemi spojen – zde se přežívá díky schopnostem a úsilí a samozřejmě rodinné soudržnosti.

ChB

ZÁVĚR
6