Recenze: Epizoda ze života, který byste nechtěli okusit na vlastní kůži

Autentický snímek na pomezí dokumentu a hraného filmu Epizoda ze života sběrače železa, který byl na festivalu Berlinale oceněn Velkou cenou poroty a Stříbrným medvědem pro hlavního herce Nazifa Mujice, míří do českých kin.

Jedná se o velmi silnou sondu do života jedné romské rodiny, která hraje sama sebe, a nepředstavuje nic příjemného na sledování. Nazifova žena Senada prochází komplikovaným těhotenstvím a potřebuje nutně lékařskou péči. Nemá však zdravotní pojištění ani 500 Euro na operaci, a tak se k ní lékaři obracejí zády. V čím dál tím zoufalejší situaci rodina nejprve hledá řešení, aby ho nakonec nalezla cestou podvodu.

V bosenské vesnici prakticky neexistuje jiná možnost jak si vydělat než sběrem šrotu. V nuzných podmínkách se tu spíše přežívá, než žije. Snímek čerpá hlavní sílu z realistického způsobu vyprávění. Není třeba si tu nic přikrášlovat, přehrávat, aby se divák emocionálně vyždímal. Zrcadlo reality je tak depresivní samo o sobě, že není potřeba si vypomáhat žádnými dalšími berličkami.

epizoda ze života sběrače olova foto kukátko1Tvůrci se na druhou stranu nedokázali vyhnout tomu, aby film i přes pouhých 74 minut délky nepůsobil poněkud ubíjejícím dojmem. Přispívají k tomu mimo jiné dlouhé záběry bez jediného střihu. Snímek z reálného prostředí si však ani neklade za svůj hlavní cíl, aby byl zábavný. Bude jistě velmi zajímavé sledovat ohlasy, jaké vyvolá tato sociální kritika v našich končinách vzhledem k tomu, že hlavní protagonisté pocházejí z romského etnika.

KOUKNI SE  Recenze: Greenland je rodinné postapokalyptické drama

Chybí zde jakákoli snaha o detailnější vykreslení charakterů jednotlivých postav. Vzhledem k tomu, že se jedná o časově omezené vyprávění, pochopitelně nelze očekávat žádný osobnostní vývoj. Postavy jsou však jen povrchně černobíle načrtnuté. Nazif se snaží postarat o svou rodinu. Jeho žena trpí. Děti jsou prostě dětmi a sousedé jsou vždy ochotní pomoci. Lékaři zjevně zapomněli na Hippokratovu přísahu a nehnou pro neplatícího pacienta prstem. Nutno však ocenit ukázku toho, že kritika zdravotnictví je možná i bez velkohubého žvanění ve stylu Michaela Moorea.

Epizoda ze života sběrače železa je ve výsledku zdařilým filmem, který poukazuje na společenské neduhy a vyvolává otázky, aniž by na ně dával odpovědi. Komplexnost celé kritiky je trochu pochybná, protože kromě jedné životní etapy se o rodině nedozvídáme prakticky nic. Nevíme, zda se ve vesnici, v níž žijí, již narodili, zda se pokusili se svým osudem udělat něco jiného než rozebrat další auto. O to hůře se pak odpovídá na otázku, zda jsou takovéto tragické osudy spíše vinou jednotlivců nebo společnosti jako takové.

Kamila Steinbachová

Epizoda ze života sběrače železa
Bosna a Hercegovina, 2013, 74 minut