Recenze: Blair Witch 20 let poté na DVD

Vzpomínáte si ještě na kultovní found footage horor Záhada Blair Witch? A napadlo vás někdy, že byste rádi věděli, co se stalo Heather, Mikeovi a Joshovi? Nyní máte příležitost. Právě vychází horor s název Blair Witch: 20 let poté na DVD v režii Adama Wingarda (V/H/S, V/H/S/2, You´re Next, The Guest).

Již trailer k filmu naznačil, o čem bude přímé pokračování, a nastavil laťku očekávání v rámci možností poměrně vysoko. Na začátku se seznámíme s Jamesem a jeho třemi přáteli – Lisou, Peterem a Ashley. Vše začíná ve chvíli, kdy James najde na internetu video, na kterém jsou zachyceny nejspíše poslední okamžiky života jeho sestry Heather. Té, která zmizela v burkittsvillských lesích před 20 lety. Skutečnosti nahrává fakt, že kazetu s tímto videem našla a zveřejnila dvojice místních na okraji lesa, kde Heather zmizela. James  okamžitě zorganizuje výpravu do inkriminovaných míst v naději, že nalezne odpovědi na to, co se stalo jeho sestře. Pod nátlakem se k nim připojí Lane a Talia, podivínská dvojice místních, kteří kazetu našli. Navíc skutečně věří, že v těchto lesích žije nepoznané zlo v podobě čarodějnice z Blair.

Jak už to bývá, postupem času nejde všechno podle plánu. Ani přes technické vybavení na vysoké úrovni, které si nesou sebou. Každý má svou „ušní“ kameru s GPS lokátorem plus další dvě klasické kamery do ruky a kvadrokoptéru/malého drona s kamerou. Všechno začíná podivným zraněním, které si přivodí Ashley při brození řeky v lese. Šestičlenná výprava hned po prvním probuzení zažívá přesně to, co původní štáb v čele s Jamesovou sestrou. Všude kolem stanu visí klacíky svázané do tvaru panáčků. Každý má před stanem zvláštní uskupení kamenů. Atmosféra houstne, Lane a Talia po neshodách opouštějí skupinu. Ashley bolí noha stále víc, a tak se rozhodnou vrátit. Šokovaní zjistí, že se vrátili pouze do tábora, kde poprvé stanovali. Kvadrokoptéra se jim pochopitelně během používání vybije a spadne někam do lesa. Když se jedné noci ztratí Peter, skupince dochází, že na legendách bude nejspíš něco pravdy. Na konci cesty, celí promočení, vystrašení a unavení naleznou rozpadlý dům. Dům, ve kterém prožila své poslední momenty života také Heather. Rozhodnou se vejít dovnitř v naději, že najdou něco, čím by si mohli zavolat pomoc. Jenže rozpadající se dům není tak úplně opuštěný. V jeho chodbách něco číhá. Zlo, které si vzalo původní tříčlenný štáb a nyní si hodlá vzít také Jamese a jeho přátelé. Přijdou na to, co se před 20 lety stalo Jamesově sestře nebo se i oni stanou obětmi čarodějnice z Blair?

Magic Box

Jak film celkově dopadl? V pozici pokračování něčeho, co se za tu dobu stalo kultovním, to snímek Blair Witch: 20 let poté neměl jednoduché. Zkrátka laťka filmu z roku 1999 byla nastavená až moc vysoko. Udělat pokračování ve stylu: „Musím vědět, co se těm přede mnou stalo.“ V tomhle případě jde bratr ve stopách své sestry. Takový způsob navazování na předchozí film není bůhví jak originální. Na druhou stranu, jinak by se sequel asi natočit nedal. Na devadesátiminutovou stopáž se podivné jevy začnou dít poměrně pozdě. Boj o život se rozjede až v polovině snímku. Druhá polovina snímků má vcelku rychlý spád a posledních dvacet minut se odehrává v chodbách polorozpadlého domu, který najdou v lese. Napětí je tak vložené do 15 minut v polovině filmu a posledních 10 minut na samotném konci.

Co říct na herce? Jsou to nováčci ve svém oboru. I přes pár zkušeností, které už mají. Máme tady typické charaktery postav. Vůdce skupiny, kameramanku, která všechno natáčí, pár podivínů a chlapíka, který v nadpřirozené věci (duchy, démony, apod) nevěří a spíše si z toho dělá srandu. Záběry čehosi, co se hýbe mezi stromy, jsou povedené, ale kombinované se snahou tvůrců vyděsit nebo vylekat diváka za každou cenu. To je vždycky špatně. Jak je známo, dnešní divák je otrlejší, a tak jsou jevy v pokračování mnohem silnější. Může to být fajn ale chybí ten nápor na psychiku postav z původního filmu. Herci jsou do jisté míry vyděšení, ale psychicky naprosto v pořádku. Kromě jedné hádky v první půlce filmu, k žádným dalším rozepřím nedojde. „Jedná velká šťastná rodinka“. Tak by opravdu horor vyznívat neměl. Pokud nejde o hororovou komedii.

Některé efekty a nápady jsou svěží a originální. Jenže jsem z toho neměl mrazení jako při sledování Záhady Blair Witch. Hned na začátku vám tvůrci vyzradí, kdo je tou čarodějnicí, která bloudí místními lesy. A pokud čekáte na závěrečný cliffhanger, nejspíš vás zklame. Film vám jednoduše a bez špetky originality mimoděk vysvětlí, proč v posledním záběru z původního filmu stojí kamarád Heather zády, hlavou otočenou ke zdi. Nevím. Čekal jsem víc. Snad jen jedna rada. Film je o trochu děsivější, když se na něj budete dívat sami, v noci a budete mít všude zhasnuto.

V porovnání se Záhadou Blair Witch 2 z roku 2000, která ani nebyla natočená ve stylu FF, to zase až takový průser není. Snímek sice nevyužil svůj plný potenciál. Nevzal si téměř nic z toho, co v jedničce tak dobře fungovalo. Oproti tomu jiný hororový sequel Kruhy dopadl ještě o stupínek hůř. Přesto, že film měl premiéru pouze v amerických kinech, tak se nemusíte bát. Na DVD si můžete pustit film také v českém dabingu.

Režisérem snímku je Adam Wingard. Scénář k filmu napsal Simon Barrett (V/H/S, V/H/S/2, The Guest). Ve filmu si zahrála tato šestice herců: James Allen McCune (James), Callie Hernandez (Lisa), Corbin Reid (Ashley), Brandon Scott (Peter), Wes Robinson (Lane) a Valorie Curry (Talia).

Pokračování hororu o čarodějnici z Blair s názvem Blair Witch: 20 let poté si můžete zakoupit na DVD na stránkách Magic Boxu zde.

Ondřej Blahut