Recenze: Audiokniha Severská mytologie je přítel na celý život

Když se spojí mistři svého řemesla, zpravidla vznikne něco nezapomenutelného. Audiokniha Severská mytologie je vymazleným dítětem dvou skvělých vypravěčů: Neila Gaimana a herce Pavla Soukupa.

Severské mýty a legendy inspirovaly bezpočet tvůrců, dokonce i svébytnou subkulturu, která se svým oblékáním, účesy a tetováním hlásí k severské mytologii. Pokud se díváme z České republiky uprostřed Evropy, tak se zdá, že pro náš kontinent je stěžejní mytologií ta antická. Ovšem pokud jde o přitažlivost, tajemnost a syrovost, severská mytologie v posledních dekádách jasně vede.

Neil Gaiman v rozhovoru prozradil, že je na mýtech doslova závislý a hltal všechno, co se mu dostalo pod ruku. Severská mytologie ho uhranula mimo jiné i tím, že není cyklická, ale má jasně daný konec – ragnarök (ačkoliv, bude to opravdu konec?). Gaiman se do mé čtenářské paměti zapsal jako mistrný vypravěč, ať už jde o takzvaný retelling (převyprávění jiných příběhů), nebo o jeho původní tvorbu. Jiných autorů si vážním pro jejich vytříbené literární schopnosti a jedinečný styl. Ovšem Gaiman je všechny překonává, pokud jde o navození dojmu, že jsme se sesedli v teple ohně, držíme v dlaních obří hrnek čaje nebo kakaa a on teď začíná vyprávět příběhy. U žádného jiného autora si při čtení nevybavuji jeho hlas nebo osobitou intonaci. Právě tón celého vyprávění byl pro Gaimana největší oříšek k rozlousknutí při tvorbě Severské mytologie. Jak starodávné příběhy podat tak, aby zněly moderně, a přesto si zachovaly kouzlo původních mýtů?

OneHotBook

Každá mytologie je bohatou změtí postav, jmen, rodokmenů, spletitých vztahů a mnohdy i navzájem si odporujících informací. Už to je obrovská překážka, s níž se musí popasovat každý, kdo se pustí do převyprávění jednotlivých mýtů. Audiokniha prozíravě začíná kapitolou Hráči, v níž jsou představeny nejdůležitější postavy, podle kterých se v dalším vyprávění můžeme orientovat. Ódin, zvaný bezpočtem jmen, moudrý, ale zároveň prohnaný a lstivý. Ódinův syn Thór, přímý, dobrosrdečný a neskutečně silný. A samozřejmě nesmí chybět Ódinův pokrevní bratr Loki, jehož největší zbraní je jeho mysl. Loki dokáže být zároveň přítelem i zrádcem, je dokonce ještě prohnanější než samotný Ódin a jeho vylomeniny dělají svět mnohem zajímavějším, ale také nebezpečnějším místem k životu. Právě Loki je pro mě jedním z nejlepších záporáků vůbec.

Hned v následující kapitole nás autor prozřetelně seznámí s tím, co bylo před počátkem světa a jak se přihodilo samotné stvoření. V souvislosti s prvními kapitolami si dovolím vložit doporučení pro všechny budoucí posluchače: nenechte se znervóznit tím, že si nestíháte zapamatovat všechny názvy a vlastní jména, která v úvodu padnou. V dalším vyprávění vám to nebude chybět, protože dobrý vypravěč umí připomenout vše důležité, a zároveň nenudit.

Víte, proč Ódin přišel o jedno oko? Jak se přihodilo, že Thórova žena přišla o vlasy? Při jaké příležitosti se mužný Thór oblékl do ženských šatů? A jestlipak by vám chutnala básnická medovina? V Gaimanově Severské mytologii sice najdete poučení, ale v první řadě je to úžasná zábava.

Mytologie nebývají přehledné a nelze to ani vyžadovat po knihách, které je převypravují. Jednotlivé kapitoly dohromady tvoří výběr příběhů, v nichž se dozvíme o klíčových příhodách bohů, ať už jde o vdavky, boje nebo průzkumné výpravy do různých krajů. Kniha nemá být ucelenou encyklopedií severských mýtů ani detektivkou, kde všechny informace musí sedět a žádné si nemohou protiřečit.

Obrovskou výhodou této audioknihy je fakt, že se k ní můžete vracet celý život. Některé příhody si zapamatujete napoprvé a zamilujete si je, při dalším poslechu vás zase více zaujme jiná, na kterou jste už pozapomněli, takže vlastně neustále objevujete nové detaily. Kouzlo opakovaného čtení nebo poslouchání neplatí u všech knih, takže je třeba si cenit každého dalšího přírůstku do této exkluzivní skupiny.

U audioknih nelze nezmínit interpreta, jehož hlas posluchače provázel. Už jsem se setkala s případem, kdy mi nevhodný výběr herce pokazil dojem z „četby“ do ucha a raději jsem knihu darovala. Severská mytologie z dílny vydavatelství One hot book je zcela jiný případ. Neumím si představit lepšího interpreta, než je Pavel Soukup. Vyprávění uchopil citlivě – projev není přehnaně teatrální ani unylý. V místech, kdy se v ději objevuje přímá řeč nebo dialog, akcentuje jednotlivé hlasy a emoce s chirurgickou přesností. Výsledkem je zábavný poslech pro všechny věkové kategorie od školáků přes mládež až dospělým (což je přesně záběr většina Gaimanových knih).

Audiokniha Severská mytologie dává posluchačům ochutnat atmosféru pradávných časů, kdy bylo možné vyrobit kouzelné věci ohromující krásy i síly nebo potkat bohy, jak putují po zemi v přestrojení. Kniha poutavě zprostředkuje netradiční pohled na svět – jeho minulost, současnost i budoucnost.

Zásadní otázka na závěr: fandíte severským bohům? Tak si nechávejte ručně šít body z kůže a kožené odstřižky, které při práci vzniknou, zahazujte. Proč? To se dozvíte ve strhující poslední kapitole nazvané Ragnarök.

Audioknihu můžete koupit ZDE!

Interpret: Pavel Soukup
Režie: Hynek Pekárek
Délka: 6 hodin 24 min
Rok vydání: 2018
Vydavatel: OneHotBook

Sandra Procházková

Úvodní foto: BBC

audiokniha Severská mytologie
10
recenze-audiokniha-severska-mytologie-je-pritel-na-cely-zivotObrovskou výhodou této audioknihy je fakt, že se k ní můžete vracet celý život. Některé příhody si zapamatujete napoprvé a zamilujete si je, při dalším poslechu vás zase více zaujme jiná, na kterou jste už pozapomněli, takže vlastně neustále objevujete nové detaily. Kouzlo opakovaného čtení nebo poslouchání neplatí u všech knih, takže je třeba si cenit každého dalšího přírůstku do této exkluzivní skupiny.