Recenze: 3 série seriálu Ozark přináší solidní dramatickou podívanou

Nenápadný seriál Ozark prosvištěl bez povšimnutí českými médii. Přitom nabízí všechny atributy kvalitního seriálu. Na Netflixu je nyní k dispozici už i kompletní třetí série.

Videokanály jako HBO a Netflix nenabízí příliš mnoho kriminálních seriálů ze současnosti. Drogové kartely v boji s DEA můžete vidět v seriálu Narcos. Seriál, v kterém by ústřední roli hrál obyčejný a slušný člověk ze střední třídy, kým je určitě otec rodiny Marty Byrde, tu byl naposledy v podobě legendárního Perníkového táty (Breaking Bad). S tímto seriálem také fanoušci Ozark přehnaně srovnávají.

V Ozarku není v ústředí zájmu jen hlavní postava zmiňovaného hrdiny Martyho Byrda, kolem něhož by jen oscilovaly vedlejší postavy rodiny, ale autonomní vývoj tu prožívá každý z členů – manželka Wendy nejednou převezme otěže pozornosti, někdy dokonce s Martym bojuje a soupeří, děti prožívají vlastní dějové linky. Nesledujeme také vývoj hlavních hrdinů od zcela nevinných obětí po odporné kreatury. Překvapivý vývoj členů rodiny tu je přítomný, ale nejedná se o lineární cestu k špatnosti.

Ozark je zabydlený daleko excentričtějšími figurami, než v tomto ohledu konzervativní Perníkový táta. Postavičky jako Ruth nebo Darlene mi připomínají některé šílené a nevypočitatelné persony ze seriálu Fargo. Ozark tak staví daleko více na ujetosti vedlejších postav, vedle nichž hlavní hrdinové vypadají jako svatí.

Seriál vás hodí do situace, kdy od počátku rodina Martyho Byrda bojuje o holé přežití. Z jedné strany v patách FBI, z druhé drogový kartel a jeho zástupci, ze třetí výstřední hrdinové amerického venkova. A v průběhu seriálu se vynoří čtvrtá strana, což jsou členové vlastní rodiny. Seriál ve vás tak dokáže vytvářet pro reálný život zajímavý pocit- vaše vlastní životní problémy jsou proti tomu, čemu čelí Martyho rodina zcela nicotné a třeba si uvědomíte, že by to mohlo být daleko horší. Marty Byrde také hned na počátku seriálu stojí na útesu a tiše přemítá, jestli z něj neskočit a život rovnou neukončit.

Můžeme debatovat o tom, zda všechny ty překážky a nešťastné náhody nejsou přehnané. Pravděpodobně ano, ale tvůrci seriálu dokázali seriál udržet pohromadě velmi kompaktními dějovými linkami jednotlivých postav, které nekončí ve vzduchoprázdnu a jejich osudy nejsou vycucané z prstu. Při zpětném pohledu do sebe vše zapadá a dává smysl. I vývoj a rozhodování jednotlivých postav.

Martyho hraje Jason Bateman, který i převážnou část seriálu režíruje. Herec, který proslul hlavně komediálními rolemi, tu předvádí velmi úsporný a střízlivý herecký výkon, Laura Linney jako jeho manželka Wendy podává excelentní výkon – zcela přirozeně zvládá i dramatické a afektové stavy.

Konfrontace městské smetánky s vesnickými vidláky a primitivy přináší řadu velmi vyhrocených, ale také vtipných situací. Seriál se nebere pateticky vážně, dokáže většinou pomocí velmi suchého humoru roztančit i vaše bránice.

Předpokládám, že třetí sérií Ozark nekončí, a jelikož v tomto žánru toho moc na streamovacích platformách nenajdete, už teď se těším na čtvrtou sérii.

Kubin

8
recenze-3-serie-serialu-ozark-prinasi-solidni-dramatickou-podivanouOzark vás vhodí do velmi nepřátelského prostředí, v kterém hlavním hrdinům půjde o krk z mnoha stran a na více úrovních. A není to žádná nuda se dívat, jak si s tím poradí.