Stále zamračený drsňák Kratos se 20. dubna vrátí v pokračování série God of War. A díky předběžným recenzím už víme, že to bude pecka. Na webu Metacritic, který průměruje verdikty z recenzí světových světových herních portálů, má nový God of War těžko uvěřitelných 95 %. Čím si hra vysloužila takový úspěch?
Sever táhne
Pokud se o sérii zajímáte, zcela jistě víte, že Kratos si v nejnovějším díle udělá výlet do severské mytologie. Mráz, sníh, hory, valkýry, zabíjení trollů a vůbec všechno, co ke každé správné návštěvě Skandinávie patří. Čím to, že dal náš vousatý hrdina přednost ledové divočině před prosluněným Řeckem? Kromě toho, že severská tématika je v současné době atraktivní sama o sobě, podle hlavního vývojáře Coryho Barloga je nám i bližší. Mytologie starověkého Řecka je podle něj pro dnešního člověka příliš nepřístupná, zatímco ta severské, krutá a divoká, je pro nás hmatatelnější a uvěřitelnější. Nemluvě o tom, že nad severským světem se stále vznáší hrozba Ragnaroku, mýtického konce světa.
Samozřejmě ale bylo impulzem i to, že série se začínala nepříjemně opakovat. V Řecku se odehrávalo všech sedm předchozích dílů a i když kvalitativně byl God of War vždy na vysoké úrovni, v SONY si řekli, že bude nejlepší změnit kulisy dřív, než hráče začnou nudit. Navíc v Řecku už zůstalo jen málo mýtických potvor, které by Kratos nestihl zabít. I když ve hře byl třeba i starověký Egypt, volba nakonec padla na skandinávskou mytologii. Na severu má navíc Kratos otcovské povinnosti. V novém dílu se totiž setkáme i s jeho malým synem.
Táta Kratos
V novém God of War je Kratos otcem a to je mnohem významnější skutečnost, než se na první pohled zdá. Tak za prvé Kratův syn Atreus není jen příběhovou postavou, je to i jeho herní společník. Není zrovna běžné, aby nás divočinou plnou nemrtvých a trollů provázel desetiletý kluk, ale Atreus je pravým synem svého otce a lukem se umí ohánět stejně dobře jako Kratos se svými ikonickými řetězovými noži (které mimochodem nechal doma a na sever si vzal magickou sekeru a štít). Atreus bude tedy hrát důležitou roli nejen během cut scén, ale i v boji a při řešení hádanek.
Kromě toho bude mít vliv i na Kratovu psychiku. Kratos se v novém dílu proměnil v úplně nového člověka. Už to není ten rozhněvaný Sparťan, bažící ze všeho nejvíc po pomstě. Místo toho teď připomíná moudrého a přemýšlivého muže ve zralém věku. Sami vývojáři uvedli, že Kratova řecká dobrodružství byla jakýmsi jeho mladickým obdobím, zatímco teď začíná období skutečné dospělosti a zralosti. Je to opravdu znát. Nový Kratos je rozvážnější, klidnější a zodpovědnější. Což ale neznamená, že už nedokáže zmasakrovat mýtickou potvoru o velikosti paneláku.
Co na to herní svět?
Jak už jsme napsali výše, zatím jsou k dispozici pouze recenze desítek profesionálních herních redaktorů. Hra ještě nevyšla pro veřejnost, takže na reakce samotných hráčů si musíme počkat. Shoda profesionálů ale napovídá, že God of War se dočká masivního úspěchu i u hráčů. Všechno to, o co jsme se před vydáním báli, se údajně povedlo na výbornou. Sever je atraktivní prostředí a graficky je to dechberoucí zážitek. Vztah otce i syna nepůsobí jako pěst na oko a do příběhu skvěle zapadá a stejně tak i proměna Kratovy osobnosti. Těžko mezi verdikty hledat nějaké výtky. Podle světových recenzentů zkrátka hra dělá skvěle v podstatě všechno.
Jestli je to pravda, nebo herní redaktoři přehánějí, se dozvíme už v pátek 20. dubna, kdy God of War vyjde exkluzivně na konzoli PS4.
Jan Marek