Městský šaman – průvodce osobní a planetární proměnou je snahou o přiblížení tradice havajského šamanismu a jeho adaptace do moderního světa. Autorem knihy je americký psycholog Serge Kahili King, který se učil šamanskému umění v afrických zemích, ale zejména u své havajské rodiny. Prostřednictvím seminářů, publikační činnosti a také na internetu šíří své znalosti a zkušenosti po celém světě.
Publikace vznikala v šedesátých letech, v originále byla poprvé vydána v roce 1990 a českého překladu se dočkala loni. V našem jazyce si můžeme od dr. Kinga přečíst další dvě díla: Vyléčení pro milióny a Huna – Prastaré šamanské umění. Pro zajímavost, autorovi je letos 75 let.
Definicí šamanismu najdeme v odborné literatuře více. Liší se od sebe zejména teritoriálně, jiné pojetí a tradice existují v oblasti Sibiře, centrální a jihovýchodní Asie, Arktidy, Severní a Jižní Ameriky, další zase v subsaharské Africe, Austrálii a Oceánii. Také postavení šamana může být v těchto společnostech odlišné.
Městský šaman čerpá z havajského šamanismu, jehož vývoji je věnována první kapitola – první dobrodružství. Celá kniha je členěna na 12 dobrodružství, protože šaman je v havajské tradici chápán jako dobrodruh, jehož „zbraněmi“ jsou láska, spolupráce a harmonie.
Autor k tomu říká: „Šamanismus je zvláštní druh léčitelství a havajský šamanismus je zvláštní druh šamanismu. […] Ne každý zaříkávač je šaman, ovšem šaman může být zaříkávačem. Ne každý kmenový duchovní je šaman, ale šaman jím být může. Ani každý léčitel není šaman, šaman však může být i léčitelem. Pro účely svého učení definuji šamana jako léčitele vazeb: mezi myslí a tělem, mezi lidmi, mezi člověkem a okolnostmi, mezi člověkem a přírodou a mezi hmotou a duchem.“
Tato definice může být mnohému čtenáři sympatická, navíc když se při čtení setkává s mnoha principy, které jsou známé i z jiných učení, systémů a náboženství. Například hned Druhé dobrodružství je věnované třem aspektům existence ku – lono – kane neboli také srdce – mysl – duch. Nejedná se o nic jiného než o podvědomí, vědomou mysl a nadvědomí. Také některé ze základních sedmi šamanských principů figurují i v dalších naukách:
IKE – Svět je takový, za jaký ho považujete;
KALA – Neexistují žádná omezení;
MAKIA – Energie proudí tam, kam míří pozornost;
MANAWA – Okamžik síly je v současnosti;
ALOHA – Milovat znamená být šťastný;
MANA – Všechna síla vychází z nitra;
PONO – Měřítkem pravdy je účinnost.
Se sedmým principem se mnozí lidé dostávají do pochybností. Neměl by být však chápán jako známé „účel světí prostředky“, ale naopak: prostředky podmiňují výsledek. Tedy negativní činy přinášejí negativní důsledky apod.
Ke každému principu se potom váže šamanské nadání, a to v tomto pořadí: Vidění, Očištění, Soustředění, Přítomnost, Požehnání, Posílení a Spřádání snů.
Nelze tedy nesouhlasit se slovy z předmluvy: „některé pojmy, příklady a cvičení se vám budou zdát známé…“ Věta dále pokračuje: „…a některé z nich mohou působit podivně.“ Mezi šamanské schopnosti totiž patří mimo jiné změna podoby, komunikace s rostlinami a zvířaty či cestování do „podsvětí“. A tady už je to na každém z nás, jak moc jsme ochotni a vůbec chceme věřit.
Městský neboli také digitální šamanismus staví na tom, že by měl být použitelný v moderní městské společnosti. Přesto si mnozí z nás asi nebudou umět některé rituály představit v praxi. Například žehnání autu spočívající v kropení a „zaříkávání“ vozidla. Když to vezmeme do důsledku, na přeplněném městském sídlišti bych to neriskovala. Nedůvěryhodně může také působit takzvaná metoda grokování – proměňování se za cílem uzdravení a nastolení harmonie světa. Budiž k autorově cti, že sám poznamenává, ať si každý udělá vlastní názor.
Městský šamanismus může nabídnout myšlenky k osobnímu rozvoji, za kterými nemusíme cestovat do divočiny a odlehlých částí světa. Nemusíme ho brát doslova, ale zaměřit se třeba jen na některou z jeho částí, a tu se snažit aplikovat do svého života. Osobně se mi nejvíce líbí tři pravidla nebo předpoklady, které jsou uváděny jako zodpovědné za osobní i celosvětové problémy:
– Prvním je předpoklad, že víte, co si druhá osoba myslí;
– Druhý předpoklad spočívá v tom, že ostatní lidé vědí, nebo by měli vědět, co si myslíte;
– A třetí pravidlo, které páchá nejvíce škody, se nazývá zevšeobecňování.
A i když si v případě, že se vám zvýší teplota nebo nastydnete, pravděpodobně vezmete raději nějaký ten Paralen, než abyste se podrobili zaříkávání, šamanova slova vnímej – buď svobodný – buď soustředěný – buď zde – buď milován – buď silný – uzdrav se mají také něco do sebe.
Lenka Šimková
Městský šaman : průvodce osobní a plenatární proměnou založenou na havajské filozofii / Serge Kahili King ; [z anglického originálu … přeložila Petra Kudrnáčová] . Praha : Pragma, 2012 .