Rozhovor s Hugem Weavingem nejen o Hobitovi

Australské drama Poslední výlet sice vzniklo už v roce 2009, ale do amerických kin se podívá až letos. Hugo Weaving, známý ze dvou kultovních filmových sérií, Matrix a Pán prstenů, si zde zahrál bývalého trestance Keva, který je se svým synem na útěku před zákonem. Po hádce spáchal násilný čin, a tak se teď oba vydávají napříč jižní Austrálií neznámo kam.

U nás ne příliš známé drama bude ve Spojených státech uvedeno jako mnoho jiných nízkorozpočtových filmů, které nemají ambice zaútočit na pokladny multikin. I tak si však britský herec velmi užívá uvedení filmu, ve kterém sehrál nelehkou hlavní roli. Nemusí se bát, že by jeho kariéra ustrnula na mrtvém bodě, protože se objeví i v nejočekávanějším filmu tohoto roku, Hobitovi.

 

Collider: Připadá vám divné, že Poslední výlet přichází do amerických kin až tři roky po své australské premiéře? Nebo vám hlavně záleží na tom, že lidé konečně film uvidí?

HUGO WEAVING: Jo, obojí. Jsem šťastný, že se objeví v amerických kinech. Bude to sice jen malá premiéra, jakou mívají nezávislé snímky, ale já jsem rád, že to tak je. Jsem  zvyklý, že australské filmy se mimo Austrálii vůbec nedostanou. A když už dostanou, tak většinou nemají v kinech moc velký úspěch. Ani když jsou opravdu zajímavé a skvělé. Tak to prostě ve filmovém průmyslu funguje. Je těžké vůbec film dokončit. Musíte bojovat proti vůli studia a jejich finanční politice. Je těžké lidi ze studií přimět, aby se zajímali o malé australské snímky. Můžete dostat dobré recenze a jezdit po festivalech, ale to neznamená, že o filmu uslyší hodně lidí. Jsem na to zvyklý. Takže je opravdu skvělé, i když až po třech letech, že Poslední výlet bude mít premiéru v USA. Jsem z toho nadšený, protože jsem si natáčení toho filmu moc užil. My všichni. Jsem na něj hrdý.

KOUKNI SE  IFFKV 2020: Hvězda festivalu, jakou ani v Cannes nemají

Jak jste k té roli vlastně přišel? Četl jste scénář a zalíbilo se vám to, nebo za vámi přišli, aby vás obsadili?

WEAVING: Ten scénář jsem dostal od svého manažera s psaným vzkazem od režiséra Glendyna Ivina, který mi psal, že by mě do té role chtěl. Byla to přímá nabídka. Já zbožňuju jeho krátký film Cracker Bag. Vyhrál cenu za nejlepší krátký film v Cannes. Takže jsem hned měl chuť si ten scénář přečíst a byl jsem nadšený z toho, co by to mohlo být za film. Po přečtení jsem se s Glendynem sešel a přečetl jsem si knihu, podle které byl scénář napsán. A téměř okamžitě jsem souhlasil. Pro mě to byla snadná volba, protože jsem věděl, že Ivin je zajímavý tvůrce a moje postava byla tak komplexní. Hned jsem měl zájem hrát postavu muže, který se snaží vyjádřit a ochránit lásku ke svému synovi. Potom přišel složitější úkol, pomalé budování vnitřního světa postavy. Knižní předloha je hodně silná a bohatá, ale práce s Glendynem, kdy prioritou je o všem mluvit, nám to usnadnila. Šestitýdenní natáčení v tak nádherném prostředí jen s malou skupinou lidí, bylo velmi intenzivní, intimní a vzrušující. Byla to skvělá práce.

Jste ten typ herce, který úzkostlivě prochází scénář řádku po řádce, aby tak poznal postavu, nebo se váš proces liší film od filmu?

WEAVING:  Mění se to s každou rolí, záleží to na typu filmu. U filmu jako Poslední výlet máte pocit, že kamera je velmi  blízko. Vyžaduje to uvolněnější a přirozenější styl, a víc času k tvorbě postavy. Hlavně pokud je postava úplně jiná, než já. Ale u jiných postav jen ten rozdíl mnohem menší. Musíte překonat mnohem menší vzdálenost, takže ten přístup je zase úplně jiný. Někdy musíte být záporákem. To je techničtější práce. Musíte si to užívat.  Ale pro Poslední výlet to byla vnitřní i vnější práce na postavě. Musel jsem pracovat na tom, jak vypadá. V knížce se píše, že je jako pes dingo, takže jsem chtěl být hubený a šlachovitý. Snažil jsem se o to několik měsíců před natáčením. Musel jsem se rozhodnout, jaký bude mít hlas. To všechno vychází z toho, kde vyrostl. A potom jsem musel přijít na to, jaké jsou jeho myšlenkové pochody. Je rychlý, nebo pomalý? Jak se cítí? Jak skrývá pocity? Co je jeho hnací silou? Ale každou postavu takhle objevovat nemusím, ne vždy je to ode mě vyžadováno. Pokaždé je to jiné. 

KOUKNI SE  IFFKV 2020: Hvězda festivalu, jakou ani v Cannes nemají

Jaké bylo dát se znovu dohromady s bratry Wachowskými na filmu Cloud Atlas?

WEAVING: Vždy je skvělé s nimi pracovat. Je to skutečně povznášející. Jsem z nich nadšený. Byla radost vrátit se do Berlína, kde jsem točil V jako Vendeta. To město miluju. Podle mě je to nejúžasnější město na světě. Vrátit se tam do stejného studia a žít tam tři a půl měsíce v bytě s mou partnerkou Katrinou bylo prostě skvělé. Bylo to jako znovu se sejít s rodinou.

A jaké bylo natáčení?

WEAVING: Pro všechny to byl naprosto neobyčejný zážitek. Bylo to trochu nebezpečné, takový film ještě nikdo nenatočil. To jsme všichni věděli. Nemůžu se dočkat, až ho uvidím.

Už jste z něho něco viděl? 

WEAVING: Nic moc. Občas jsme se dívali, co jsme za ten den natočili, náhodně poskládané, abychom měli představu, co děláme. A i to bylo dost zajímavé. Ale vidět celý film bude úplně něco jiného. Je to šest příběhu na šesti místech v šesti časových pásmech. Někteří z herců hrají až šest rolí. To je náročná práce. Měli jsme perfektní plánování. Ale dokud to nezačnete dělat, vůbec nevíte, co z toho bude. Bylo to dobrodružství. Proto to bylo vzrušující a nebezpečné. Pro všechny zúčastněné. Nakonec si řeknete “No, nevím, jak to bude vypadat, protože nic takového ještě nikdo nenatočil.”  Je to jedinečný film. Měl jsem pocit, že objevujeme zcela nové území, a to je dnes dost neobvyklé.

KOUKNI SE  IFFKV 2020: Hvězda festivalu, jakou ani v Cannes nemají

Jaké to je, být na place při natáčení Hobita? Bylo divné znovu hrát Elronda v příběhu odehrávajícím se 60 let před Pánem prstenů? Jak moc odlišné to bylo?

WEAVING: Jo! Byla to zábava, vrátit se do kulis Roklinky společně s Ianem McKellanen. Bylo milé vidět některé staré přátele a známé tváře a vrátit se do starého světa, který má trochu novou atmosféru. Je to stejný svět, ale příběh má jiný tón. Peter Jackson a Fran Walsh jsou prostě skvělí lidé. Pracovat na Pánovi prstenů a Hobitovi má v sobě úžasnou energii. Ten projekt je tak obrovský, je tam tolik lidí. Ale je to frustrující, protože všechno dlouho trvá a vy nevíte, co se zrovna děje. I při nejlepších úmyslech nevíte, co se děje. Ale lidi jsou tam tak milí, že se prostě smíříte s tím, jak to funguje. Takže žijete ze dne na den a děláte to nejlepší, co umíte. Je tam úžasná atmosféra. Zrovna jsem odtamtud před pár dny přiletěl z nějakých dotáček.

Co si myslíte o 3D natáčení? Pomohlo vám, že jste se mohl na záběry hned podívat?

WEAVING: Jo, rozhodně. Myslím, že 3D bude v Hobitovi úžasně fungovat. Nemyslím si, že 3D funguje pokaždé a mělo by se používat pro všechny filmy. Někdy je to jen lákadlo pro diváky, ale někdy to funguje skvěle. Pro takový svět, jaký je v Hobitovi, je to skvělý přírodní průzkum.  Ale třeba Poslední výlet bych v 3D vidět nechtěl. Je to samo o sobě dost působivé.

 

Hobit: Neočekávaná cesta má českou premiéru 18. 12. 2012.

 

Zdroj: www.collider.com

Klára Scholzová

Komentuj

Vlož komentář
Vaše jméno

4 + 3 =