Recenze: Ztracený lhal všem i sobě, to se mu stane osudným

Ztracený je nový román Tima Weavera. Tak trochu škodolibě čekám, kdy se ztratí Tim Weaver v příběhu svého hrdiny Davida Rakera, ale zase mu to vyšlo a připravil zapeklitý případ s kulervoucí pointou.

Vezmeme to ale od začátku. David Raker je čtenáři dobře známý z předchozích knih, které tvořily uzavřené případy. Vzájemně byly propojeny jen jeho osudem. Ten se pomalu ale jistě odvíjí od ztráty milované ženy zpět k normálnímu životu a snad i vztahu. Právě bolest v srdci ho žene vpřed s každým novým případem. Na oltář jeho obsedantní snahy najít nezvěstné  položí vždy kus  sám sebe. Aby jim dal šanci dovyprávět jejich příběh,jde za hranici pudu sebezáchovy. jako vždy zjistí, že všichni mají svá tajemství, všichni lžou a pravda je ve skutečnosti děsivá. Řeší případy, které policie dávno vzdala. Hledá ty, kteří již přestali pro ostatní existovat.

Ne jinak je tomu i v nejnovějším románu Ztracený. Sam odjel do práce, jako každý den, nastoupil do metra, ze kterého již nikdy nevyšel. Jeho žena pověří pátráním Davida Rakera. Policie případ odložila. Jen milující žena chce znát odpovědi, i když tuší, že pravda může být hodně nepříjemná.

Případ začíná skoro jako obehraná duchařská historka. Záhada zamčeného pokoje. Je to jen Davidův neuvěřitelně vyvinutý smysl pro detail, který před ním záhy otevře děsivý případ zvráceného psychopata. Ten není jediným, kdo má v hlavě vlastní lunapark. Z předchozích knih známý detektiv Healy se nevyrovnal se smrtí své dcery a s tím, co následovalo bezprostředně poté. Bolest rodiče, který ztratil všechno, křičí z každého Healyho póru. Nese následky svého profesního i lidského selhání. Zatímco v sobě živí tichou a chladnokrevnou touhu po zadostiučinění. Poměrně slušná nálož na jednu knihu.

Hlavní postava Davida Rakera stejně jako všechny další mají v podání Tima Weavera svůj velmi hluboký osobní příběh. Emoční náboj snadno přechází i na čtenáře, protože je vylíčen nesmírně lidsky a autenticky. Namísto černobílého vidění se nabízí duhově pestrá paleta odstínů lidské duše libující si především v utrpení. To vykrystalizuje v nutkavou potřebu a stává se hnacím motorem pro následně uvěřitelné jednání postav. Autor nás zve do intimních detailů jejich životů. Nechce soudit, hodnotit, jen pochopit a dotknout se stále živé rány. Tak, aby jí nejitřil, jen zlehka pohladil a utišil. I přesto jeho postavy vzbuzují intenzivní pocit osobního setkání.

mystery press

Zhruba v polovině knihy, když se příběh rozjede na plné obrátky, mám pokaždé pocit, jestli tohle není už tím pomyslně nesežvýkatelným soustem, na kterém si autor vyláme zuby. Poměrně velké množství postav, podezřelých a spletitý motiv jsou křehkým ledem, na kterém není radno tancovat. Tim Weaver nazul vílí střevíčky, takže jeho  kroky jsou étericky lehké i v okamžicích, kdy taneční kreace připomínají spíš divoký break dance. Ustál to vždy a ustál to i nyní.

U knižních sérií, kde autor stabilně drží vysokou laťku, hrozí vždy riziko, že jednoho dne, dá kniha  přesně to, co od ní je očekáváno, ale nic navíc. Jednou dospěje do bodu, kdy nezvládne překročit svůj vlastní stín. Myslím, že v tomto případě to ještě dlouho nehrozí.

Zvlášť v závěru si autor vyrobil řadu zvědavých čtenářů, kteří ho již nyní proklínají, v jakém stavu je i hlavního hrdinu zanechal a zároveň vyhlížejí pokračování jak svou první výplatu. Co si budeme povídat…takovýhle závěr…to je hanebnost. Musela jsem ho přečíst dvakrát, abych pochopila, že se fakt víc nedozvím a že takový napínák myslel autor vážně.

Asi se zařadím do fronty těch, co vyhlížejí pokračování. David Raker je srdcová záležitost.  Někde v koutku duše vím, že se s ním autor nebude mazlit a mě to bude stát ještě hodně bezesných nocí. Thrillery Tima Weavera jsou ale výjimečné a stojí za pozornost. Pokud jste o ně ještě nezakopli při procházení mezi regály knihkupectví, pak se nemusíte bát, že byste se v příběhu Davida Rakera ztratili. Autor o své čtenáře pečuje s mateřskou láskou. A vsadím se, že pokud vás zaujme Ztracený, otevře vám cestu i k předchozím knihám. Vy ostatní, kteří případy Davida Rakera znáte, hurá pro Ztraceného. Spolkne vás, rozžvýká a vyplivne. Svět už nikdy nebude jako dřív.

10
recenze-ztraceny-lhal-vsem-i-sobe-to-se-mu-stane-osudnymPřípad Sama Wrena se ale od ostatních v mnohém liší a s každou odpovědí přináší řadu nových otázek, které nutí Rakera zpochybňovat úplně všechno, včetně vlastního úsudku. Dokáže Raker rozplést síť lží, jimiž Sam Wren opředl svůj život, nebo se stanou osudnými i jemu?