Recenze: Ztracené město Z – příběh odvahy a odhodlání Percivala Fawcetta

Všudypřítomné vedro, neustálý strach z otrávených šípů indiánů, které mohou přiletět z jakékoliv strany, boj s piraňami v kalné vodě, otrava chlorem v zákopech První světové války. Odhodlání hraničící s šílenstvím, touha po nedosažitelném, scény podobné absurdnímu spektáklu z Apocalypse Now. A v hlavní roli Percy Fawcett, který „měl bohužel nešťastnou ruku při výběru svých předků“.

Vstříc Jižní Americe

Ztracené město Z je více životopisným eposem nežli dobrodružnou jízdou. Nesází na vtip jako filmy o Indiana Jonesovi nebo na ztřeštěnost jako Krokodýl Dundee. Sází na překrásné exteriéry a silný příběh. Děj nás provází životem Percivala Harrisona Fawcetta, od jeho působení v britské armádě přes jeho první dvě výzkumné cesty do Jižní Ameriky, účast v První světové válce až po poslední výpravu do srdce amazonské džungle.

Období třech Fawcettových výprav bylo dobou, kdy na odvážné čekala místa a oblasti, kam dosud člověk nevkročil, dobou rozvoje techniky, dobou velkých objevů. Dobytí severního i jižního pólu, objevení posvátného města Inků Machu Picchu, to vše byla pro Fawcetta motivace k tomu, aby nepolevil v touze nalézt Ztracené město Z, kterému zasvětil celý svůj život.

Fawcett (Charlie Hunnam), zprvu skeptický ke svému úkolu zmapovat hraniční území mezi Bolívií a Brazílií, kam je prvně poslán v roce 1906, nakonec tomuto konci světa zcela propadne a stane se mu osudným.  Jeho snaze objevit bájné město, „které je starší než cokoliv známe“, a o jehož existenci nalezl při první výpravě několik důkazů, zcela podřídí svůj osobní život, ve kterém ho věrně podporuje manželka Nina (Sienna Miller). Všechny fyzické i psychické útrapy Fawcetta a jeho společníka Henryho Costina (Robert Pattison), které na ně v Amazonii čekají, jsou předkládány v kontrastu s bolestí, steskem a obavami, které musí snášet jeho manželka Nina, a postupně i tři jejich děti v momentech, kdy je Fawcett mimo domov.

Poctivé řemeslo

Charlie Hunnam (známý např. z filmů Potomci lidí, Pacific Rim nebo Crimson Peak) je ve své roli věrohodný. Jeho podplukovník Fawcett není Indiana Jones, ale člověk zžíraný vlastními pochybami, výčitkami svědomí a frustrovaný z nemožnosti odčinit svými činy pohrdání, se kterým je na něj v armádních kruzích nahlíženo kvůli minulosti jeho otce. Hunnam se svým výkonem dostává do elitní první formace světových herců a můžeme se pouze těšit, jestli svůj výkon zopakuje v očekávaném filmu Guye Ritchieho Král Artuš: Legenda o meči (King Arthur: Legend of the Sword), jehož premiéra v ČR je naplánovaná na květen 2017.

Bez skoro bezmezné podpory jeho manželky Niny, kterou ztvárnila Sienna Miller (oceněna např. cenou British Independent Film Awards za nejlepší herečku ve vedlejší roli za film High-Rise z roku 2015), bychom dnes tento text nečetli. Sienna Miller pojala svoji roli emancipované ženy na počátku 20. stol. úsporně, vědoma si svého statutu manželky důstojníka v Britském impériu, šetří gesty, o to více zasáhnou její slova, kterými svého manželka podporuje a dodává mu potřebnou sílu.

Na amazonských výpravách Hunnamovi sekunduje Robert Pattison (známý zejména ze série Stmívání) v roli Henryho Costina, s plnovousem a brýlemi téměř k nepoznání. S nadhledem dodává postavě někdy až upjatého a urputného Hunnama lidský rozměr, stejně jako hlavní hrdina však hraje bez zbytečných gest a patosu.

Režisér James Gray svěřil kameru Dariu Khondjimu a neudělal chybu. Khondji, který byl za svoji kariéru mimo jiné nominován na Oskara za kameru k filmu Evita, pojal svoji práci velkolepě. Kamera dodává 141 minutám filmu na rychlosti, ten je plný sytých barev tam, kde je jich k dokreslení děje zapotřebí, a střídmý v zákopech bitvy na Sommě.

Ivan Mackerle a ostatní

Osoba Percyho Fawcetta se stala inspirací pro mnoho mužů, kteří se vydali v jeho stopách do amazonského pralesa hledat bájné město Z, nevyjímaje autora knižní předlohy filmu Davida Granna. Ten při hledání města málem přišel o život, útrapy však přečkal a jeho prvotina Ztracené město v Amazonii (The Lost City of Z: A Tale of Deadly Obsession in the Amazon) z roku 2009 se stala bestsellerem v mnoha zemích.

Zde nemůžu opomenout českého objevitele, spisovatele a kryptozoologa Ivana Mackerleho (1942-2013), který se po stopách Fawcetta vydal rovněž, a svůj krátký cestopis uveřejnil na svých webových stránkách mackerle.cz.

Fawcett však inspiroval nejen dobrodruhy typu Thora Heyerdahla či Richarda Halliburtona, ale i George Lucase, otce slavného filmového hrdiny Indiana Jonese. Ve Ztraceném městě Z mu pak režisér Gray vzdává hold v jedné ze závěrečných scén, která nám dává vzpomenout na jednu z úvodních scén prvního jonesovského filmu Indiana Jones a hledání ztracené archy (Raiders of the lost Ark) z roku 1981.

Určitou inspiraci bychom mohli nalézt i ve filmech typu Mumie či dalších béčkových počinech.

Avšak zatímco Mumie a spol. mají za cíl zejména pobavit, na Ztracené město Z je třeba se naladit a při cestě do kina neočekávat jízdu a akci, ale oduševnělý příběh k zamyšlení, vhodný pro staromilce i novomilce. To však neznamená, že by se po celou dobu pouze nezáživně mluvilo. I na akci se dostane, a to místy na vcelku výživnou. Příběh prostě diváka vtáhne a vyplivne až po závěrečných titulcích.

Je to film jako vystřižený ze staré školy. Gray (mimochodem vítěz čtyř Zlatých palem z festivalu v Cannes) natočil klasický kus opírající se o poctivé řemeslo (zejména kamera Daria Khonjdiho a hudba Christophera Spelmana), ve kterém nepotřebuje berličky v podobě nekonečných akčních scén či 3D. Vystačí si se silným příběhem, skvělými herci a svým citem, kterým bezesporu oplývá. Film staví na popisu dobrodružství jednoho člověka, který obětoval vše pro dosažení svého cíle. Je to příběh z rodiny velkých, který má vše, co od takovéto díla člověk očekává: silný příběh, dobré herce, lásku, zbabělost, napětí, akci, dobrodružství i smutek.

I proto je dobře, že je film v ČR do 12 let nedostupný. Není to kvůli explicitnímu obsahu, ale kvůli tomu, aby ty, kteří se na film těší, neotravovaly znuděné děti.

Včelař

Trailer:

8
recenze-ztracene-mesto-pribeh-odvahy-odhodlani-percivala-fawcettaJames Gray natočil skvělý životopisný film jako vystřižený ze staré školy. Kombinuje napětí a atraktivní reálie v příběhu o nesmírné odvaze a odhodlání.