RECENZE: Ztracená místa i geografické žerty

Je snadné si myslet, že všechno známe, všechno víme a není už jediné překážky, která by nám bránila v dokonalé informovanosti. Každá část naší zeměkoule byla již navštívena, perfektně zmapována a obsazena. Ale kniha Ztracená místa/Tajná města a jiné záhady na mapě světa od spisovatele a profesora Alastaira Bonnetta má na tento fakt zcela odlišný pohled.

Místa a města, která Bonnett pečlivě vybral, jsou ohromujícím dokladem toho, jak svět stále zůstává tajemným. V době, kdy máme k dispozici mapy, které dokážou vytvořit virtuální prohlídku těch nejvzdálenějších míst a chytré telefony fungující jako navigační systémy není možné, aby byla některá místa stále zahalena v mlhách pochybností. Po všech moderních vymoženostech je těžké si představit, že stále existují nezmapovaná místa, která přímo oplývají magičností.

Písečný ostrov (19° 12´ 44´´ j. š.; 159° 56´ 21´´ v. d.)

Ztracena mistaHledání neexistujících míst láká většinu objevitelů. V případě Písečného ostrova můžeme zmínit například relativně nedávnou výpravu z roku 2012, kdy australská výzkumná loď proplula oblastí 700 námořních mil východně od Queenslandu a její posádka zjistila, že se tam nenachází žádná pevnina. A to přesto, že oválný, asi 25 kilometrů dlouhý a zhruba 4,5 kilometru široký ostrov se od chvíle, kdy lidé začali brázdit moře, vyskytoval takřka na všech známých mapách. Útesy a písečné ostrůvky zde jako první zahlédla posádka velrybářské lodě Velocity v roce 1876. O pár let později se o Písečném ostrově zmiňuje autor australského námořního manuálu. A ještě věrohodnější potvrzení své existence se ostrov dočkal v roce 1908, kdy se objevil dokonce na mapě Britského královského námořnictva. […] Z příběhu ‚zmizelého‘ písečného ostrova se svého času stala senzace. Pokud ostrov skutečně neexistuje, jak si můžeme být jistí dalšími oblastmi zanesenými na mapách?

Alastair Bonnett sestavil do osmi kapitol hned několik desítek míst, které mají punc záhadnosti a podněcují naši představivost. Pustil se tak ve své pozoruhodné celosvětové prohlídce do detailního zkoumání ztracených míst, skrytých prostorů, mrtvých měst, plovoucích ostrovů, pomíjivých míst i enkláv. Autor vytvořil svými nevyzpytatelnými geografickými žerty fascinující soubor mnoha míst, o kterých nezasvěcený čtenář pravděpodobně nikdy neslyšel.

Přesněji řečeno přijde na scénu 47 míst, které jsou svým vlastním způsobem zvláštní mimořádné. Jsou skryté lidským očím, přesto je máme přímo za rohem. Chodíme kolem nich denně celá léta a nikdy je nevezmeme na vědomí. Nedokončené stavební projekty, falešná města i zapomenuté názvy se snaží podat jako turistickou atrakci, která stojí za zhlédnutí.

Skladiště cenností Geneva Freeport (46° 11´ 18´´ s. š.; 6 ° 07´ 38´´ v. d.)

Skladiště cenností v Ženevě – Geneva Freeport – je velká moderní betonová budova stojící mezi šedivě působícími silnicemi a rozlehlými parkovišti, které byste si možná nevšimli. Přesto je díky svému obsahu dost možná nejcennější stavba na světě. Jen hodnota uměleckých předmětů uložených ve skladišti se odhaduje na sto miliard dolarů- Kromě umění se ale ve zdejších sklepeních a trezorech dá najít i množství dalších cenností, třeba tři miliony lahví s vínem, celá parkoviště aut s cenovkou přesahující milion dolarů a dokonce místnost plná doutníků. Ve skladišti pracuje početná skupinka restaurátorů a archivářů, kteří tu mají ale velmi zvláštní, osamělé zaměstnání; většinu dne obvykle tráví v nějaké dokonale zabezpečené místnosti.

Čtení Ztracených míst vybízí k tomu, aby čtenář prozkoumal zmíněné části světa (ať už prstem na mapě nebo osobním navštívením). Autor se u každého byť nepatrně záhadného místa zdrží, zamyslí se nad jeho smyslem a dokonce položí hned několik filozoficky laděných otázek týkajících se map i působení takových geografických nepřesností na lidskou psychiku. Bonnett velmi často a otevřeně vyjadřuje své názory. Mnoho míst, o kterých píše, navštívil a je popisuje do nejmenších detailů. Absence obrázků, fotografií a map je jediným mínusem, které však obsahová stránka knihy lehce vyrovná.

O autorovi: Alastair Bonnett (*1964) je profesorem sociální geografie na univerzitě v anglickém Newcastlu. Je pravidelným přispěvovatelem historicky a geograficky laděných článků do časopisů. Dále se zabývá i světovou populací a rasismem. Ztracená místa, tajná města a jiné záhady na mapě světa jsou jeho prvotinou.

Alastair Bonnett: Ztracená místa, tajná města a jiné záhady na mapě světa, Jota, 2015, 288 stran.

ANETA WUNDERLICHOVÁ

8