Recenze: Zmenšování není velkým filmem

Do kin přichází nenápadný film jménem Zmenšování s Mattem Damonem v hlavní roli. Zda se jedná o  snímek, který stoji za zhlédnutí, nebo se propadne do zapomnění, se dozvíte v následujícím textu.

Alexander Payne je uznávaný americký režisér i scénárista, který se věnuje převážně nezávislým filmům, s kterými také sklízí úspěchy.  Již v roce 2004 zaujal snímkem Bokovka natolik, že si za svůj adaptovaný scénář odnesl sošku nejcennější – Oskara. Tento úspěch si zopakoval v roce 2011 se snímkem Děti moje, ve kterém si George Clooney střihnul hlavní roli.  Je vidět, že se v sociálních tématech poměrně slušně orientuje, a tak se rozhodl opět na základě svého scénáře (alespoň z části) natočit další komediální drama s lehce sci-fi nádechem.

Taková maličkost

Zmenšování vypráví příběh o tom, jak odlehčit planetě Zemi od přelidněnosti tím, že se lidé pomocí speciálního přístroje nechají zmenšit do velikosti průměrné akční figurky, tedy něco kolem dvanácti centimetrů. Zezačátku se i hlavní postava (Matt Damon s téměř českým jménem) Paul Safranek se svou ženou Audrey (Kirsten Wigg) návrhu na zmenšení jen smějí, dokud na školním srazu nepotkají svého spolužáka. Ten je seznámí s myšlenkou, že je sice supercool zachraňování planety, ale hlavní důvod proč to udělat je ten, že se díky tomu zvedne jejich životní úroveň. Když jste malí, tak přece potřebujte jen opravdu málo, a tak se díky zmenšení stává z manželského páru přes noc párek milionářů, který má namířeno do nóbl čtvrti mezi zmenšenými. Ovšem v poslední chvíli si to Audrey rozmyslí (doslova v poslední) a nenechá se zmenšit. Následně se s malým Paulem rozvede a pomocí zdatného právníka ho připraví téměř o všechny peníze. Paul se tak musí přestěhovat do „normální čtvrti“, kde teprve jeho dobrodružství začíná.

I malá pomoc je pomoc

Snímek by měl i přes svou vražednou stopáž (135 minut je opravdu na odlehčenou komedi-drama moc) navodit jakési povánoční poselství, které říká, že i malá pomoc dokáže pohnout světem a nezáleží na tom, kdo jste nebo jak jste velcí.  Bohužel slova „měl by“ jsou přesná. Film Zmenšování, ač nabitý kvalitním osazenstvem (nejvíce vyniká Paulův bonvivánský soused Dušan v neuvěřitelném podání Christopha Waltze a umíněná vietnamská dizidentka, kterou ztvárnila herečka Houng Chau a za svůj výkon si odnesla nominaci na Zlatých glóbech), poměrně rychle začne nudit. Po zábavném a hlavně milém začátku se vytratí jakékoliv narážky na svět „malých“ lidí a vy máte pocit, že celá originální zápletka zmenšení je zbytečná a děj by se mohl odehrávat kdekoliv jinde.

Problémy se sdělením

Největší chyba snímku je ta, že si na svoje zmenšená záda klade až moc myšlenek, které chce divákovi sdělit. Možná právě proto je film tak dlouhý, ale i tak většina těchto „sdělení“ vyjde úplně na prázdno.

Dalším problémem je herecká sestava. Byť nabitá hvězdnými jmény až k prasknutí, chybí mezi hlavními protagonisty jakákoliv chemie. Když si uvědomím, že Matt Damon hrál pana Bourna a zde se z něj stal ušlápnutý trouba, který tak nějak nemá co hrát, tak je mi smutno. Nepomáhá tomu ani hlavní ženská postava, která se tak nějak celým filmem nepříjemně propiští (i když je to kvalitní herecký výkon). Proto největší pozornost na sebe strhává vedlejší charakter Christophra Waltze, kterému zdatně, i když naprosto nepodstatně, sekunduje jeho kamarád Udo Kier. Divák se tak více těší na toto duo, než na hlavní protagonisty.

Bokovka se nekoná

Neberte to ale jako velkou kritiku. Zmenšování má hodně světlých momentů, kterým se rádi zasmějete a nebo se díky nim budete cítit příjemně. I když se jedná o humor, který je ve svém pravém smyslu milý, tak je i chytrý, a tak se nestává nijak prvoplánovitým. Vsadím se, že při natáčení byla určitě zábava a hlavní myšlenka, která je o lásce k bližnímu svému, vynikla lépe na papíře, než po přenesení na velké plátno. Možná si tentokrát Alexander Paine ukousl až příliš velké sousto, a nebo jen neměl šťastnou ruku při výběru námětu. Bohužel další Bokovka se letos nekoná. I tak má ale Zmenšování co nabídnout, ať už se jedná o kvalitní efekty (vždycky jsem si vzpomněl při pohledu na malé postavičky na tuzemský snímek Což takhle dát si špenát) nebo pár vtipných nápadů.

Adam Dvořák

6
recenze-zmensovani-neni-velkym-filmemFilm Zmenšování je milým příběhem o tom, jak i malí lidé mohou dělat velké věci. Bohužel největším problémem je jeho přepálená stopáž, která chtě nechtě dokáže diváka unudit- většina poselství se i díky tomu vytratí.