Recenze: Zloděj luridia ukradne i srdce malých čtenářů

William Wenton je osmiletý kluk, který miluje šifry a je tak trochu jiný než jeho vrstevníci. To mu způsobuje trable ve škole. Poslední kapkou je rozluštění nejsložitější šifry světa během školní exkurze v muzeu. Průšvih ve škole se odkládá na neurčito. Rozlousknutí téhle hádanky totiž roztáčí smršť neuvěřitelných událostí, které Williamovi převrátí život naruby. Bobbie Peers stvořil bestseller Zloděj luridia, který má velké ambice ukrást i srdce malých čtenářů.

William ví, že se s rodiči museli přestěhovat z rodného Londýna, aby se ukryli před hrozícím nebezpečím. Netuší však, co jim hrozí. Ví jen, že to souvisí se zmizením jeho dědečka. Rozluštěním Nemožnosti během školní exkurze se dostává do víru událostí, které mu pomohou odhalit pravdu o dědečkovi i o nebezpečí, před kterým se musí skrývat.Zloděj luridia

Klíčem ke všemu je Williamovo nadání pro šifry a hádanky všeho druhu. Rozluštění šifry Nemožnost spustí poprask a všeobecný veřejný zájem. Hrozí, že Williama a jeho rodinu najdou. Ale kdo? Ještě tu noc je za dramatických okolností unesen do institutu. Zde se setkává s roztodivnými roboty a hodně zvláštními květinami. A také s Iscií. Dívka mu pomáhá v hledání pravdy a dědečka. To jim připraví mnohé horké chvilky a překvapení, protože nic není tak, jak se zprvu zdá.

Děj oba malé hrdiny zavede zpět do Londýna, kde v podzemních chodbách metra hledají tajný bunkr ukrývající tajemství. Už vědí, že Williamův dědeček je zapleten do krádeže luridia – inteligentního kovu, který se umí přeměnit dle potřeby na cokoliv.

Autor nasadil svižné tempo vyprávění hned od začátku. Nenechává malého čtenáře ani na okamžik nudit se nebo tápat v souvislostech. I ve svižném tempu příběhu čtenáři neuniká žádná souvislost ani podstatný detail.  Atraktivita knihy je rozdělena rovným dílem mezi dynamický příběh a fantaskní svět plný roztodivných strojů s vlastní inteligencí a manýry.

Kniha je rozdělena do kratších kapitol, což ji přidává na stravitelnosti a dynamice. Groteskní situace s inteligentními roboty v institutu odlehčují příběh, aniž by ho shazovaly. Kniha je napínavá, ale neděsí. S malým hrdinou se čtenář snadno ztotožní.

Kniha Zlín

Kniha je doplněna jednoduchými černobílými ilustracemi, které rozhodně knize neubírají. Autor vede čtenáře bezpečně po stezkách jeho fantazie, takže bohatých barevných kreseb není třeba.

Napětí se autorovi daří držet až do konce. Happy end nečpí klišovitostí. Zavání pouze volným pokračováním. A to je dobře. Zloděj luridia se zkrátka povedl a umím si ho dobře představit i na filmovém plátně. Po delší době mám pocit, že žánr dětské knihy má malým čtenářům stále co nabídnout, aniž by donekonečna vykrádal  dobře zavedené lukrativní modely.

Zloděj Luridia, Bobbie Peers, Knha Zlín, 2016,

Knihu je možné zakoupit ZDE