Recenze: Zlobu nezachránila ani krása hereček

Film Zloba – Královna černé magie (čti Maleficent) se nesnaží dělat z pohádkového příběhu akční thriller, jako byla třeba Sněhurka a lovec. Je to zkrátka pohádka od Disneyho, která ukazuje starý příběh v novém světle. Kromě degradace hodnot ale nic nového nepřináší.

Hlavní hrdinkou je víla, nejprve mladá a veselá Zlobilka, potom strážkyně kouzelného království Blata, přejmenovaná na Zlobu. Jako malá se zamiluje do člověka, ale ten ji v dospělosti zradí, aby se stal králem. Uřeže jí křídla a umírající král mu za to opravdu předá korunu. Zlobilku to promění – stane se zlou, podlou a toužící po pomstě. Z ochránkyně se stane krutou vládkyní svého království a bývalé lásce se pomstí v den, kdy se mu narodí dcera – Růženka. Ta má do 16. narozenin usnout spánkem, ze kterého ji probudí jen polibek z pravé lásky.

Do této chvíle je film celkem svižný, ale i tak máte pocit, že sledujete něco velmi podivného. Hlavní hrdinka je půvabná, zajímavá a krásná, o tom není pochyb. Proč se však zamiluje do zcela obyčejného a ne příliš pohledného kluka, to je záhada. Mohlo by to fungovat, kdyby jejich láska a postava obyčejného chlapce, později krále, dostaly víc prostoru. Z kluka, který touží po moci, se příliš rychle stává šílenec a padouch, který se chce pomstít kvůli své dceři, se kterou ale nemá žádný vztah a ve filmu ji potká jen jednou.

KOUKNI SE  Recenze: Rozhodnutí nebo život aneb Vařte 84 minut

Jedinou jeho životní náplní je čekání na Zlobu, která má dobrovolně přijít do zámku, aby se tam nechala chytit. Král proto nechává 16 let (!) vyrábět různé kovové předměty, protože kov víly pálí. Tyto léta vyráběné zbraně jsou však potom vcelku neúčinné, protože Zloba do zámku vejde, aniž by si jí někdo všimnul. maleficent-8

Druhým, zajímavějším, i když stejně nesmyslným příběhem, je výchova malé Růženky. Ta je svěřena do péče třem vílám – sudičkám, které ji vychovávají v chaloupce v lesích, aniž by o lidském životě něco věděly. Víly jsou karikatury, hloupé a naivní kouzelné bytosti, které se za 16 let vůbec nezmění a mnohem víc je zajímá vzájemné pošťuchování, než ochrana princezny. Tu nechají skoro umřít hlady, spadnout z útesu a potulovat se po nocích v kouzelném království, i když prve bylo řečeno, že tam žádný člověk nesmí vkročit. O Růženku se tedy potají musí postarat právě Zloba, což nakonec celou pohádku překrucuje naruby a ukazuje ji v novém světle.

Není to ale moc vhodné pro děti. Všechny pohádkové hodnoty jsou degradovány, od pravé lásky až po vztahy manžel-manželka, otec-dcera. Království je zalidněno jen několika málo obyvateli, kteří se objeví, jen když je to nezbytně nutné. Kouzelné království zase obsahuje výhradně špatně trikově zvládnuté příšerky, které nemají vůbec žádný význam v příběhu. Růženku sice všichni milují, ale házení bahna není tou nejvhodnější příležitostí, jak to ukázat. Jednou z mála zajímavých osob je havran, kterého Zloba pomění v člověka. Ten se očividně do Růženky zamiluje, ale scénář to zcela ignoruje. Co se týče času a stárnutí, logika je odsunutá na druhou kolej. Musíme přijmout, že kouzelné bytosti nestárnou, přestože jsme sledovali, jak se Zlobilka mění z dívky v ženu stejně rychle, jako Stefan z kluka v muže.

KOUKNI SE  Recenze: Filmu Spiderhead chybí vše kromě prvotního nápadu

Po vizuální stránce se film podobá Mocnému vládci Oz. Je to kýčovité, ale vizuálně přitažlivé. Postupně se obraz zaměřuje především na vzhled majestátní Zloby a jemnou krásu Růženky. Vizuální stránka není nikterak převratná a po dobrém traileru zklame. Veškeré napětí z příběhu mizí, jakmile pochopíte, že vlastně koukáte na pohádku. Pohádku, která nemá za cíl nic jiného, než dobře skončit.

Roli si očividně užívá Angeline Jolie i mladý talent Elle Fanning, která je pro mě mnohem zajímavější, než její sestra. Jejich postavy jsou však tak šablonovité a chovají se tak prkenně, že to nezachrání ani jejich nadpozemská krása.

Celkově pro mě film byl velkým zklamáním a pochybuji, že v dětských očích by byl výrazně zajímavější.

ZÁVĚR
4
Předchozí článekNejlepší erotické scény mezi herečkami
Následující článekRECENZE: Pikantní život CH. L. podruhé… a naposledy?
recenze-zlobu-nezachranila-ani-krasa-herecekVizuálně kýčovitá pohádka, která není kvůli podivným hodnotám vhodná pro děti, ale bohužel ani pro dospělé, protože postsavy se chovají hloupě a celé to postrádá smysl.