Recenze: Život se stromy

Kniha Život mezi stromy skrývá ve své útlé vazbě a za skromným názvem velké tajemství našich tichých společníků, němých souputníků – stromů.

Díky jejich zdánlivě pasivní existenci často zapomínáme, čím vším pro nás jsou a jak jsou důležité. Právě jejich nezastupitelnou roli představuje kolektiv autorů. Knihou seznamují  čtenáře se všemi oblastmi našeho života, které jsou neodlučně spjaty právě se stromy.Obalka Život se stromy

V první části jde spíš o dendrologickou teorii.  Nutností jsou i trochu suchopárné informace, které každý, při troše dobré vůle, opráší z hodin školní biologie. Čtenář se dozví i něco víc, co ve škole nezaznělo. Zajímavosti ze života stromů o podstatě jejich fungování která je činí nenahraditelnými pro planetu a především pro lidi. Čas od času lze na podobné informace narazit. V knize jsou představeny komplexně. Úžasný svět stromů je představen v jeho plné okázalosti.  Strom najednou není jen běžnou součástí přírody, který tiší mysl šuměním svých listů a chladivým stínem. I přes potenciál informací je styl vyprávění spíš školometský a autorům se příliš nedaří zaujmout čtenáře.

V druhé části se podíváme na stromy v dalších oblastech našeho života, které jsou s nimi nerozlučně spjaty. Autoři představují  především báje a pověsti, kde hlavní mystickou roli hraje právě strom. Literární inspiraci stopují i  v Bibli, národních legendách a státotvorných příbězích. Toto téma je široké a s notnou dávkou invence by se o něm dalo pohovořit jistě hlouběji. V knize je bráno jaksi po povrchu. Zmíněno je několik nejznámějších případů, kdy strom sehrál hlavní roli. Pozornému čtenáři však naskočí na mysli dost dalších, které by stály za zmínku a zamrzí jejich opomenutí. Je to taková malá ochutnávka, další díl skládanky. Pokud by chyběl, skládanka by nebyla úplná, pokud by byl větší, z obrázku by vyčníval.

Dokořán

Působivou součástí knihy jsou tři desítky černobílých ilustrací Jaroslava Turka, na nichž jsou zachyceny památné stromy, které zaujaly malířovu pozornost. Nechybí zde ani úsporná barevná příloha, která se jeví vedle ilustrací poměrně zbytečná a spíš dokresluje první část knihy.

Kniha má za cíl upozornit na stromy, které možná s nezájmem míjíme každý den, aniž bychom si uvědomovali jejich důležitost. Přitom jsou nerozlučně spojeny s naší historií, kulturou, duší i životem.

Je znát, že za knihou stojí autorsky lidé více než zainteresovaní a odborníci na slovo vzatí. Téma je probráno skutečně komplexně a v celé jeho nádheře a šíři. Celkově ani v jednotlivých kapitolách se však nedaří čtenáře fascinovat a získat ho. Jde o bezesporu zajímavou knihu. Její styl je však málo nápaditý a čtenář musí stěžejní myšlence vyjít vstříc, aby nebyla promarněna a ztracena.

Snaha autorů rozhodně nepřichází vniveč. Kniha nás naučí začít vnímat stromy a nezapomínat na jejich přítomnost.

Život se stromy, Marie hrušková, Václav Větvička a kolektiv autorů, Dokořán, 2017

7