Recenze: Země bez zákona

Příběh gangsterského dramatu Země bez zákona se odehrává ve 30. letech v době prohibice, kdy zákonem byly peníze a střelné zbraně. Mnoho lidí se potýká s finanční krizí a přichází o své domovy, ale tři bratři Bondurantovi na prohibici vydělávají, neboť rozvážejí a prodávají domácí pálenku.

Nejstarší z bratrů je Howard (Jason Clarke), který přežil 1. světovou válku, což v něm zanechalo psychické následky. Ač je nejstarší, rodinný podnik nevede on, ale prostřední bratr Forrest (Tom Hardy). Howard má tudíž spoustu času na degustaci jejich vlastního zboží. Forrest (Tom Hardy) je pravým vůdcem. Má respekt nejen u svých bratrů, ale i u místní policie. Považuje sebe i své bratry za nesmrtelného, což v průběhu filmu potvrdí hned několikrát.
Nejmladší Jack (Shia LaBeouf) je brán za nezkušeného a neschopného, protože ještě neukázal stejnou sílu, brutalitu a rozhodnost, jako jeho bratři. Jeho chvíle však musí zákonitě přijít, protože poměry se vyostřují. Na venkov přichází vysoce postavený strážce zákona ze Chicaga Rakes (Guy Pearce), slizký a zvrácený muž, který se nezastaví před ničím, aby se zbavil ilegálních živlů.

V tu chvíli se křehká rovnováha mezi zločinci a muži zákona hroutí a začíná válka. Ta se rozbíhá pomalu, ale scénáři paradoxně téměř chybí gradace. Je to až k nevíře, jak napínavě rozehraný příběh z tak dramatického prostředí, navíc podle skutečných událostí, poklidně plyne. Jenom dvě hodiny čekáme na závěrečnou bitku a všechno, co se odehraje mezitím, je sice vzrušující, ale příběh to nikam neposunuje. To, že víme, jak to asi dopadne, nestačí. Naopak. Absence zvratů, které jsou nahrazeny řezničinou na všechny způsoby, je i přes všechna obrazová lákadla velmi citelná.

Všechno, a to doslova, zachraňují herecké výkony, akční scény a kamera. Akčních scén však rozhodně není tolik, kolik sliboval trailer, takže ta hlavní podívaná spočívá v dobové výpravě, nádherné kameře, věrné atmosféře 30. let a hercích, kteří byly vypráni výborně. O hlavní pozornost se přetahují Tom Hardy, který v roli bručouna s neměnným výrazem navazuje na drsného Banea z Temného rytíře, a klasicky sympatický Shia LaBeouf, který do drsného světa příliš nezapadá.
LaBeoufův Jack je nejdynamičtější postavou a zároveň vypravěčem, ale to neznamená, že by prošel nějakou velkou proměnou. To, co bude muset udělat, dobře vědí postavy i diváci od začátku, takže jeho plácání se v boji s vlastním strachem, balení dcery pastora a vyžívání se v drahém oblečení, je jen výplní mezi prvním bezmocným pohledem, a finálním drsným pohledem.

Bohužel ostatní postavy neprojdou téměř žádnou proměnou. Všichni jsou hned zpočátku jasně definovaní, jasně zařazení do příběhu. Obzvlášť obě ženy, které nemají naprosto žádnou jinou úlohu, než vypadat krásně a milovat některého z bratrů. To je asi nejvýraznější nedostatek a vzhledem k obsazení obou ženských postav je to nepochopitelné pochybení ze strany tvůrců. Když už jedna z žen má šanci něco významného udělat, ve filmu je to zameteno pod stůl, aby bylo zcela jasné, že ženy v tomhle světě nemají žádná práva.

Mužské postavy jsou zajímavější, ale jenom proto, že je jich tam hodně, a že jsou dobře zahrané. Policejní sbor má správnou míru komičnosti, bezmoci a spřízněnosti s bratry, kulhavý Jackův kumpán Cvrček je tragickou postavou, která musí být utracena v zájmu gradace děje. Bratři tvoří vyváženou trojici, mezi níž funguje uvěřitelná směs nevraživosti, lásky a odtažitosti.

Tihle všichni, včetně malé ale výrazné role druhého nejmocnějšího mafiána z okolí, které se s chutí zhostil Gary Oldman, stojí na straně “dobra”. To znamená, že sice vraždí bez mrknutí oka, ale v podstatě jsou spravedliví, zásadoví a mají to v hlavě v pořádku. Jediným skutečným nepřítelem je jim Rakes, který sice zastupuje zákon, ale sám je nelidskou zrůdou. Zní to, že v příběhu je dost zajímavých postav, aby jejich prostá konfrontace stačila na solidní příběh. Rozdělení na dobrý – zlý, drsný – drsnější, je ale příliš očividné a samoúčelné.

Pokud Zemi bez zákona srovnáme s podobnými filmy (Road to Perdition, Veřejní nepřátelé), velmi rychle vybledne, protože mu chybí dobrý scénář, který jen neklouzá po drsném povrchu, ale snaží se proniknout hlouběji do společenských příčin a následků. A na špatném scénáři už ztroskotal nejeden dobrý režisér a skvělé herecké obsazení.

To, kvůli čemu na tenhle film diváci půjdou, je víc než uspokojivé. Vizuální stránka, známé tváře a tarantinovská brutalita spolehlivě zaměstnají oči a myšlenky diváků. Potenciál ale byl mnohem větší, už proto, že jde o skutečné životy neobyčejných lidí.

Nicméně určitě stojí za to Zemi bez zákona v kině shlédnout. Především kvůli hercům, kteří se stále ještě profilují, a jejichž každá role v sobě má živočišnou přitažlivost. A proto dávám vysoké hodnocení – protože Země bez zákona je zkrátka pastva pro oči.

Země bez zákona

Lawless
USA, 2012, 115 minut