Recenze: Zelená kniha jako recept na Oscara

Dnes oficiálně vstupuje do kin film Zelená kniha, který před pár dny obdržel Oscara mimo jiné za nejlepší film roku 2018. Pro mnohé to bylo překvapení vzhledem k tomu, že favoritem byl snímek režiséra Alfonsa Cuaróna Roma. Při hlubším zamyšlení ale vítězství Zelené knihy nijak překvapivé nebylo. Vzhledem k tématu a způsobu zpracování se Zelená kniha Petera Farrellyho dá označit téměř za zaručený recept na úspěch.

Po úvodu je na místě hned doplnit, že Zelená kniha je velmi dobrý film. Díky zpracování na základě skutečných událostí si zajišťuje výpovědní hodnotu. Najít ve filmu řemeslné nedostatky nebo hluchá místa se povede snad jen skutečnému hnidopichovi a tvůrci umně kombinují drama s komedií. Jinými slovy to vypadá, že se filmu nedá nic vytknout. A právě zde vidím jeho nedostatek.

Od rasismu k rasismu

Tony Lip je přistěhovalec z Itálie žijící v Bronxu. Miluje své děti, svoji ženu, je dobrák od kosti, jen při své prostoduchosti a práci vyhazovače musí občas někomu dát přes hubu. A stejně jak celá Amerika počátku 60. let považuje černochy za méněcenné. Když klub, ve kterém pracuje, musí zavřít, potýká se s realitou, jak uživit rodinu. A tak přijímá nabídku šoféra klavíristovi Donu Shirleyovi, který vyráží na turné po státech. Jednoduchý kšeft má dva zádrhele: Don je černoch a turné je po jižních státech. Tedy místech, kde přicházející práva černých nikoho nezajímají. Vše pečlivě zabaleno do ověřených postupů a témat: roadmovie, rasismus, nesourodá dvojice a kombinace drama s komedií.

KOUKNI SE  Recenze: How it ends je postapo, v němž se všichni chovají jako idioti

Možná jsme na chvíli nabyli dojmu, že zvolením Baracka Obamy Amerika definitivně překonala stigmata z minulých let. Leč stejně jak i dnes s oblibou natáčí filmy, kde se vypořádávají s neúspěchy vietnamské a dalších válek, je téma rasismu stále živé a podobné příběhy o správných černých a napravených bílých jim pomáhají popřít, čím stále trochu jsou. Nic proti tomu stejně jako souhlas s oceněním pro představitele Dona Mahershala Aliho.

Forest Gump se mýlil

Dalším aspektem je vykreslení postav. Nesourodé dvojice baví lidi od dob Laurela a Hardyho přes Depardieua s Richardem až po Nedotknutelný. Inteligentní a chováním aristokratický hudebník tmavé pleti je dokonalým opakem nevzdělaného a buranského bodyguarda. Jejich spojení nutně vytváří více či méně komické situace. Že tohle klišé stále diváky baví, prokázala právě úspěšnost Nedotknutelných a u Zelené knihy se podílela na úspěchu nejen při Oscarech.

Ač je Zelená kniha především komedií, současně nutí k slzám a zamyšlení. Nejen jako již zmiňovaní Nedotknutelní, ale např. Forest Gump nebo Rain Man. Zelená kniha si Oscara zaslouží. Bylo natočeno mnoho lepších filmů, ale od Oscara očekáváme, že bude plně v souladu s masovým vkusem. A zde ten nedostatek. Pro maximální úspěch ve filmu chybí cokoliv, co by se alespoň vzdáleně dalo nazvat odvahou. Žádný nekorektní humor jako v případě BlacKkKlansman, žádná tvůrčí autenticita jako ve filmu Roma.

Zelená kniha plyne přesně tak, jak divák očekává, některé scény jsou nucené, zbytečně popisné a patetické. Druhé setkání s policejní hlídkou je dokonce natolik “dobrácké”, že téměř popírá podstatu filmu: Zoufalství lidí, pro které je navzdory svému úsilí nemožné překonat předsudky, které na černochy číhaly doslova na každém kroku. Zelená kniha je úhledně zabalená bonboniéra se spoustou druhů bonbónů, ale všechny mají dobře známou chuť. Forest Gump by nesouhlasil, ale přesně víte, jaký bonbón si vytáhnete.

KOUKNI SE  Recenze: Z úcty k Eastwoodovi si Pašerák zaslouží kritiku

Green Book
Drama / Komedie / Road movie
USA, 2018, 130 min
Režie: Peter Farrelly
Scénář: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly
Hrají: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, Iqbal Theba, Sebastian Maniscalco, P.J. Byrne, Montrel Miller, Tom Virtue, Don Stark, Brian Stepanek, Ninja N. Devoe, Daniel Greene, Paul Sloan, Joe Cortese, Johnny Williams, Martin Bats Bradford, Jim Klock, David Kallaway, Jenna Laurenzo