Recenze: Záhada maltézských hodin

Jørn Lier Horst je zkušený autor detektivních thrillerů pro dospělé. Jako kriminalista a novinář dává svým případů reálné kulisy. Znakem jeho knih je, že můžete vždy sledovat vyšetřovatele tak, jako by to byli opravdoví policisté se všemi jejich možnostmi a omezeními, které jim jejich práce přináší. V žánru severské krimi je svěžím vánkem, který má jeho fanouškům co nabídnout.

Záhada maltézských hodin je oproti tomu knihou věnovanou čistě dětem. Soudě dle velikosti písmen cílí na relativně malé čtenáře. S ohledem na tento fakt postrádám nějaké, byť sporadické ilustrace, které by knihu činily přitažlivější. V tom pokulhává totiž i obálka, která nijak neláká objevit příběh, který se pod ní ukrývá. Jediným tahákem a rozhodujícím argumentem tak musí stačit autorovo jméno. To snad přesvědčí rodiče, pokud jim sedly do noty jeho knihy pro dospělé, nebo předchozí díl.

Záhada maltézských hodin patří do série CLUE s čtyřkou hlavních hrdinů: Cecílií, Leou, Unem a psem Egonem. Příběh má vše, co má správná dobrodružná knížka mít. Je tu loupež ve zlatnictví, podivný deník, tajný klíč, záhadná mapa, podzemní chodby a velmi zvláštní okolnosti. Bohužel hned v úvodu je čtenář konfrontován se zármutkem hlavní hrdinky nad ztrátou maminky, která se údajně utopila. Jørn Lier Horst je v situacích, které ježí chlupy na zátylku skutečně mistr, takže naskočila husí kůže i mě a trochu jsem zaváhala nad tím, zda je tohle skutečně úvod k dětské knize. No jistě…ještě jsou tu ta velká písmena.Záhada maltézských hodin

Dobrá, přistoupíme-li na myšlenku drsnějšího severského přístupu a překonáme počáteční rozpaky, autor se nám bohatě odmění. Na dalších stránkách se již velmi svižným tempem odvíjí příběh plný napětí, překvapení a takového toho správného dobrodružství jak podle kuchařky. Nechybí žádná ingredience a dětská duše jenom plesá.

Knížka není nijak rozsáhlá a děj tedy musí svižně odsýpat. Záhada maltézských hodin si nepotrpí na žádné hluché pasáže nebo naopak nepřehledné akční scény, ve kterých by se malý čtenář snadno ztratil v ději. Příběh je přehledný a nijak neklame. Samozřejmě není chudý na závěrečné překvapení a vyřešení celého případu poměrně originálním způsobem.

Jde o druhý díl již zmiňované série CLUE. Čtenář tak nevstupuje na neznámé území. Pokud byl spokojený při čtení první knihy, u druhé tomu nebude jinak. Opětovně se potká se starými známými ve stejném prostředí jako prve. Autor se však nijak neopakuje a nevykrádá sám své předchozí nápady.

Kniha Zlín

Záhada maltézských hodin již svým názvem napovídá, k čemu se bude upínat stěžejní myšlenka celého příběhu. Jørn Lier Horst se snaží svést myšlenky čtenáře k lehkému filozofování nad časem, jeho proměnami a  vnímání. Nejde na dřeň a s ohledem na dětskou duši myšlenku neprosazuje za každou cenu. Spíš ji šikovně vkládá do dialogů a nechává každého, aby ji objevil, nebo překročil bez povšimnutí, aniž by se ztratil v podstatě příběhu.

Po úvodním zaváhání bych knihu s klidem doporučila dětem prvního stupně. Najdou v ní dobrodružství, ale i smysluplný příběh, zajímavé prostředí i neokoukanou čtyřku hlavních hrdinů. Záhada maltézských hodin nezklame ty, kteří četli první díl, ale neodradí ostatní. Knížka oplývá sebevědomím a nesnaží se kamkoliv tendenčně vnucovat. Myslím, že je to ten případ, který budou děti s chutí rády opakovaně řešit  a pátrat po záhadných hodinách od maltézského řádu.

Záhada maltézských hodin, Jørn Lier Horst , Kniha Zlín, 2018

8
recenze-zahada-maltezskych-hodinDruhý díl ze série CLUE nabízí dobrodružství, napětí i zajímavý příběh se zajímavou filozofickou linkou adekvátně servírovanou cílové věkové kategorii.