Recenze: X-Men: Apokalypsa má aspoň zajímavého záporáka

Již potřetí se vracíme do minulosti X-Menů, aby nás mohla odkazovat na budoucnost X-Menů. Celé to sice vůbec nedává smysl, ale kdo má rád X-Meny a jejich schopnosti, nemůže si stěžovat.

Zvědavá agentka FBI Moira MacTaggert (Rose Byrne) v 80. letech vkročí do podzemí, kde se schází jakási egyptská sekta, a neúmyslně tak vlastně probudí k životu údajně prvního mutanta Apocalypse. Ten se chvíli rozhlíží, kam se to proboha po tisících let probudil, ale rychle se vzpamatuje a začne verbovat své čtyři poskoky (proč jich není víc, to nikdo neví). S jejich pomocí a s pomocí Xavierova Cerebra má za cíl – jak jinak – ovládnout + zničit + podmanit si svět. Únos Xaviera ale naštve jeho studenty, kteří se rozhodnou, že i když – jak jinak – ještě plně neovládají svoje schopnosti, pokusí se zachránit svět. Mezitím se občas někomu podaří nějaký ten husarský kousek, jako třeba naštvat mírumilovného Magneta, zničit Xavierovu školu nebo vypustit do vesmíru všechny jaderné zbraně. Protože proč ne.

Je jasné, že víc peněz bylo investováno do camea Hugh Jackmana a počítačových efektů, než do scénáře. Ale to nevadí. X-Menů je tady víc, než kdykoliv kdekoliv předtím – a navíc už se vůbec nezabývají tím, jestli se mají skrývat před lidmi. Teď už prostě chodí do kina, ničí města a zabíjejí lidi, jako by se nechumelilo. Takže celá snaha jedničky o seriózní, historicky podložený příběh, a snaha dvojky o vysvětlení, proč může být budoucnost změněna, byly tady smeteny ze stolu už při vymýšlení námětu. x-men2

Forma je důležitější než obsah, což je markantně vidět v řadě scén – nejvíc v těch s Magnetem a Quicksilverem. Zápletky přitažené za vlasy se tu zcela podřizují vizuálnímu ztvárnění a z plátna přímo křičí „Tohle jste chtěli, tak to máte!“ Když se ale nad tím, co se vlastně stalo, zamyslíte, jaksi to přestane dávat smysl. Scéna v lese s Erikovou rodinou a polskými policisty je sice nádherná, ale pro příběh úplně zbytečná a tak vykonstruovaná, že je to spíš k smíchu než k pláči. Stejně tak scéna, kdy Quicksilver zachrání všechny děti ve škole – co se vlastně stalo, proč se to stalo a jak malá je pravděpodobnost, že by byl Quicksilver zrovna u toho, už tvůrci neřešili. Možná by bylo zajímavější nechat všechny děti prostě umřít – pro příběh by to mělo asi tak stejný efekt. O „odzbrojení světa“ ani nemluvě – když to jde tak snadno vyřešit, tak proč o tom byla celá První třída? A kde všechny ty rakety nakonec vybuchly? Copak to neudělalo velké „bum“, které by se taky dalo hezky vizuálně zneužít? Ke staronovým X-Menům asi prostě patří jaderné rakety, ať už mají v příběhu jakoukoliv roli.

Podobně stupidních zápletek je tam ale tolik, že vlastně tvoří celou dějovou kostru. Jediným smyslem, cílem a náplní tohoto filmu je ukázat co nejvíc mutantů, které buď známe z původní trilogie (která je opět totálně popřena), nebo kteří vypadají fakt dobře (ale nikoho nezajímají). Konkrétně je řeč o Jean (která je v podání Sophie Turner zajímavá asi jako hadr na podlahu), Scottovi (kterého nemá nikdo rád, ale jeho oči se jednou v každém filmu hodí), Storm (která je kupodivu černoška původem z Egypta), otravném Nightcrawlerovi (jen další divný modrý mutant) a samozřejmě Wolverinovi (který naštěstí nemluví a jen zabíjí). Ty všechny „vede“ Mystique, která ztratila 90 % ze svého vzteku, názorů na svět a peprnosti, takže už jen můžeme sledovat, jestli jí to víc sluší v lidské nebo modré podobě.

Mnohem zajímavější je titulní Apocalypse, kterému nezařaditelný herec Oscar Isaac dodal to, co většině komiksových záporáků chybí: jeho pohnutky jsou uvěřitelné, není otravný ani kýčovitý, dřív jedná, než mluví, opravdu je působivý, i když není jednoduše a černobíle zlý. Je prostě mnohem zajímavější a originálnější, než všichni X-Meni z Xavierovy školy dohromady. Zklamáním jsou jeho čtyři následovníci včetně Magneta, kteří opravdu nemají na práci nic jiného, než dobře vypadat a tvářit se drsně, i když vlastně nemají páru, jaká je jejich úloha.x-men

Celkově je tenhle film jen efektivní továrnou na peníze, stejně jako X-Men: Poslední vzdor. Citlivé uchopení postav se změnilo v prostou rovnici „hvězda z Hry o trůny + retro hadry = diváci, kteří poznají známou postavu a budou uspokojení“. Akce není eskalací konfliktu mutanti versus lidi, případně mutanti versus mutanti. Tady už je to jen tahák na diváky, který vypadá dobře v traileru. Když jsem seděla v kině, neměla jsem z filmu špatný pocit. Bavilo mě to, těšila jsem se, co který mutant ještě předvede. Efekty jsou super. Ale při psaní recenze vlastně nemám, co pochválit, kdežto najít chyby tohodle filmu je až příliš snadné. Zajímá mě jedině, jestli se před dalším filmem aspoň někdo zamyslí nad příběhem, a nebo se bude jen pokračovat ve stylu „vrazíme tam ještě tuhle slavnou postavu zamlada a přidáme pár cool efektů“.

6
recenze-x-men-apokalypsa-ma-aspon-zajimaveho-zaporakaCelé to sice vůbec nedává smysl, ale kdo má rád X-Meny a jejich schopnosti, nemůže si stěžovat.