Recenze: Westernová komedie Teroristka

Do kin dnes vstoupil nový český film režiséra Bajgara Teroristka o zoufalé době, která si žádá zoufalé činy. Komedie s Ivou Janžurovou v roli důchodkyně, která je přesvědčena, že slušní lidé se vždy domluví. Ale ne všichni jsou zdvořilí. Pak je s nimi potřeba začít jednat způsobem, kterému rozumí lépe než slušnému slovu.

Poslední role šmejda Martina Hofmanna

Komunita žijící v osadě nedaleko Prahy je už dlouho sužována podnikatelskými aktivitami arogantního Macha (Martin Hofmann), který ovládá všechno a všechny. Osadníci tiše trpí, jen bývalá učitelka Marie věří, že domluvou a stížnostmi situaci změní. Ve chvíli, kdy začínají být ohroženi její nejbližší, rozhodne se pro radikální řešení – Macha zabít. Nakonec ovšem zjistí, že jeden člověk nic nezmění a cesta ke klidnému životu vede jen tehdy, budou-li všichni držet za jeden provaz.

Komedie Teroristka stojí na čtyřech věcech. Na skvělé Ivě Janžurové, Hofmannovi, scénáři a dominantní hudbě. Iva Janžurová je přesvědčivá jak jako slušná a dobrosrdečná střenka, tak jako vražedkyně, jejíž nejistotu i odhodlanost nejlépe charakterizuje: „Nechci Vás zabít, ale musím.“ Hlavní komediální slovo má ale Hofmann. Právě jeho postav je spjata s většinou humorných scén aniž by komediálnost jeho postavě ubírala na cynismus a chladnokrevnosti. Hofmann se nechal slyšet, že se jedná o jeho poslední roli šmejda. Tak uvidíme, ale byla by to škoda.

KOUKNI SE  První reakce: Nový Spider-Man je pokračování Endgame plné překvapení

scénář pomáhá hercům cítit se přirozeně, nesypou ze sebe kostrbaté hlášky, ale vtipné věty, kterými popisují smutnou realitu. Ukázkovou scénou je situace, kdy je Mach v posteli s milenkou a zpovídá se k bohu z denních hříchů. V podání Hofmanna je zpověď krásně uhozená, ale postupně dostává diváka do nejistoty, zda to náhodou nemyslí vážně: „Musíš se zpovídat, abys mohla dál hřešit,“ řekne na závěr své milence. A tenhle přístup je děsivou charakteristikou nejen Macha, ale skutečných lidí, kteří mnohdy ovlivňují naše životy, aniž bychom to tušili.

Ach ty špatné konce

Výraznou složku filmu tvoří hudba, která záměrně některé situace graduje do větší dramatičnosti, než jaké jsme ve skutečnosti svědky. Povětšinou ale westernovým nádechem umocňuje komediálnost až parodičnost příběhu. Zvuk odkazuje jak na klasické westerny, tak na tarantinovské gangsterky. Právě ty mohly být z části inspirací k příběhu o mstě v komediálním hávu, ale k tomu má teroristka přeci jen daleko.

Teroristka, český film režizéra Radka Bajgara

Tvůrcům se bohužel nepovedlo dotáhnout do konce, co tak dobře rozehráli. Postava Macha má v první půlce filmu dostatek prostoru, abychom ji mohli začít nenávidět a přitom se smát. Stejně tak učitelka Marie se k fatálnímu činu nerozhodne hned, ale až když Mach a jeho kumpáni jsou připraveni připravit lidi o to nejcennější. Mariinu těžce nemocnou kamarádku o psa, další obyvatelku o dítě přes sociální službu a celou osadu o domov. Divák se sžije s postavami a dobře se baví. Vrcholem je pak ona scéna vendety. A přesně zde se film láme. Scéna začíná humornou etudou žárlivé milenky a končí rozplizlou fraškou, kde postavy už nemají co hrát. A ve stejném duchu je zbytek filmu. Je vidět snaha přebít moralizování a melodramatickou satisfakci bizarností, ale to už se nedaří. Vytrácí se logika i humornost. Naštěstí v závěru si scéna s arogantními cyklisty dokáže udržet nadhled a s jistou mírou parodičnosti připomene, že v jednotě je síla, která dokáže věci měnit.

KOUKNI SE  Recenze: Skleněný je konec trilogie, která být neměla

Teroristka
Shotgun Justice