RECENZE: Vyzvědačka je smutný příběh průkopnice striptýzu

Paulo Coelho ve své knize Vyzvědačka oprašuje příběh známé kurtizány, říkající si Mata Hari. Údajně při sepisování tohoto románu prostudoval i dosud utajené dokumenty. Pro mnohé čtenáře je román založený na skutečnosti příjemným zpestřením. Přiznejme si, že přečíst v rychlém sledu několik knih od autora, který je označován jako jeden z nejvlivnějších současných spisovatelů, je poměrně únavné. Jistě každý z jeho čtenářů dokáže vyjmenovat více titulů, které ho zaujaly. Přesto se u některých jeho děl mnozí nedokáží ubránit jistým nepříjemným pocitům. Osobně bych je definovala jako motání v kruhu.

Vyzvědačka je krátkým a poměrně zajímavým příběhem o údajné špionce, které byla na konci první světové války popravena. Díky lásce k penězům a touze po svobodě neváhala lhát a využívat svých ženských zbraní. A právě to se jí nakonec stalo osudným. Autor poukazuje na nadčasovost příběhu a jeho poselství do dnešní doby.

1478004386-195x290

Margaretha Zelleová  je popravena hned v prologu knihy. Následují tři části knihy. Ta úvodní je věnována životu do sňatku s armádním kapitánem a jejich životu v Indonésii. V druhé části se z paní MacLeodové stane Mata Hari. Text je koncipován jako dopis obžalované z vězení, psaný pro dceru. Závěrečná část je odpovědí na dopis od obhájce, který líčí případ ze svého pohledu, rozebírá jednotlivá svědectví, obvinění a zásadní důkazy. V epilogu se čtenář dozví zajímavé informace o tom, co se dělo po popravě obviněné. Několik fotografií,  a dokonce i kopie novinového článku či tajného policejního dokumentu, dodávají příběhu věrohodnost. Mnohokrát jsem při čtení zkoumala obličej a tělo Mati Hari, a analyzovala její ženské zbraně. Těžko soudit po sto letech.

Vyzvědačka má informační i psychologickou rovinu. Bilancování, hodnocení vlastních chyb, prohřešků a lží za účelem obohacení je zajímavé a sebezpytující téma. Text se čte lehce a není rozsáhlý, tudíž autor nemá tolik prostoru stále dokola omílat to samé. Mata Hari byla jednou z prvních striptérek. Dokázala ovšem svůj výkon povýšit na umění. Kromě práva ženy na svobodu je hodně prostoru věnováno využívání ženských zbraní jako jediného prostředku sloužícího k přemožení silnějšího muže. Což bylo, je a asi bude tématem v každé době. Co si budeme nalhávat, mužům šlo vždycky o sex. A ženy to odjakživa věděly, a dokázaly toho využít.

Mata Hari toužila být svobodná a mít se dobře. Využívala své krásy a přitažlivost k ovládání mužů a vlastnímu obohacení. Nakonec ale pochybila a zamilovala se.

„Moje první rada je ta nejtěžší a nemá nic společného s vaším představením: nikdy se nezamilujte. Láska je jed. Jakmile budete zamilovaná, přestanete mít kontrolu nad svým životem, jelikož vaše srdce a váš život budou patřit jediné osobě, a vaše existence bude ohrožena.  Začnete dělat vše pro to, abyste si milovaného muže udržela, a přestanete vnímat hrozící nebezpečí. Ta nevysvětlitelná a nebezpečná věc zvaná láska smete z povrchu zemského všechno , čím jste, a místo toho zůstane to, čím si milovaná osoba přeje, abyste byla.“

Dobré knihy

Paulo Coelho rozhodně psát umí, jinak by asi neprodal 200 milionů výtisků svých knih. Mnoho jeho vět je hezkých, skoro až motivujících k opsání. Bohužel často za nějakou takovouto následuje sto stejných. Některé z jeho knih mě nudily, jiné jsem přečetla jedním dechem.Vyzvědačka se nachází na pomezí těchto dvou skupin.

Leona Šťávová

Vyzvědačka, Paul Coelho,

7