Tulsa King je devítidílný seriál streamovací platformy Paramount+. Seriál vytvořil ošlehaný Taylor Sheridan s Terencem Winterem. Seriál nebude patřit mezi ty oceněníhodné a nezapomenutelné. Je to oddechová jednohubka, která je ale hned z několika důvodů fascinující.
Za prvé, „Tulsa King“ poukazuje na pokračující vzestup Sheridana, spisovatele a režiséra. Autor několika neo westernů, nervního dramatu Sicario nebo Wind River, už se zapsal do seriálových análů u nás zcela neznámého hitu „Yellowstone“ a jeho čtyř spinoffů v hlavní roli s Kevinem Costnerem.
Fascinující na Tulse Kingovi je i hlavní postava s trošku přefouklou tváří Sylvestera Stalloneho. Ten si ve svých 76 letech poprvé zahrál v seriálu. Není novinkou, že herec dříve známý kasovními trháky se posléze objeví v seriálu. Ale Stallone je zvláštním typem umělce. Jeho post Rockyovská filmografie se rozdělila mezi náročné akční franšízy a neúspěšné experimenty, aby se vyvíjela dál, než jen hraním na vojáky jako je „Rambo“. Dokud nezískal Zlatý glóbus za vedlejší roli ve filmu „Creed“, byly Stalloneho základní kompetence jako umělce předmětem vášnivých debat. Nebyl nikdy oblíbeným hercem. V seriálu „Tulsa King“ Stallone získal roli, která mu byla ušite přímo na tělo ja jeho herecký rozsah. Seriál funguje právě pro jeho okouzlující, minimalistický a dobrácký výkon. Stalloneův rozsah je stejně kompaktní jako vždy, ale pohybuje se v něm s přesností hada v krabičce. „Tulsa King“ není dokonalá podívaná, ale bez něj by to bylo mnohem méně zajímavé.
Stallone hraje Dwighta „The General“ Manfrediho, newyorského mafiána, který si odpykal 25letý trest vězení. Po svém propuštění Dwight očekává, že bude opět přizván zpět do mafiánské rodiny, která se mu za jeho oběť, když šel odsedět trest i za své parťáky. Chickie (Domenick Lombardozzi) však řekne Dwightovi, že už pro něj v newyorské organizaci není místo. Jeho jedinou možností je přijmout nový úkol: vytvořit oporu v druhém největším městě Oklahomy, přestože tam nikdy nevkročil.
V Tulse bude čelit dvojí výzvě – poznávat nové obchodní prostředí a zároveň se aklimatizovat na svět odlišný od toho, který opustil. Možná přece jen existuje nějaká země pro staré muže a Dwight je odhodlán se jí zmocnit. Premisa naznačuje nelehký boj stárnoucího gaunera s oldschool návyky s dnešním světem.
Stalonneho si během devíti třicetiminutových epizod nemůžete nezamilovat. S minimem slov, gest a kamennou (silikonovou) tváří brání starý dobrý svět, kdy i mafiáni měli svůj etický kodex cti. Bude se muset poprat jak s místním motorkářským gangem, tak sám se svou minulostí, vztahem ke své dceři a také komplikovaným vztahem ke své mafiánské rodině.
Seriál naštěstí nešetří přímočarým násilím a krvavými scénami, zápletky jsou podány s klidným ironickým nadhledem, který pomrkává na diváka, že jde hlavně o nenáročnou zábavu.
Bez spoilerů můžu asi uvést, že notně přepálený závěr první řady naznačuje, že mají tvůrci v kapse připravené pokračování, i když z mého pohledu twist nepůsobí vůbec věrohodně. Ale co už, průběh epizod příjemně poklusává vpřed s kombinací vtipných dialogů a akčních a napínavých scén, i dojemných srdcervoucích okamžiků. Sly našel na sklonku kariéry velmi slušivou roli- nadhled a sebeironie jeho filmům chyběla, nebo byla prkenná. Tady působí uvolněně a spokojeně a my jsme poté taky spokojení, protože je to feel good mafia movie.
Kubin