RECENZE: Vyberou si vlastní smrt nebo vraždu?

Ententýky v jednom případě není veselá říkanka, ale pěkně drsný thriller. Jeho autorem je producent řady kriminálních seriálů M. J. Arlidge z Velké Británie.

Jedna z nejvíce spekulovaných otázek světa psychologie se jedná toho, zda by nevinný člověk dokázal za určitých podmínek zabít druhého člověka. Právě z této myšlenky vychází tato zajímavá kniha. Dva mladí milenci se probudí na neznámém místě, ze kterého nemohou uniknout. Nemají vodu ani jídlo. Jedinými věcmi okolo nich je nabitá pistole a mobilní telefon. Ten je sice uzamčen, ale z jediného telefonátu se dozví strašlivou zprávu. Přežít může pouze ten, který zabije toho druhého.

Na první pohled velice zajímavý dějový základ. Ani si nedokážete představit, co vás u podobných únosů čeká. Oběti jsou pod obrovským psychickým i fyzickým tlakem. Neustále mají hlad i žízeň a uchylují se ke krajním řešením. Potřebu vykonávají ve stejné místnosti, takže postupně ztrácejí svou důstojnost. A neustále mají v hlavě myšlenku, že se mohou zachránit. Některým trvá rozhodnutí krátce, některým déle, ale většina volí svůj vlastní život.

Musím s čistým svědomím přiznat, že jednou z nejzajímavějších věcí v této knize jsou právě únosy obětí a jejich chování. Opravdu nejsem žádný psychopat, ale autorovi se prostě výborně podařilo vystihnout myšlenkové pochody lidí na konci sil. Tyto části příběhu jsou nejvíce brutální a mnohdy téměř na pokraji nechutnosti.

Knihcentrum

Ale vyprávění nestojí jen na nich. Samozřejmě je tu i hlavní vyšetřovatel. Tentokrát se jedná o ženu. No nedivte se! Přestože ve většině knih působí v roli hlavního detektiva muž, i žena si může na této pozici vést velice dobře. V tomto případě se jedná o Helen, která má tak trochu potíže s vlastní psychikou. Pravidelně chodí k dominantnímu chlápkovi, který jí za peníze bičuje. Pro děj sice není příliš důležitý, ale rozhodně se jedná o zajímavé kapitoly. Jinak je Helen workoholička každým coulem. Nemá manžela, pouze příležitostné vztahy na jednu noc. Většinu svého volného času věnuje práci a díky tomu je oblíbená u svých šéfů. Ve chvíli kdy se pustí do práce, nehodlá od stanoveného cíle ustoupit ani o krok. Ale tentokrát to bude mít dost těžké.

9788073066741_ententyky_0180878-23Vedle hlavní postavy je i několik vedlejších. Jedná se především o kolegy z týmu. Najdete v něm Marka, kterému se rozpadla rodina, a proto začal hodně pít. Krásnou Charlie, která touží po miminku. Vedle nich se postupně seznámíte i s oběťmi, ať už před smrtí nebo s přeživšími. Velký důraz je kladen na osobní stránku člověka a jeho soukromí. Díky tomu se lépe vpravíte do příběhu a velice brzo v něm budete plavat jako ryba ve vodě. A už neodtrhnete oči od stránek.

Ještě se rychle podíváme i na hlavní podezřelou. Ano, je to žena. V tomto případě se nejedná o spoiler, protože tuto zprávu obdržíte již na začátku děje. Určitě je to velmi dobrý nápad vytvořit hlavní kladnou i zápornou postavu, které jsou obě ženami. Jedná se o originalitu a zároveň to nutí čtenáře přehodnotit pohled na tyto milá stvoření. Celý případ je velice ovlivněn pocitovou stránkou. Což je vzhledem k hlavnímu obsazení poměrně pochopitelné. Samozřejmě ženy některé věci vnímají více srdcem. Ale zároveň dokážou být ještě více kruté než muži.

V průběhu děje policie nemůže přijít na téměř žádné indicie pro vyřešení případu. Až ke konci se všechno začne objasňovat a přijde na to samozřejmě vyšetřovatelka Helen. Vražedkyně je na můj vkus až příliš brzo odhalena. Díky tomu odpadá závěrečné překvapení a zvrat. Ale ani tato vlastnost nijak nebere tomuto thrilleru jeho kvality.

Ententýky je postaven především na silně psychologických motivech. Pohled do lidské duše a mozku je prostě na každé stránce. Chvílemi se můžete připravit až na téměř hororovou atmosféru, která je lehce ovlivněna SAW apod. Vedle toho je nejsilněji cítit především detektivní vliv, který pro někoho může převládat nad tím thrillerovým. No nemůžete se divit, když je autor producentem kriminálek.

Rozhodně bych tuto knihu doporučil všem, kteří se nebojí jít po kruté vyvražďovačce spát. Teoreticky by se dal vzdáleně přirovnat ke Sběrateli kostí. Děj je samozřejmě úplně jinde, ale podle mého názoru z tohoto kultu občas lehce vychází. Minimálně již zmiňované psychologické stránky. V zahraničí již vyšly další dva díly série s komisařkou Helen, proto jsem na ně rovněž velice zvědavý. Jestliže půjdou stejnou cestou a ještě navýší laťku, mohlo by se jednat o velice kvalitní počiny.

Recenzní výtisk poskytlo knihkupectví Knihcentrum.cz

M. J. Arlidge – Ententýky, Beta Dobrovský, 2015, 360 stran

LUKÁŠ LOUŽECKÝ