RECENZE: Všichni jsou lháři

Klíčovým slovem nejnovější knihy Emily Lockhartové je lež. Od toho je odvozen i její název Ostrov Lhářů. Možná budete tvrdit, že nemáte rádi nepravdu. Ale v tomto případě vás prostě nadchne.

V naší krajině neznámá autorka má za sebou opravdu poutavou kariéru. Píše především pro mladší generaci a zaměřuje se na populární young adult literaturu. Za své knihy získala ceny Printz Award a Cybils Award a její nejnovější román se stal bestsellerem New York Times. Zároveň je i první ochutnávkou pro české čtenáře.

Ostrov LhářůPovědět na začátek něco málo o ději je velice složité. Nesmíte totiž prozradit téměř nic. Přesto se pokusím alespoň nastínit základní motivy. Většina děje se odehrává na malebném soukromém ostrově Beechwood, který patří bohaté rodině Sinclairů. Pěkná kupa dospělých i dětí zde tráví celé léto, aby si zpříjemnila odpočinek od událostí všedních dnů. Její součástí je i partička mladistvých Cadence, Mirren, Johnny a Gat. Pojídají zmrzlinu, hrají různé hry a celkově se příjemně baví. Jediný Gat s nimi není pokrevně spřízněn, proto se mezi ním a Cadence brzy vyvine zaláskovaná romance.

Právě Cadence je jednou z nejdůležitějších postav, která celý příběh vypráví. Jednoho dne ji na ostrově postihne nepříjemná nehoda, která jí změní celý život. Trpí velkými migrénami, události a věci daného léta si vůbec nepamatuje. Matka se jí snaží ze všech sil podporovat, ale nechce jí prozradit podrobnosti okolo nehody. Psycholog jí doporučil, že si musí vzpomenout sama. Ani ostatní jí v tomto příliš nepomáhají a očividně jí v mnoha věcech lžou.

V tomto bodě musím skončit, abych neprozradil příliš mnoho. Mnozí čtenáři si asi řeknou, že to vypadá na pěkně všední a nudný románek. Ale nemohou být dále od pravdy. Přiznávám, že ze začátku jsem si myslel totéž. Čtení postupně ukolébá všechny vaše smysly a navodí pocit bezstarostnosti. Kniha obsahuje vyprávění o běžných (trošku bohatších) dětech, kteří si váží vzájemného přátelství. Popisuje počátek nového romantického vzplanutí, které je téměř jako z pohádky. Ale za vším se skrývá lež.

V dnešním knižním světě je velice těžké přijít s něčím alespoň trochu originálním. Zdá se, že všechny témata již byla vyčerpána a neustále se opakující děje začnou brzy nudit. Tentokrát je tomu opravdu jinak. Emily Lockhartová vymyslela natolik zajímavý příběh, že od něj nebudete moci odtrhnout své mozkové ani srdeční buňky. Kniha postupem času přináší naprosto nečekané momenty a rozuzlení, které prostě musí každého překvapit. V tuto chvíli sice již tušíte, že se z toho vyvine něco více. Ale skutečnost vám opravdu vyrazí dech.

Jedním z největších kladů je i velmi dobře zvolená práce se slovy a větami. Spisovatelka umí vytvářet velice úderné části, aby vás posléze zaujala těmi k zamyšlení. Mozek budete muset zapínat každým okamžikem, protože by vám jinak mohlo něco důležitého utéct. Občas se vypravěčka Cadence promění téměř v básnířku, jindy vás bude ohromovat svými temnými myšlenkami. Velkou roli v příběhu hraje i bolest a je popsána opravdu přesvědčivě.

Přestože můžete očekávat již zmíněnou romanci, rozhodně se jí nenechte odradit. Nejedná se o žádnou červenou knihovnu. Vlastně bych knihu ani nezařadil mezi young adult, přestože se většina děje odehrává mezi mladými. Hlavním prvkem je jednoznačně napětí, a proto spadá až téměř k thrilleru. Za správné určitě považuji i označení dobrodružná literatura.

Hlavní cíl Ostrova Lhářů je jednoznačně šokovat všechny čtenáře. Jedná se o poměrně inteligentní literaturu, přestože to tak na první pohled nevypadá. Tato kniha si zaslouží velkou pozornost, protože je sepsána s velkou chutí, originalitou a vášní. Opravdu nevím, jestli bych nalezl správné přirovnání k jinému dílu. Ale tento příběh by rozhodně neměl uniknout všem čtenářům, kteří si už připadají v dnešním knižním světě ztracení. Mile vás překvapí, přestože bude většinu času lhát.

Emily Lockhartové: Ostrov Lhářů, Host, 2015, 250 stran.

LUKÁŠ LOUŽECKÝ

9