RECENZE: Vláda cukru a biče zpráskala Miniaturistu jako psa

Když Petronella Oortmanová vstupuje v roce 1686 až na samý vrchol amsterdamské smetánky jako novomanželka významného a bohatého kupce, do očí jí spadnou růžové brýle a ona svět vidí krásnější a dokonalejší, než kdy předtím. Není však potřeba vysokého inteligenčního kvocientu, aby sama pochopila, že se objevila na místě, o kterém jí nevyprávěly ani ty nejhorší noční můry.

Manželské povinnosti jsou odkládány na dobu neurčitou, za hlubokých nocí schody sténají pod kroky tajemné osoby a svatební dar od manžela – umně postavený domeček pro panenky, se pomalu proměňuje v záhadu napínající nervy jako houslové struny.

Zlatý věk amsterdamské metropole se sice zdá být na první pohled překrásným pozlátkem, ale je zkažený až do morku kostí. Ani Petronellin nový domov není výjimkou. Temné zatuchlé hnízdo, kterému vládne její zahořklá švagrová. V samotě svého vlastního domu Petronella začne zařizovat domeček pro panenky. Záhadný miniaturista, který se má postarat o splnění jejího požadavku, jí však svou prací udělá doslova čáru přes rozpočet. Malé postavičky se až záhadně podobají realitě, a tak se začne nabízet otázka, kdo je tady vlastně loutkou v rukách zkušeného loutkáře.

Nervy drásající pasáže při prodeji na trhu cukru, intimní seznámení s čtyřprocentní menšinou, rasová nesnášenlivost k obyvatelům černého kontinentu, neopětovaná láska, utajovaná vášeň, manželské rozepře a samota. O čem tedy ta knížka vlastně je? Autorka se zakousla hned do několika závažných společenských témat a zcela zapomněla na prvotní téma. Ta ‚záhada‘ s miniaturistou, který má ve skrytu stínu ovládat životy všech zúčastněných osob, se vlastně ani nekoná. Dokonce i strašidelné kroky na schodech se vytratily do neznáma a onen magický element, na kterém byl vystavěn celý úspěch této knihy, byl přesunut na zcela jinou kolej. miniaturista

Špetkou rozptýlení od všech těch útrap a problémů jsou samotné postavy. Švagrová Marin, která má vždycky v záloze poučný citát z Bible, zvědavá služebná s okem neustále přilepeným na klíčové dírce i hlavní hrdinka, která jako by vypadla z románů Jane Austen. Mladá dívka s pokrokovými názory, jenž poznává svět nevinnýma očima a navzdory svému osudu si jde po křivolaké cestě až ke svému štěstí. Jenže v tomto momentě se austenovská pohádka ‚žili šťastně až do smrti‘ bortí. Petronella žádný šťastný konec nemá.

Ač by se absence dynamiky dala omlouvat autorčinou nezkušeností, z přeplácanosti mnoha témat na jednu hromadu už však přechází zrak. Ne moc plynulé skákání z tématu na téma zamotává děj do jednoho nepřehledného klubka. Jessie Burton se snažila do jednoho relativně krátkého příběhu zakomponovat veškeré problémy tehdejší společnosti a vyždímat z nich, co se dá. Ale celý ten domeček z karet vystavěný na sňatku z rozumu, potlačované vášni, postavení ženy v 17. století i nádechu záhady se začal bortit už od samotného začátku. Ve finále se z tajemství stane melodrama, z romanticky založené Petronelly se vyklube uzlíček nervů a nejedna postava bude v zájmu zpestření děje poslána na smrt.

Ve finále je nepolapitelný miniaturista opravdovou záhadou i pro samotného čtenáře. Těch pár zmíněných detailů o jeho osobnosti nestačí k rozkrytí celého tajemství a nepomůže tomu ani otevřený konec.

O autorce: Jessie Burton vystudovala na Oxfordské univerzitě, po které se intenzivně věnovala hraní v divadle. Objevila se v inscenacích jako The House of Bernarda Alba, Othello, Play nebo Macbeth. Vedle herectví Jessie také věnovala svůj čas psaní prvního románu. Miniaturista vyšel 26. srpna 2014 a nedlouho poté začal sbírat mnoho ocenění. V současné době pracuje Jessie Burton na svém druhém románu.

Jessie Burton – Miniaturista. 2015/01. Knižní klub. 352 stran

ANETA WUNDERLICHOVÁ

7
recenze-vlada-cukru-bice-zpraskala-miniaturistu-jako-psaDomeček z karet vystavěný na sňatku z rozumu, potlačované vášni, postavení ženy v 17. století i nádechu záhady se začal bortit už od samotného začátku.