RECENZE: Vím, že máš duši aneb vyprávění ve stylu Top Gearu

Zbyšek Horák, dabér Jeremyho Clarksona, hvězdy Top Gearu, si tohle určitě užil. Byla jsem zvědavá, jaký styl a tón zvolí ten český Jeremyho hlas, pro četbu jeho knihy, pro vyprávění něčeho, nad čím Jeremy Clarkson strávil čas jakožto spisovatel. Byla jsem mile překvapená. Nečekejte ale nějaké divadelní dramatické vystupování, naopak – máte pocit, že si kousek Top Gearu sedl vedle vás a vypráví, vypráví, vypráví… a vy mu jen sem tam donesete další kávu a přihodíte kousek zákusku.

220V příjemném vytržení strávíte příjemných téměř šest hodin a můžu s klidným svědomím říci, že i ženy si přijdou na své. Co si budeme povídat, pan Zbyšek Horák má neuvěřitelně sexy hlas a dál raději mlčím, protože bych se dostala mimo téma ryze automobilové, lodní, raketové, letadlové ba dokonce i raketoplánové. Vím, že máš duši je kniha, která vypráví o dvaadvaceti strojích z nejrůznějších dob lidské historie. Těžká volba, vybrat jen těch 22 strojů a naprosto chápu autora, že nad přemýšlením, kterým dát tuto čest, strávil mnoho času. A že třeba i vaše vlastní volba může být jiná.

Přesto, posuďte sami: Concorde, Rolls-Royce Phantom, Riva Aquarama, Malý sokol, Létající člun, SS Great Britain, Arthur, Boeing 747, AK-47, Zepelín, Létající Skot, B-52, Hooverova přehrada, Letadlová loď, Alfa Romeo 166, Lockheed SR-71 Blackbird, Ponorka, Raketoplán, Ford GT40, Bitevní loď Jamato a Supermarine Spitfire.

To je výčet kapitol, které jsou jako jednotlivé tracky na celém disku. Od pár minutová po půlhodinová povídání se tu rozvíjí barvitý svět, kde snad ani trochu nechybí obrazový zážitek, protože si to prostě umíte představit. Uznávám, že pánové lépe, zejména pokud mají tak nějak v oku ony stroje, o kterých tu autor mluví. Kdo nemá, musí si vystačit s vlastní fantazií a i přes tento handicap musím říci, že je to text nesmírně chytlavý, protkaný tím typickým anglickým humorem, čas od času, trvanlivým tak, že během celého poslechu jen málokdy nemáte ústa od ucha k uchu. Je znát, že autor je milovník aut a odborník a když si k tomu všemu připočtete opravdovou svéráznost Jeremyho Clarksona a jeho někdy nevybíravou mluvu, stává se z toho všeho nesmírně sympatický poslech. Ono ho totiž často napadá to, co napadá obyčejného člověka, ale jaksi by se o tom styděl mluvit. Jeremy se nežinýruje – a to je na tom úžasné. V podstatě jsem často čekala na to, s čím zase přijde, kam sklouzne jeho příběh a docházelo mi, že moje představa s posezením u kávy by asi nebyla tím pravým. Asi bych hodně kávy rozcvrndala a rozprskala kolem. Protože to se prostě chvílemi nedalo.

Také jsem jako pouhá divačka Top Gearu uvítala alespoň základní informace o Zbyšku Horákovi, kde jsem musela smeknout nejen nad úžasným životopisem, ale také nad tou neskutečnou shodou u originálního hlasu pana Clarksona a hlasu pana Horáka. Jsou si opravdu podobní a i pohledem laika si myslím, že jde o dabérskou lahůdku.

Namluvil:

Zbyšek Horák (*1966) Poprvé se objevil v médiích v roce1985 jako hlasatel zpravodajství tehdejšího Československého rozhlasu. V 90. letech působil v soukromých rádiích i na televizní obrazovce, na přelomu století se vrátil do Českého rozhlasu. V současné době se věnuje především dabingu jako režisér a interpret. Daboval řadu rolí v televizních seriálech i v celovečerních filmech a natočil stovky komentářů k dokumentárním filmům. Od roku 2002 je „českým hlasem“ Jeremyho Clarksona, jednoho ze tří moderátorů pořadu Top Gear.

Autor:

Jeremy Clarkson (*1960) Svérázný britský novinář, dlouhá léta moderátor nejsledovanějšího motoristického seriálu Top Gear a autor několika knižních bestsellerů. Kromě titulu Vím, že máš duši (Dokořán) vyšly v češtině také knihy Zapomeň na brzdy (Dokořán), Léta s Top Gear (Argo) a Na plný plyn (Dokořán). Je velkým individualistou s vyhraněnými názory na politiku i společnost, své texty píše stylem „co na srdci, to na jazyku“. Jazyk má při tom pěkně nabroušený – jeho břitký humor se nezastaví před ničím a před nikým. Přispívá rovněž do periodik The Sunday a The Sun.

Jeremy Clarkson: Vím, že máš duši, namluvil Zbyšek Horák. OneHotBook 2015, délka 5:50 h.

RENATA PETŘÍČKOVÁ

8
recenze-vim-ze-mas-dusi-aneb-vypraveni-ve-stylu-top-gearuByla jsem mile překvapená. Nečekejte ale nějaké divadelní dramatické vystupování, naopak – máte pocit, že si kousek Top Gearu sedl vedle vás a vypráví, vypráví, vypráví