Recenze: Vesaliovo tajemství vás chytne a nepustí

Knihu Vesaliovo tajemství přináší nakladatelství Host a je prvním románem španělského autora Jordi Llobregata.  Již dříve mu vyšly povídky. Psaní se věnuje od dětství a nyní se odhodla svůj vypravěčský um představit v knize.  Vesaliovo tajemství vyšlo v osmnácti zemích a setkalo se s příznivým ohlasem čtenářů i kritiků.

Vesaliovo tajemství je historickým detektivním románem s prvky thrilleru. Příběh nás přivítá v Barceloně roku 1888, jejíž každá část tepe v horečných přípravách na Světovou výstavu. Hlavním hrdinou je Daniel Amat. Do španělské metropole ho po mnoha letech přivádí podivná smrt otce. Dobré místo na univerzitě i snoubenku opouští a vydává se opět po stopách bolestných vzpomínek a tajemství skrytého hluboko v jeho minulosti.

Barcelonou tou dobou otřásá i skandál s četnými nálezy zohavených těl prostitutek. Na jeho stopě je výstřední novinář, alkoholik a bohém Bernat Fleixa.  Jeho cesta se vzápětí protíná s pátráním Daniela Amata. Hlavními kulisami příběhu je barcelonské podsvětí ale i akademická půda lékařské univerzity. Klíč k zločinu je totiž skryt v tři století starém Vesaliově anatomickém rukopisu. Je nutné knihu najít. K nesourodé dvojici hrdinů se přidává mladý student medicíny Pau Gilbert.Vesaliovo tajemství

Trojlístek hlavních aktérů je pestrou směsicí vzájemně se doplňujících charakterů. Každá postava navíc skrývá své tajemství.  To je v počátku naznačeno, aby bylo mistrně kousek po kousku odhalováno.  Světlo vržené na tato temná místa v minulosti některého z hrdinů nijak nesnižuje napětí. Naopak.  Vývoj postav je přínosem.

Charakteristickým rysem románu jsou náhlé a nečekané zvraty. Na to si čtenář rychle a rád zvykne. Má záruku, že se ani na okamžik nezačne nudit. Dramatické okamžiky získávají místy nádech thrilleru.  Vrah je stále o krok napřed….

Hned od začátku autor nasazuje poměrně svižné tempo. Okolnosti se čtenář dozvídá za pochodu. Rychlý spád děje zároveň navozuje akceleraci ovzduší samotného města žijícího přípravami na Světovou výstavu. Tím se prostředí přibližuje čtenáři, který se ocitá přímo v mumraji velkoměsta a zmatku jeho periferie. Od první do poslední stránky se autorovi daří udržet tempo i napětí. Věrné historické reálie a impozantními popisy romantických koutů Barcelony devatenáctého století přenáší na čtenáře atmosféru města.

Host

Autor vypráví v podstatě dva příběhy. Prvním je příběh vraha, tím druhým pak tajemství Daniela Amata. V jednotlivých kapitolách pomalu odhaluje rodinnou tragedii. Na několik okamžiků může mít čtenář dojem, že autor ve snaze zvýšit napětí a tím akcelerovat vyprávění poněkud lacině prozradil vraha dřív, než by se slušelo. Až dokonce je tak čtenář udržován v nejistotě, zda autor přeci jen neschovává nějaké překvapení v rukávu.

Nečekané zvraty ve vývoji vyprávění i samotných postav jistě drží skvělé tempo knihy. Někdy by si čtenář zasloužil, aby byly méně předvídatelné. Určitou jednoduchost však docení v závěru, který je v odhalení geneze skutečného vraha snad víc než překombinované a na devatenácté století poněkud přepálené. Zapadá však do celkového ducha románu.

Ve výsledku jde o dokonalý koktejl vypravěčského umu, nápadité detektivní zápletky, gradovaného napětí a barevné palety charakterů zasazený do atraktivního prostředí i doby. Kniha má velkou šanci oslovit široké spektrum čtenářů. Jordi Llobregat  se ve své románové prvotině osvědčil jako výborný vypravěč. Vesaliovo tajemství je vším, co se od něj očekává a nezůstává v ničem dlužno.

Vesaliovo tajemství, Jordi Llobregat, Host, 2016

Obrázek v titulku pixabay,com

Tento detektivní román můžete zakoupit zde.