Recenze: Vadná aneb nikdo není dokonalý

Vítejte ve světě, kde cokoliv jiného, než dokonalost, je nepřípustné. Vadné. Lež, nevěra, zrada, nebo nedodržení morálních zásad, se trestá cejchem, který je jízdenkou do pekla.

Světem se prohnala ekonomická krize, která byla důsledkem špatných rozhodnutí vlivných lidí. Aby se situace neopakovala, vznikl Výbor, který dohlíží na morálku a dodržování pravidel. Dokonalost je na prvním místě. Nesmíte chybovat v žádném ohledu. Lžete? Jste příliš sobečtí a ctižádostiví? Udělali jste chybu? Pak jste skrz naskrz Vadní a nezasloužíte si místo ve společnosti. Jakýkoliv nedostatek nebo nedodržení pravidel se trestá cejchem ve tvaru V na jedno z pěti míst, podle činu, kterého jste se dopustili.

Za špatné rozhodnutí na spánek. Za lež na jazyk. Za oloupení společnosti na pravou dlaň. Za zradu na srdce. Za překročení mezí na chodidlo. Vadní jsou odpadem dokonalé společnosti. Nesmí cestovat, zakládat rodinu nebo mluvit s ostatními. Pomoc Vadným se trestá vězením, nebo tím, že se k nim rychle přidáte.

Celestine North o tom ví své. Na první pohled je dokonalá dcera, studentka a občanka. Randí s Artem Crevanem, synem předsedy Výboru. O systému nikdy nepochybovala, jenže pak ocejchují její učitelku klavíru a Celestine si začne pokládat otázky. A pak se dopustí osudné chyby. Ukáže soucit a lítost. Pomůže umírajícímu Vadnému a najednou je jim blíže, než kdykoliv dříve. Byla obviněna, že je sama Vadná….

Knihy Dobrovský

Mí rodiče chtějí, abych lhala. Chtějí, abych řekla, že to co jsem udělala, je špatně.Jenomže lžou jenom Vadní.Takže abych byla propuštěna na svobodu, musím se stát Vadnou. To nedává smysl. Není v tom žádná logika.

Vadná, novinka z nakladatelství Omega, je dechberoucí knihou, která oslní všechny dospívající čtenáře, nadšence do utopií a young adult románů. Pod nenápadnou obálkou se skrývá vynikající příběh o zdánlivě dokonalé společnosti. Jenže tento systém je prohnilý, nespravedlivý a sám o sobě vadný. Hlavní hrdinka se o tom přesvědčí doslova na vlastní kůži.

Autorka Cecelia Ahern se obvykle specializuje na romantické knihy. Vadná je příběh z trochu jiné kategorie, patří mezi young adult. Zárukou úspěchu je originální nápad celé knihy. Ta je velmi čtivá, nenajdete v ní žádná hluchá místa a napjatí budete až do samotného konce. V tomhle případě přísloví – ještě jednu kapitolu, rovnou změňte na – ještě tři kapitoly. Od čtení Vadné je téměř nemožné se odtrhnout.

Kniha vás rychle pohltí. Už od první strany má svižný spád a vtáhne vás do úplně jiného, absurdního světa. Vyvolá ve vás spoustu emocí. Radost, naději, šok i překvapení. Přinutí vás se zamyslet nad tím, co je správné a špatné. A to se podaří málokteré knize. Vadná vyniká tím, že nabízí i hlubší myšlenku.  Nebojte se, není to žádné suchopárné nudné filosofické dílo, ale velmi podmanivá, silná kniha, která vás zvedne ze židle.

Celestine je silná hrdinka s velkým množstvím odvahy, která vám zaručeně padne do oka. Její přítel Art je sympaťák, soudce Crevan je skutečně záporák, jak se patří a nesmím zapomenout na záhadného Carricka, o kterém vám nic víc neprozradím. Nechci vás ochudit o překvapení. A těch má pro vás Vadná přichystaných dost. Najdete v ní spoustu akce, napětí, špetku romantiky a rýsuje se nám tu i milostný trojúhelník.

Pokud jste četli Ošklivé od Scotta Westerfelda nebo Delirium od Lauren Oliver, jste na správné adrese. Vadná má k nim blízko hrdinkou, která vybočuje z nalinkované společnosti plné pravidel. Pro všechny příznivce tohoto žánru je trefou do černého. Její jedinou chybou je, že končí v nejlepším a na další díl s názvem Dokonalá, si musíme počkat.

Cecelia Ahern: Vadná, Omega, 2016, 336stran.

Knihu můžete zakoupit ZDE.

úvodní foto: Pixabay.com