RECENZE: Vzácné setkání literárních hrdinů tváří v tvář

Pořádně vzrušující thriller; příběhy, ze kterých vám půjde husí kůže po zádech stejně nečekaně, jako jsou rozplétány dějové linie těchto vyprávění. 23 nejúspěšnějších autorů v tomto žánru darovalo své povídky, své umění a spojilo své síly. Své oblíbené hrdiny seznámili tváří v tvář.

Připravte se na jedinečný literární zážitek. V Úvodu David Baldacci, který knihu finálně sestavil, láká opravdu bravurně, a tak jsem byla zvědavá na to, jestli si celé dílo tuto prvotní pověst zaslouží. Také mne zaujalo, že dílo bylo vytvořeno v červnu 2014, takže světem tento bestseller proběhl opravdu rychle.

Měla jsem při čtení jeden problém. Nikoho z hlavních hrdinů jsem neznala, a tak jsem nemohla ocenit vzácnost toho, že se tu setkávají hlavní hrdinové z různých knih a příběhů. Fajnšmekři a znalci si však opravdu pochutnají.

Viz anotace:

Ano, už to tady bylo: v jedné knize se sešly literární postavy, které se podle původní autorské představy sejít nikdy neměly. Jen namátkou: Michael Connelly nechal společně pracovat Bosche a Hallera, Jeffery Deaver dal dohromady Rhyma a Danceovou, McBain zase Carellu a Hopea.

Pokaždé ale šlo o postavy stvořené jediným autorem. V této výjimečné antologii je tomu jinak: tentokrát spojilo své tvůrčí síly třiadvacet autorů, kteří bez jakýchkoli pochybností představují absolutní špičku žánru. Ve dvojicích (a jedné trojici) napsali krimipovídky, v nichž po pachateli pátrají vskutku nečekaní parťáci: hrdinové nejúspěšnějších sérií za dvě uplynulá desetiletí.

Zajímá vás, jak dokáže vyjít Lincoln Rhyme s Lucasem Davenportem? Anebo jak probíhá pátrání, které vede tým ve složení Harry Bosch a Patrick Kenzie? Jaké záhadě se snaží přijít na kloub dvojice Cotton Malone a Gray Pierce? Bezprecedentní literární počin pod editorskou taktovkou Davida Baldacciho je pro milovníky detektivek a thrillerů takřka povinnou četbou. Protože kdo by si setkání těch nejlepších z nejlepších nechal ujít?877_tvari_v_tvar_web

Jedenáct povídek má kolísavou kvalitu, ale myslím si, že to je tím, že každému sedne něco jiného. Než jsem sepsala tuto recenzi, porušila jsem své pravidlo, že zásadně nečtu cizí názory na knihu, kterou recenzuji, a prohledala jsem internet, abych zjistila, co si o tomto díle myslí ostatní. Našla jsem názory, kde se jednomu líbila ta či ona povídka, druhému zase další. Všichni se příliš zaměřili na jednotlivé povídky a jejich kvalitu. Asi bych to tedy nehodnotila tímto způsobem.

Vzala jsem všech jedenáct povídek jako celek a musím říci, že se báječně doplňují a každá má své výhody a své nevýhody. Některá má úžasné dialogy, které jsou tak strhující, že si ani pro pití neodskočíte. A u jiné si můžete dát klidně několik klidných přestávek, protože potřebujete hluboký emoční děj nějak „zažít“. U všech ale musím pochválit dokonalé umění popisu situací, lidí, emocí, dějů…  Stačí jedna dvě věty a jste tělem i duší uprostřed děje.

Trona sledoval skupinku krásných mexických letušek, které s ladným houpáním v bocích prošly kolem nich do budovy terminálu. Jedna z nich se po něm nenápadně ohlédla, ale jen co její pohled ulpěl na zmrzačené tváři, obrátila oči k nebi a předstírala zájem o přistávající proudový letoun. I se štítkem čepice staženým hluboko do čela jeho zjizvený obličej budil pozornost. Ale Trona s ním žil už třicet let a občas na něj zapomněl. Připomínka samozřejmě přišla rychle – odraz ve skle, lidé od dospělých po batolata, dokonce i psi…

dodávka se šesti cestujícími poskakovala po vymlácené dvouproudové asfaltce, která vedla k zálivu. Trona hleděl na kaktusy a březulové stromy, prohlížel si supy, kteří elegantně  kroužili po obloze. Nemohl se dočkat vody…

Trona si všiml suburbanu, nového a nablýskaného, s okny proděravělými kulkami a znečištěnými krvavými cákanci. V kabině postřehl dvě zhroucená těla. Další dvě mrtvoly ležely  na krajnici, jedna zakrytá plachtou,druhá ne. Jiný policista na ně divoce mával, ať jedou dál.

V této oblasti Baja California je velmi malá zločinnost,“ oznámil řidič rezolutně. „Velmi malá. Jen příležitostně se něco semele.“

Trona uvažoval, co to asi bylo za příležitost. Podíval se na Hunta, který zřejmě myslel na totéž.

Z této ukázky máte možnost ochutnat tu strhující chuť a zažít čtenářský požitek. Je znát, že jednotlivé příběhy napsali mistři, kteří znají jednotlivé hrdiny, navíc ocení tu vzácnou možnost, že se tito hrdinové setkávají spolu. Pro mě to může být něco jako setkání Hercula Poirota a Mikaela Blomkvista v jednom příběhu. Cenné a vzrušující se pak stávají drobnosti, jednotlivá gesta mezi hlavními hrdiny, okolnosti, za jakých se setkávají a věci, které spolu musí řešit či o nich jen hovořit.

Pro milovníky thrillerů je to lahůdka, chuťovka se vzácnou příchutí. Lanýž mezi thrillery.

Knihu Tváří v tvář vydalo nakladatelství Domino a vychází také jako e-kniha v témže nakladatelství.

RENATA PETŘÍČKOVÁ