Recenze: Třpytný dvůr-klenot svého žánru

Ne každé zlato třpytívá se, ne každý, kdo bloudí, je ztracený. Možná si při úvodní větě vzpomenete na Pána prstenů, ale na Aragorna, o kterém tento verš vypráví, tentokrát zapomeňte. Tento citát se dokonale hodí i na Adelaide Baileyovou, hlavní hrdinku knihy Třpytný dvůr, která pozná, že život není jen o pozlátku a nikdy neztratí své odhodlání…

Elizabeth Whitmorová žije v hlavním městě Osfridu. Je hraběnkou a přímým potomkem zakladatele Osfridu. Její titul ji zaručuje život v přepychovém paláci mezi  šlechtickou smetánkou. Neustále je obklopená sloužícími a drahými šaty. Má všechno, o čem jiné dívky jen sní. Jenže pod třpytivým obalem se skrývá skutečnost, že její rodině docházejí peníze. Jediné řešení, jak zabezpečit rodinu, je vzít si svého bratrance.

Elizabeth ví, že se nejspíš neprovdá z lásky, ale nepředstavovala si, že bude zrovna ženou svého bratrance. A tak jednoho dne, když se u nich v paláci objeví Cedrik Thorne, syn majitele Třpytného dvora, využije příležitosti. Cedrik přišel nabídnout nový život její komorné. Elizabeth si s ní však prohodí role, přijme nové jméno Adelaide a vydá se vstříc nové budoucnosti. Stane se jednou z dívek Třpytného dvora, výnosného podniku, kde se obyčejné dívky učí etiketě, vybranému chování, tanci a všem dalším uměním, které by měla umět dáma na úrovni. Nové vzdělání je pro mladé dívky vstupenkou do Nového světa, Adorie, kde na ně již čeká spousta bohatých nápadníků.

Pro Adeilade to je dokonalá šance, jak utéct před sňatkem a zároveň získat příležitost k jinému. Jenže brzy zjistí, že Cedrik má tajemství, které ohrožuje jeho život. A jelikož i ona má své tajemství,  mohou si být  navzájem prospěšní. A jako by to nestačilo, mezi Adelaide a Cedrikem to pořádně jiskří – a pokud toto jiskření přeroste v plamen, hrozí jim skandál…

Domino

Třpytný dvůr je nejnovější knihou Richelle Mead, která si získala srdce čtenářů, díky své sérii Vampýrská akademie, u nás vydané nakladatelstvím Domino. Po jejím nedávném experimentu, knize Neslyšno, se začínalo šuškat, že snad  ztrácí inspiraci. Třpytný dvůr však prokazuje její spisovatelské kvality. Richelle nám dopřála příběh plný krásných šatů, šperků, se spoustou nápadníků a jedním dokonalým gentlemanem.

Kniha se veze na nové vlně young adult románů typu Selekce. Základním pravidlem je, že nesmí chybět krásné šaty, urozené dámy, nejlépe princezny nebo princové a neokoukaný fantasy svět. Berte to jako návod na úspěch, detaily se mohou lišit. Richelle Mead vše dodržela, jen ten fantasy svět je tentokrát bez nadpřirozených prvků. Máme tu dvě země, starý kontinent Osfrid a Nový svět Adorii. Vidíte tu podobu s Evropou a Amerikou? Není náhodná, při čtení neustále budete vidět souvislosti. Možná proto, že v Adorii pobíhají divocí Ikoriové/Indiáni a vládne tam zlatokopecká horečka.

Kniha má trochu vlažný začátek, ale díky sympatickým postavám se jistě brzy začtete. Příběh se čte jedna báseň, hlavní hrdinka je odhodlaná a milá, prostředí lákavé a mužský hrdina je k sežrání. S charaktery a příběhem zkrátka autorka umí kouzlit. V knize se neustále něco děje a na 500 stranách toho autorka stihne vylíčit překvapivě mnoho. V tom spočívá i jediný háček této knihy. Bylo to trochu překombinované. K dobré knize by stačila i jen polovina děje a pár věcí působí nuceně nebo nelogicky.

Jinak je ale Třpytný dvůr klenotem mezi knihami podobného žánru. Jako diamant mezi polodrahokamy. Nabízí poutavý příběh se správnou dávkou romantiky. Třpytný dvůr vás brzy okouzlí a hlavním hrdinům budete nepochybně držet palce a proklínat osud, co jim to přichystal za překážky. Pokud chcete vzrušující knihu, která vás umí překvapit a přikovat ke svým stránkám, jste na správné stopě!

Richelle Mead : Třpytný dvůr, Domino, 2016, 480 stran.

úvodní foto: Deviantart.com

7