Recenze: Třetí a poslední výkřik Postradatelných?

Nedá říci, že by třetí pokračování Postradatelných bylo zklamání. Nabízí přesně to, co se od něho očekává. Akční hrdiny, zabíjení jako zábavu a drsné hlášky. Jenže zatímco první dva díly jsou zajímavým projektem spojení největších akčních hvězd a stávají se filmovou encyklopedií daného žánru, poslední Postradatelní jsou výsledkem spíše setrvačnosti. Tvůrci jsou do další práce zjevně motivování víc úspěchem předchozích filmů, než novými nápady, které by diváka zaujaly.

Když Barney Ross (Sylvester Stallone) jako zakladatel Postradatelných rozpustí starou partu a v zápětí sestaví novou, aby se s ní Old guard: Sylvester Stallone and Antonio Banderas go through the motions in Expendables 3.vydal možná na nejnebezpečnější misi ze všech předchozích, vypadá to, že tvůrci pochopili neudržitelnost původní koncepce. Jenže samotný příchod nových postav nestačí a film dál pokračuje v zaběhnutých kolejích již prověřených postupů a nápadů.

Ze známých jmen přibyli do Postradatelných Wesley Snipes a Antonio Banderas. Vedle Arnolda přijde na pomoc Harrion Ford, tajný vládní agent a hlavně výjimečný pilot. Ti všichni spojí své síly, aby porazili Mela Gibsona coby hlavního padoucha Stonebankse, bývalého člena Postradatelných. Právě poslední dva zmiňovaní (Ford a Gibson) jsou do filmu dosazeni tak trochu uměle. Ani jeden z nich nikdy nebyl klasickým akčním hrdinou, a ač právě je můžeme považovat za skutečné herce, především jejich postavy nedostávaly prostor, jaký by si zasloužily. Jediný z „nováčků“, komu scénáristé dopřáli, je Antonio Banderas, který měl možnost dát vyniknout i svému komediálnímu talentu. Jeho postava ukecaného a otravného španěla Rapido, je tak jedním z mála osvěžujících prvků jinak značně okoralého schématu.

Právě scénář je skála na obzoru, na kterou si loď Postradatelných musí dát pozor. Stallone by si měl přiznat, že pryč už jsou doby,03 E3 kdy byl za scénář k Rockymu nominován na Oscara. Postradatelní potřebují zcela nový příběh, lepší propracování postav a novou koncepci. Už si nevystačí s pár maskulinními hláškami a přihazováním dalších známých jmen do okoukaných rolí. To, co bavilo v prvním a druhém díle, se totiž začíná stávat opakovaným vtipem.

Humor je jednoznačně nejvýraznějším znamením toho, že tvůrcům dochází dech. Sice se pořád snaží dělat si ze sebe legraci, čímž odlehčují žánr a nahrazují absenci originálního příběhu, ale tady už to moc nefunguje. Zatímco v předchozích dílech bylo spousty odkazů na akční filmy jako Terminátor, nebo Smrtonosná past, tentokrát se scénáristé omezili na pár hlášek, při kterých je člověku už trochu trapně. Mnohdy víc než sarkasticky, vyznívají zoufale, jako výkřik tonoucího pod hladinou.

Stejně tak po akční stránce je trojka ze všech dílu je nejslabší. Bojové scény jsou sestříhány tak, že toho není moc vidět. Díky tomu působí dojmem, že už nám toho herci nemají moc co předvést. Můžeme obdivovat obrazovou i zvukovou dynamiku, ale kde 04 E3jsou ty časy, kdy jsme mohli obdivovat boj i jako umění a ne jen jako zábavu. Za zmínku tak stojí snad jen „Banderasova“ exhibice parkouru. Divákovi není nabídnuto takřka nic nového a ve výsledku celá akční stránka působí dost nuceně.

Postradatelní jsou pořád tím lepším, co bylo v žánru akčních filmů natočeno. Stallone si ale předchozími díly nasadil velmi vysokou laťku a měl by si dobře rozmyslet, kam chce dalšími díly směřovat. O tom, že ještě nepatří do starého železa, diváky už přesvědčil. Vystřídal takřka všechny legendy akčních filmů. Teď by možná stálo za to dát si delší pauzu a napsat pořádný scénář. Jinak Postradatelní skončí jako dobře rozjetý vlak, kterému ale došla šťáva a dál už jede jen setrvačností a bude zpomalovat a zpomalovat a zpomalovat…

Expendables 3
Akční / Thriller / Dobrodružný
USA, 2014, 126 min
Režie: Patrick Hughes
Hrají: Sylvester Stallone, Jason Statham, Wesley Snipes, Antonio Banderas, Dolph Lundgren, Mel Gibson, Kellan Lutz, Harrison Ford, Randy Couture, Ronda Rousey, Terry Crews, Arnold Schwarzenegger, Jet Li, Kelsey Grammer, Robert Davi, Natalie Burn, Sarai Givaty, Lisbeth Olofsson, Victor Ortiz, Velizar Binev, Bashar Rahal, Glen Powell

5
recenze-treti-posledni-vykrik-postradatelnychAntonio Banderas dostal možnost dát vyniknout i svému komediálnímu talentu.