Recenze: Trans je skvělý film, ale…

Když se v roce 1996 objevil film Trainspotting, bylo to takřka zjevení. Drogy, vulgarity, výsměch společnosti, to vše ve velmi vtipném, pro takový žánr netypickém, podání. Netrvalo dlouho a film o partičce feťáků se tak stal symbolem jedné generace. Postavy, scény a hlášky z filmu se připomínají dodnes. Stejně tak hudba k filmu nese velkou zásluhu na označení Trainspottingu jako kultovní film. Od té doby čekám od každého Boylova filmu něco podobného, a to je špatně. Je to jako chtít po Tarantinovi, aby natočil znovu Pulp Fiction, což není možné. Jenže stejně, zatímco každý další Tarantinův film mě velmi baví, Pláž, od které jsem si hodně sliboval, a Milionář z chatrče pro mě byly vysloveně zklamáním. Ne, že bych je považoval za špatné filmy, ale zatímco Trainspotting byl velmi „politicky nekorektní“ film, navíc takřka v surrealistickém provedení, v dalších filmech jakoby Boylovi došla odvaha experimentovat. Stejný dojem, bohužel, mám i z nového filmu Trans.

Děj filmu nás přivádí do prostředí zločinecké bandy, která naplánuje loupež obrazu. Jedná se o Létající čarodějnice od Francisca de Goyi v hodnotě desítek milionů dolarů. Hlavními aktéry loupeže jsou Franck (Vincent Cassel) jako vůdce gangu a mladičký Simon (James McAvoy) coby zaměstnanec aukční síně. Simon nevypadá, alespoň zpočátku, jako zločinec. Je mladý, inteligentní znalec umění, bohužel se slabostí pro hazardní hry. A právě jako gambler se dostal do úzkých a dluží spousty peněz lidem ne zrovna oplývajícím vlastnostmi jako je pochopení a už vůbec ne soucit. Proto kývne na nabídku a pomůže franckově bandě ukrást obraz, rovnou v průběhu probíhající aukce. Simon není hloupý a moc dobře ví, že po skončení loupeže se z něj rázem stane jen nepohodlný svědek, se kterým se navíc bude muset Franck rozdělit o „vydělané“ peníze. Rozhodne se pojistit a obraz skryje na jiném, než smluveném místě. Ovšem nikdy nejde nic tak, jak si naplánujeme. Simon při loupeží obdrží značnou ránu do hlavy, po které si nevzpomíná, kde obraz ukryl. To se Franckovi a jeho kumpánům ani trochu nelíbí, ale jelikož Simona nyní potřebují živého, najde mutrans 02 Franck hypnoterapeutku Elizabeth (Rosario Dawson), která Simona přivádí do hypnózy a snaží se v jeho podvědomí najít ono zapomenuté místo. A jak už to bývá, hypnoterapetka není žádná stará babča s bradavicí na nose, ale enormně vyvinutá exotická kráska, takže opět nic nejde tak, jak si Franck naplánoval.

KOUKNI SE  Recenze: Oppenheimer je projekcí nedostatků i schopností režiséra Christophera Nolana

Film se pohybuje ve dvou rovinách. Skutečnost, ve které odkrýváme, kdo je Simon, Franck, ale taky Elizabeth, objevujeme jejich silné i slabé stránky, sledujeme jejich vzájemný vztah. Druhou rovinou je Simonovo podvědomí, ve kterém zjišťujeme, že nic není tak, jak zprvu vypadá a ani Elizabeth nebyla taková náhoda, jak se zprvu zdálo. A právě zde je pro mě největší zklamání. Rovina podvědomí, neomezené možnosti, se kterými se dá pracovat a při představě, jak ztvárnil Boyl nejednu scénu v Trainspottingu, jsem očekával mnohem víc. Jak už jsem se zmínil na začátku, možná Boylovi dochází odvaha, ale také možná jde o prostý kalkul. Boyl je chytrý režisér a ví, co divák chce. Vzal tedy velmi dobrý příběh, který se postupně komplikuje, proplétají se vztahy a v polovině filmu už nevíte, kdo je padouch, jestli sledujete skutečnost, nebo se nacházíte v Simonově mysli a s napětím očekáváte, jak to celé dopadne. Riskovat s netradičními postupy, s humorem, nebo alespoň nadsázkou, už se Boylovi ale nechce.

trans 05Po profesní stránce není filmu moc co vytknout. Film má velmi dobrý scénář a velmi dobré herce, obzvláště James McAvoy zvládl svoji roli Simona bravurně. Kamera, střih, hudba sice nijak nezaujmou, ale rozhodně neruší, což v dnešní době považuji za skoro výjimečné. Podíl na atmosféře filmu měly velmi strohé interiéry, tvořené převážně sklem a betonem a jejich nasvícení. Za velmi povedenou považuji proměnu charakteru hlavní postavy, která probíhá v průběhu celého filmu a působí tak velmi věrohodně. Zajímavé je i rozuzlení celého příběhu. Sice vás napadnou dvě až tři možnosti, z nichž jedna to skutečně bude, ale část, a to podstatná, zápletky, mě nenapadla ani náhodou. Trans je tak velmi povedeným kriminálním thrillerem. Jen od Danny Boyla jsem čekal ještě něco víc.

KOUKNI SE  Recenze: Ještěr je skvělý atmosferický thriller s výsostným výkonem Benicia del Tora

Pavel Urík

Trance
Krimi / Drama / Thriller
Velká Británie, 2013, 101 min
Režie: Danny Boyle
Scénář: Joe Ahearne, John Hodge
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hrají: James McAvoy, Vincent Cassel, Rosario Dawson, Tuppence Middleton, Sam Creed, Danny Sapani

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

12 − two =