Recenze: Tisíc kousků tebe aneb tisíc životů v tisíci světech

Pustit se do hrátek s časoprostorem může být riskantní. Pronásledovat vraha napříč alternativními dimenzemi  je nebezpečné dvojnásob. Přesto to Marguerite Caineovou neodradí od rozhodnutí vydat se do paralelních světů a pomstít smrt svého otce.

Představte si, že každé naše rozhodnutí dává vznik novému paralelnímu vesmíru, ve kterém se náš osud vyvíjí jiným směrem. Existuje tak tisíc světů. Tisíc možností. Tisíc kousků tebe. Každý ze světů totiž obývá vaše alternativní já. A teď zapojte trochu fantazii a zasněte se, jaké by to asi bylo některé své alternativní já navštívit? Žít tisíce životů v mnoha odlišných světech?

Rodiče Marguerite Caineové, geniální fyzikové,  udělali z této lákavé představy téměř skutečnost. Právě jsou na prahu přelomového objevu. Vymysleli Ohniváka, přístroj, který dokáže přenést vaše vědomí do paralelní reality. Na chvíli tak ovládnete tělo svého alternativního já a můžete okusit jeho všední život. Je to velké lákadlo a zároveň nebezpečná zbraň. To si šestnáctiletá Marguerite uvědomí v den, kdy je zavražděn její otec. Hlavní podezřelý je Paul Markov, asistent jejích rodičů, který navíc byl jejím přítelem. Paul ihned po vraždě ukradl Ohniváka a uprchl do jiné dimenze. Marguerite se s tím ale nehodlá smířit a vydává se v jeho stopách, aby se pomstila.

Jenže ne všechno je tak jasné, jako se na první pohled zdá. Okolo Ohniváka je spousta intrik a Marguerite brzy neví, komu věřit.  Navíc vždy opakuje tragickou chybu. V každém světě potkává jinou verzi Paula a pokaždé ji to donutí uvažovat o vzájemných citech. Opravdu může milovat vraha nebo je všechno jinak?

Albatros Media

Tisíc kousků je první díl trilogie ze žánru young adult sci-fi a nadchne vás nejenom krásnou obálkou, ale i zajímavým nápadem. Autorka Claudia Gray vsadila na netradiční cestování paralelními světy. Tento nápad nabízí nekonečnou spoustu možností a v jedné knize tak poznáte hned několik fascinujících prostředí. Spolu s Marguerite si vyzkoušíte, jaké je to být kněžnou v carském Rusku, vědkyní v podmořské stanici nebo žít ve futuristickém Londýně plném supermoderních technologií.

Již od prvních stránek vás čeká strhující příběh. Autorka nasadila ostré tempo a s hlavní hrdinkou se tak poprvé setkáváte už v jedné z dimenzí. Až později je popsáno, co se vlastně přihodilo. Možná by neuškodilo vysvětlit to čtenářům trochu obratněji a hned na začátku příběhu. Takhle úvod působí uspěchaně. Později ale do sebe vše začne zapadat jako dílky jedné velké skládačky.

Příběh je velmi poutavý a čtivý. Každá dimenze má svoji atmosféru a je dotažená k dokonalosti. Marguerite je odhodlaná hrdinka, která se nebojí riskovat. V každé další realitě sbírá střípky informací a to nejen o Paulovi, ale i o sobě. Poznává sama sebe ze všech stránek. A poznává i spoustu podob lásky. Pokud vám při slově milostný trojúhelník už skáče alergická vyrážka, tak rychle čelem vzad a poohlédněte se po jiné knize. Máme tu totiž milostný trojúhelník nebo vlastně v podstatě čtyřúhelník. Marguerite je ve svých citech poněkud ztracená. Může milovat různé verze jednoho člověka? Přesahuje snad láska hranice jednoho vesmíru? Originalita se cení a věřte, že s tímhle jste se ještě v žádné knize nesetkali.

Hrátky s časoprostorem v sobě nesou mnoho nástrah a snadno se může stát, že něco v knize nebude dávat smysl. To ale není tento případ. Autorka se s teorií paralelních světů vypořádala dobře. Rovnováha mezi vědou a romantikou je tu trochu více vychýlená směrem k trablům s láskou. Kdyby autorka věnovala více energie spíše do naplnění potenciálu cestování časoprostorem, bylo by to přímo velkolepé čtení. Kniha je ale i tak fascinující, napínavá i překvapivá. Tisíc kousků tebe vás dojme, mírně zamotá hlavu a skvěle naladí na další díl.

Claudia Gray : Tisíc kousků tebe, CooBoo, 2017, 280 stran.

úvodní foto: tumblr.com

8