RECENZE: Ten, kdo zabíjí a ten, kdo je zabit

Prvotní román ze série o Carlu Mørckovi Žena v kleci kodaňského spisovatele Jussi Adler-Olsena otřásl všemi milovníky kvalitních a temných kriminálek. Z tajemného zmizení právničky běhal mráz po zádech nejednomu čtenáři. Zanedlouho po té se na literární scénu dostalo i volné pokračování v podobě Zabijáků. Mnohem děsivější a temnější příběh z rukou severského mistra thrillerů je nyní k dostání i jako audiokniha!

Detektiv superintendant Carl Mørck dostane za úkol vyřešit 20 let starou vraždu dvou sourozenců. Již při prvotním vyšetřování do podezření upadla skupinka studentů prestižní internátní školy v Dánsku. Po zatčení a odsouzení jednoho z nich se zdál být případ vyřešen a uzavřen. Jenže pohybujeme se v sychravém počasí dánských končin, kde vražda není tím, čím se na první pohled zdá být, a vrahové se skrývají na každém rohu.

Bjarne Thøgersen byl obviněn, souzen a odsouzen za vraždu sourozenců v roce 1987. Ani dvacet let však nestačilo k tomu, aby byl případ označen jako ‚vyřešeno‘. Stížnost jednoho občana případ oživí a složka se objeví na stole známého kriminalisty oddělení Q, které se specializuje na odložené případy zvláštní důležitosti.

ZabijáciMørck, jeho asistent Hafez el-Assad a nová pomocnice Rose se společně vydávají do studených ulic Kodaně a tápaje v mlze zapomnění se snaží přijít na dávno zapomenutou pravdu. Původní vyšetřování je plné nesrovnalostí i chybějících důkazů a skutečnost stále více ukazuje na to, že skutečný vrah je s největší pravděpodobností stále na svobodě. Brutální vražda dospívajících adolescentů začíná zasahovat i do vztahů členů oddělení Q. Rapidně se mění vztah Mørcka k nadřízeným v práci i pravidlům. Honba za vrahem z něj dělá nepříčetného lovce, osobní život všech představitelů ochránců zákona je přepírán v pozadí vražd. A nikdo z toho nevyjde s čistým štítem.

„Hodili ji na stolek v obývacím pokoji, ani z něj předtím nesmetli věci, a znásilnění zahájili tím, že ji Ulrik sedl obkročmo na břicho, chytil ji velkými pazourami za kolena a roztáhl jí nohy. Nejprve se ho zkoušela tlouct do zad, ale drogy a vrstva tuku na zádech rány oslabily. A k čemu by jí to koneckonců bylo?“

Středem zájmu i celého vyšetřování a odhalení skutečného vraha je skupinka studentů. Nyní, o 20 let později se jedná o milionáře i prominentní podnikatele. Všechny důkazy i stopy však vedou jen k jednomu konkrétnímu – Kimmie, která se zdá být klíčem k případu. Už víme, kdo je vrah. Víme, z jakého popudu zabil oba dva sourozence. Známe jeho myšlenky i pocity. Z pomalého začátku se stává lavina, která sebou strhne všechno a všechny. Klasická struktura detektivek zde neplatí.

Zabiják je násilný a mnohdy morbidní thriller, který perfektně umí zakomponovat vraždu do ponuré atmosféry Kodaně a vytřískat z toho poslední kapičku napětí i hrůzy. Tři roky po knižním vydání se audio vydavatelství OneHotBook postaralo o zpracování Zabijáků do audioknihy. To skýtá mnohem intenzivnější a hrůznější zážitek i hmatatelně mrazivou atmosféru, na které se podílel divadelní herec Igor Bareš. Jeho pochmurný hlas jako by byl přímo stvořen do románů Jussi Adler-Olsena. Velkou změnou oproti ostatním interpretům skýtá samotné pojetí namluvení audioknihy právě Igorem Barešem. Ten se nesnaží měnit hlas pro konkrétní postavy. Nesnaží se vytvářet hlas pro ženy, nesípá, nechraptí ani nepiští. Se svým hlasem pracuje ve chvílích akce i napětí, kdy mu dodává jakýsi spád a pružnost. Mrazivá doprovodná hudba už jen podkresluje příběh inspektora Carla Mørcka i skvělou práci interpreta.

O autorovi: Jussi Adler-Olsen (*1950) je novinářem, spisovatelem, redaktorem i vydavatelem v jedné osobě. Ve své tvorbě se rád nechává inspirovat vlastními zážitky i zkušenostmi. Své příběhy staví na psychických poruchách i mezinárodních konspiračních teoriích. Je autorem románu Washingtonský dekret nebo série o Carlu Mørckovi.

O interpretovi: Igor Bareš (*1966) je českým hercem a členem činohry Národního divadla. Dále se angažuje i v rozhlase a svůj hlas propůjčil již mnoha postavám v dabingu. V nedávné době se objevil v seriálech Horákovi, Sanitka 2 nebo Případy 1. oddělení.

Jussi Adler-Olsen, Zabijáci

Režie: Jitka Škápíková,

Čte: Igor Bareš

Délka 10 hodin a 4 minuty

Vydal: OneHotBook

Rok vydání: 2015

ANETA WUNDERLICHOVÁ

9
recenze-ten-kdo-zabiji-a-ten-kdo-je-zabitZabiják je násilný a mnohdy morbidní thriller, který perfektně umí zakomponovat vraždu do ponuré atmosféry Kodaně a vytřískat z toho poslední kapičku napětí i hrůzy.