Recenze: Temná hmota, přesahuje hranice jednoho vesmíru

Jste spokojení se svým životem nebo toužíte pár rozhodnutí změnit? Litujete ztracené první lásky anebo času, který jste věnovali kariéře? Všechna rozhodnutí, která uděláme, ovlivní běh dalších událostí a nasměrují náš život jinam. Ovšem jaká z nich nám přinesou v budoucnosti štěstí? Tuto otázku si občas pokládá i Jason Dessen, hlavní hrdina románu Temná hmota.

Jason Dessen je univerzitní profesor fyziky, jenž se pro svoji rodinu vzdal nadějné kariéry. Mohla ho čekat zářná budoucnost, obdržení Nobelovy ceny a průlomové objevy. Mohl být výjimečný. Místo toho se však rozhodl, že jeho srdce nebije pro vědu, ale pro jeho rodinu. Žije šťastný život se svojí manželkou a synem. Chystá se s nimi strávit další rodinný večer, jenže je přepaden a v tu chvíli se jeho život obrátí doslova naruby.

„ Jsi v životě šťastný?“ To byla poslední slova, která Jason Dessen slyšel, než po útoku maskovaného muže upadl do bezvědomí. Po probuzení se Jason ocitá na neznámém místě, obklopený cizími lidmi. Všichni jej s nadšením vítají zpět a evidentně ho dobře znají. Jenže po probuzení není vše jako předtím. Svět, ve kterém se Jason probudil, je jiný. Jeho manželka není jeho manželkou, jeho syn se nikdy nenarodil a Jason je geniální vynálezce. Má snad halucinace nebo nádor na mozku? Byl to vše jen sen? Nebo je svět z jeho vzpomínek skutečný? A pokud ano, lze se do něj vrátit?

Euromedia Group

Je dost dobře možné, že někde v paralelním vesmíru existuje vaše druhé já, které si také čte tento článek, jen jeho životní cesta vedla jinou stezkou. S teorií paralelních vesmírů dobývá knihkupectví Blake Crouch se svým sci-fi thrillerem Temná hmota. Tato kniha je ověnčená řadou cen a nazývána nejlepší knihou jakéhokoliv roku, jakékoliv reality. Oprávněně? Rozhodně ano.

Sci-fi thriller Temná hmota  rozvířil knižní vody. Autor si v něm pohrává s myšlenkou alternativních vesmírů.  Každé naše rozhodnutí dává vznik novému paralelnímu vesmíru, ve kterém se náš život ubírá jiným světem. Existují nekonečné řady světů, přičemž v některých jsme bohatí, chudí, šťastní nebo již dávno mrtví. Někde jistě existuje vesmír, kde jste milionářem, bezdomovcem nebo posledním přeživším na Zemi. Záleží jen na tom, jakou z možností si vyberete a kam vás tato cesta nasměruje.

Kniha má originální nápad a je napsaná neuvěřitelně čtivě přímo z pohledu hlavního hrdiny. Do jeho příběhu se snadno vžijete a záhady paralelních světů vám nedají spát. Téma je popsané lehce, svěže a nemusíte se bát nudných pasáží o vědě, fyzice nebo technice. Temná hmota v sobě spojuje to nejlepší ze sci-fi, thrillerů a akčních filmů. Bude bavit i absolutního neznalce sci-fi, protože je psaná tak, aby zaujala co největší okruh čtenářů. Naopak mlsnější sci-fi gurmáni, kteří milují prošťourat dané téma skrz naskrz se všemi vědeckými hypotézami, si možná postěžují, že nápad by šel ještě více rozvést.

Tady však nejde o popis fungování vesmíru a vědecké teorie, nýbrž o příběh Jasona, o jeho návrat k rodině a překážky, jež musí zdolat. Připravte se tedy na pořádnou dávku napětí, akční scény i nečekané zvraty. Temná hmota je o zoufalé snaze vrátit se domů a o lásce, která přesahuje hranice jednoho vesmíru. Hlavní hrdina navíc vyniká schopností vybruslit z každé pohromy. Užijete si putování podivnými světy a vsadím se, že aspoň jednou budete mít při čtení husí kůži.

Temnou hmotu považuji za jeden z největších objevů letošního roku. Téměř dokonalý dojem kazí jen zbytečně potřeštěný závěr, který je více o štěstí, než o rozumu. Umím si představit lepší řešení. Jak se říká oko za oko. Jinak jde ale o zdařilý sci-fi thriller, který poškádlí vaši fantazii. Možná vás přinutí zamyslet se nad dalším životním krokem a naučí vážit si toho, co již máme.

Blake Crouch : Temná hmota, Knižní klub, Euromedia Group,  2017, 320 stran

Knihu můžete zakoupit ZDE.

9