Recenze: Ta přede mnou

Emma a Jane. Tehdy a teď. Dvě ženy, které se nikdy nepotkaly a přesto mají mnoho společného. Obě mají za sebou traumatický zážitek a hledají vhodné místo pro nový začátek. Tím ideálním místem pro novou životní etapu je dům ve Folgate Street. Není to však vhodné bydlení pro každého. Tento dům nemá nájemníkům sloužit. Naopak je má změnit a také je nenávratně změní…

Jane právě přišla o své dítě a jediný způsob, jak se z této tragédie vzpamatovat, je začít úplně od začátku. Prvním krokem je najít si nové bydlení. Poté, co Jane objeví dům ve Folgate Street, okamžitě jí uchvátí jeho ohromné prostory, minimalistický styl a prosklené stěny. Tento byt však nájemníkům diktuje řadu podmínek. Žádné osobní předměty, dekorace, polštářky, domácí mazlíčci nebo knihy. Zakázané je vše od oblečení na podlaze až po rovnání koření jinak než podle abecedy. Je to dům, který má své nájemníky vést k minimalismu. K tomu, abych jejich kolonka -,, napište vše, co k životu považujete za nezbytné,, – byla prázdná.

Jane nové bydlení uchvátí a spolu s ním i architekt domu Edward. Možná, že pohledný a řádem posedlý Edward, pro ni bude tím pravým lékem zapomnění. Jenže Jane brzy zjišťuje, že dům má temnou minulost. Je s ním spojená záhadná smrt předchozí nájemnice. A  je skutečně jen náhoda, že původní obyvatelka domu Emma je Jane neuvěřitelně podobná? Jane se snaží zjistit více o Té před ní. A aniž by si to uvědomovala, kráčí přesně v jejích stopách. Jejich životy se začnou nebezpečně podobat. Povedou oba k tragickému konci? Vybere si podivný dům další daň na životech?

Euromedia Group

Ta přede mnou je psychologický thriller o dvou ženách, které touží po novém začátku. Jenže dům ve Folgate Street se místo oázy klidu změní v místo naplněné děsem. Strach bude brzy pronásledovat i vás, protože tento thriller se vám doslova zařízne pod kůži. Autor, skrývající se pod pseudonymem J.P. Delaney, prokázal neobyčejné spisovatelské schopnosti. Ta přede mnou vás bude děsit, fascinovat a především bude jednou velkou hádankou, která čeká na rozuzlení.

V knize se střídá vyprávění z pohledu Jane a předchozí nájemnice Emmy. Kapitoly jsou nadepsané jako Tehdy a Teď. Jejich vyprávění od sebe dělí několik let a přesto budete mít pocit, jakoby vyprávěly úplně stejný příběh. A právě v tom je největší kouzlo této knihy. Postupně se obě ženy začínají řídit stejnými pravidly a dělat stejná rozhodnutí. A právě z té podobnosti vás skutečně mrazí. Především, když víte, že obě se nejspíše řítí vstříc smrti.

Autor si umí výborně pohrát s myslí čtenáře. Postupně budete odhalovat jednotlivé střípky příběhu a tápat mezi pravdou a lží. Krátké kapitoly dodávají knize spád a jakmile se začtete, je to jako kdybyste vstoupili do domu na Folgate Street. Už nemůžete jen tak odejít. Příběh nad vámi převezme stejnou kontrolu, jako onen dům nad hlavními hrdinkami. A stejně jako ony se cítí ve ponurém bytě nepříjemně, tak i na vás dolehne mrazivě napínavá atmosféra.

Kniha je poutavá, opředená rouškou tajemství, napínavá a nepředvídatelná. Čeká vás řada překvapivých objevů, temný stín podezření, až nakonec zjistíte, že nemůžete věřit ani vlastní mysli. Možná jen konec je trochu odfláknutý. Velkolepé finále, které budete rozdýchávat ještě do druhého dne, se totiž nakonec nekonalo. Další drobnou výtku mám k tomu, že v kapitolách, které vypráví Emma, nejsou uvozovky. Je proto dost nepřehledné poznat přímou řeč.

Přesto má tato kniha vše, co si od dobrého thrilleru můžete přát. Ta přede mnou je dokonale promyšlená a uhrančivá. Prožene vás jako pavouk skrz  pavučinu lží až budete lapat po dechu napětím. Jednotlivá vlákénka jsou dobře propletená a ze své sítě vás kniha pustí až na samotném konci.

J.P. Delaney : Ta přede mnou, Euromedia Group, Ikar,  2017, 344 stran

Knihu můžete zakoupit ZDE.

úvodní foto: pinterest.com