RECENZE: Symbol smrti – Sestra Fidelma na stopě vraha

O krok ustoupila a vtom si všimla, že její obvykle zachmuřené společnici se ve tváři zračí cosi neobvyklého. Ještě nikdy u nikoho neviděla výraz tak naprostého děsu, jako právě spatřila v obličeji sestry Brónach, která s vytřeštěnýma očima hleděla na studnu za Síomhou. V truchlivé tváři své starší podřízené ještě nikdy neviděla jiný výraz nežli zasmušilou poslušnost.

Sestra Síomha se pomalu otočila, aby se sama přesvědčila, na co že se to očividně vyděšená Brónach právě dívá.

Při pohledu, který se jí naskytl, jí bezděčně vylétla ruka k ústům, jako by chtěla zdusit vyděšený výkřik.

Na laně, na němž většinou viselo vědro s vodou, bylo nyní za kotník přivázáno nahé ženské tělo.

Symbol smrti je čtvrtým dílem ze slavné série historických detektivek s řádovou sestrou a soudní advokátkou Fidelmou z Kildare v hlavní roli, která vnáší světlo do záhadných případů svou neomylnou právní logikou a inteligencí. V pořadí je to již sedmnáctá detektivka Petera Tremaynea, která vyšla v nakladatelství Vyšehrad.

Autorovy detektivky vznikají na pozadí keltské historie. Tremayne v prózách stupňuje čtenářovo napětí tím, že postupně, jako v počítačové hře, odhaluje skryté pravdy. Hrdinův „inventář“ vědomostí skládá jako puzzle, dokud hrdina nenajde poslední kousek, a tak nezapadne vše na své místo do celkového obrazu. Je to kniha, která pohltí veškerou čtenářovu pozornost. Nejen že čtenáře kniha baví, nutí také neustále přemýšlet. Takový je i poslední přeložený případ sestry Fidelmy, která „operuje“ v Irsku v polovině 7.století. tremayne

Zajímavé je, že tato kniha v původním znění vyšla už v roce 1996. Od té doby autor vydal dalších dvaadvacet dílů, z nichž bylo v posledních deseti letech mnoho přeloženo do češtiny. Čtenáři si sestru Fidelmu tak oblíbily, že se s ni chtěli potkávat i nadále. Některé díly jsou tedy překládány trochu nelogicky s odstupem času, ale to čtenářům výrazně neuškodí, protože každý díl ze série má svou originální zápletku a prostředí. Navíc pro pochopení jedné knihy není třeba znát části předchozí. Někdy samozřejmě v knize narazíte na odkazy ke předešlým knihám. Fidelma se totiž pyšní tím, že vyřešila spoustu jiných záhad, a vydobyla si vysoké postavení u soudního dvora a v povědomí lidí. Zmínky o jejích minulých úspěších jsou tedy jenom logické.

V Symbolu smrti Fidelma řeší případ sťaté dívky nalezené v klášterní studni s podivným symbolickým předmětem v ruce – hůlkou fé – symbolem smrti. Druhou záhadou je zmizelá posádka obchodní lodi, která se objevila u irských břehů. Jak tyto případy spolu souvisí a jaké zlo se skrývá na posvátné půdě za klášterními zdmi? Který ze sedmi hříchů vedl ke krvavým zločinům? Prozradím jen, že jeden z  nich to je.

Závěr byl pro mě trochu slabší než jsem čekala. To bude asi způsobené tím, že když už má člověk většinu skládačky složenou a chybí jen poslední dílky, celkový obraz si dokáže v hlavě doplnit sám. Proto mě závěrečné řádky nepřekvapily a slabý závěr pro mě znamená menší uspokojení z četby. Je to jako byste si chystali dát dezert po hlavním jídle, celou dobu byste se na něj těšili a pak byste zjistili, že si ho nějaký hříšník ukradl pro sebe.

Ani v tomto díle nebude chybět Fidelmin přítel bratr Eadulf. A s ním také začíná a končí veškerá romantika. Je úsměvné, jak se jejich vztah jeví v jednom z prvních dílů série. Pousmějete se nad nejednou líbeznou vsuvkou z jejich „manželství po dvaceti letech“ – na nervy lezoucí zlozvyky, schopnost urazit se na základě jediného všeříkajícího pohledu… Ano, tento pár je rozhodně zajímavé sledovat, zvláště kvetoucí Fidelmu.

Knihu poskytlo k recenzi KNIHCENTRUM.

PAVLA KAMEŠOVÁ

Peter Tremayne – Symbol smrti. 2014. Vyšehrad. 320 stran. Úryvek ze str. 18-19