Recenze: Sviňák vás zasáhne jako facka

Bruce Robertson je Skot jak poleno, který nesnáší všechno skotské (snad kromě pití) a jediné, co ho drží nad vodou, je myšlenka na povýšení v práci. Je detektivem, který k vyšetřování používá velmi svérázné metody. Jak sám říká, do policie ho přivedla policejní zvůle. Nechce proti ní bojovat, ale chce být její součástí. Není to zrovna vzor morálky, naopak.

Užívá snad všechny myslitelné návykové látky najednou, o svou rodinu se příliš nezajímá a své kolegy chytře poštvává proti sobě, aby měl na povýšení největší šanci. Zatím se mu to daří, obzvlášť když začíná úspěšně vyšetřovat případ zabitého asijského studenta. Jeho psychické problémy ho však dostihnou ve chvíli, kdy se mu celá jeho hra s životy ostatních lidí vymkne z rukou.

Sviňák je jedním z těch filmů, které vás zasáhnou jako facka. Od první chvíle si hraje s divákem pomocí explicitních obrazů, rychlých střihů, halucinogenních představ a vizí hlavního hrdiny. Děj nepodléhá žádným pravidlům, stejně jako vnímání času a prostoru. Od půlky už je film nahlížen výhradně očima hlavního hrdiny, což tvůrcům umožnilo zcela se vymanit z pravidel reálného světa. Není to však jen samoúčelný vizuální styl. Film se úspěšně snaží uvést diváka do stavu, kdy se bude cítit podobně jako Robertson. A nejsou to zrovna hezké stavy, jaké hlavní postava prožívá.grjaz-filth-2013-treiler-b-cenzury1370887711-51b6161f8005d

Film se pohybuje mezi drsnou komedií a psychologickým dramatem. První půli můžete prožít ve velmi pozitivní náladě. Pokud přistoupíte na černý humor filmu, budete se skvěle bavit. Film ale zvládá na jedničku i vážná témata a scény, které připomenou Requiem za sen či Trainspotting. Na rozdíl od těchto filmů však Sviňák není o drogách, ale o lidské povaze. Traumatické události můžou snadno z člověka udělat zrůdu, která ničí cizí životy, aby si sama připadala lépe.

Hlavní postava je na jednu stranu nesympatická až odporná, ale díky pár chvílím, kdy ukáže svoji jemnou stránku, s ní divák intenzivně soucítí. Tvůrci dokázali udělat ze zvrácenosti hrdiny zábavné scénky a scénář chytře zakončuje jednotlivé příběhové linie tak, aby divák odešel s pocitem, že i takový sviňák je vlastně dobrý člověk a skvělá filmová postava.

Na jednu stranu může být konec filmu vnímán jako přílišná snaha obrátit a udělat z útočníka oběť, ale pokud dáte filmu šanci, aby se vám dostal pod kůži, zcela vás pohltí jako bezchybný celek. Ač je velká část filmu věnovaná psychickým stavům hlavního hrdiny, příběh chytře rámuje „hra“, kterou Robertson hraje, a která dává prostor pro působivou proměnu charakterů a vztahů postav. Všechny výrazové prostředky film nepoužívá jen proto, aby šokoval nebo pobavil, ale proto, aby něco skutečně vyjádřil. Proto může být Sviňák pro některé diváky, kteří mají podobné zkušenosti, velmi intenzivní zážitek. Možná až příliš.  photo_4067_33953

Sviňák rozhodně není tuctovým filmem a není snadné ho žánrově zařadit. Někdo ho nejspíš odmítne jako příliš sprostý, ale pro ostatní se snadno může stát jedním z nejsilnějších filmových zážitků za poslední roky.

Sviňák
Filth
Velká Británie, 2013, 97 minut

Režie: Jon S. Baird
Hrají: James McAvoy, Jamie Bell, Alan Cumming, Imogen Poots, Rupert Friend, Tony Curran, Gary Lewis, Martin Compston, Irvine Welsh, Shauna Macdonald, Emun Elliott, Kate Dickie, Shirley Henderson, Jim Broadbent, Eddie Marsan, Ron Donachie, Pollyanna McIntosh, Iain De Caestecker, Jonathan Watson

9
recenze-svinakSviňák rozhodně není tuctovým filmem a není snadné ho žánrově zařadit. Někdo ho nejspíš odmítne jako příliš sprostý, ale pro ostatní se snadno může stát jedním z nejsilnějších filmových zážitků za poslední roky.