RECENZE: Slavná blogerka i obyčejná holka v jedné osobě

Blogerka, která uhranula celý svět. Mluví o líčení na večer, jednoduchých účesech do školy i cool oblečení na párty. A teď se pustila i na dráhu spisovatelky. Debutový román Girl online doslova vypálil díru do světa laserovým zaměřovačem a dokonce sesadil tvořitelku Harryho Pottera z pomyslného trůnu nejvyšší prodejnosti knih. Ale počkejte… Zoella, vlastním jménem Zoe Sugg, nic takového vlastně nenapsala!

Penny je vcelku obyčejnou holkou. Chodí do školy, má přátelé i spoustu koníčků. Jo a ještě je jednou z nejznámějších blogerek na světě. Tenhle nepatrný detail o Penny nikdo neví. Hannah Montana v bledě modrém. Virtuální realita dává Penny pocit bezpečí i anonymity, její blog je jediným místem, kde se cítí sama sebou. A pak přijde neplánovaný výlet do New Yorku. Přesně ten výlet, který změní její dosavadní život. Její on-line svět. Její anonymitu.

Ponaučení č. 1: Když jdete na jeviště a vidí vás tři stovky lidí, vždycky se ujistěte, že máte zavázané tkaničky u bot.

Ponaučení č. 2: Rozvázané tkaničky představují smrtelné nebezpečí – když si na ně šlápnete, můžete spadnout na zem tak prudce, že se vám sukně vyhrne přes zadek až na záda.

Ponaučení č. 3: Máte-li na sobě sukni, která je natolik krátká, že se vám vyhrne přes zade až na záda a vy šlápnete na tkaničku na jevišti před třemi sty lidmi, dbejte na to, abyste na sobě měli co nejméně trapné spodní prádlo.

Ponaučení č. 4: Nikdy, naprosto nikdy za žádných okolností, nenoste pestrobarevné kalhotky s obrázky jednorožců.

Ponaučení č. 5: Nikdy, naprosto nikdy za žádných okolností, nenoste pestrobarevné kalhotky s obrázky jednorožců, které jsou tak staré, že jsou příšerně VYBLEDLÉ a NA KRAJÍCH VYTAHANÉ – a je úplně jedno, že jsou báječně pohodlné.

Autorka vtiskla do románu hned několik svých zkušeností, myšlenek i událostí, které se jí vryly hluboko do mysli. Své hlavní postavě propůjčila panický strach, kterým trpí i Zoella. Vcelku výstižně popsala život za rouškou počítačové sítě a internetové šikany. Nedá se jí upřít smysl pro humor i navýsost trapné situace a situační komiku. Zápletka je předvídatelná, konec ještě víc a celý děj je drancován nudným protahováním a nastavováním příběhu zbytečnou vatou.

Ve většině knih spadající do škatulky Young Adult se vyskytují nenadále zralí jedinci ve věku 15 – 18 let. Penny je v této kategorii pěstí na oko. Ona dokonce neodpovídá svému věku. Moc ráda bych vzala hodiny a přetočila je o několik let zpět, protože tam by se neohrabané chování i vystupování hlavní hrdinky hodilo mnohem lépe. Všechny ty stránky, řádky, věty, slova i jednotlivá písmena křičí ‚dítě‘!

Za druhé, Penny je prokázáno, že trpí úzkostí a záchvaty paniky. Ale vážně tomu tak je i ve skutečnosti? Veškeré popisy vlastních pocitů, všechny ty drobné detaily, které by měly dělat obyčejnou knihu knihou kvalitní. Její chudé popisy stavů stresu a paniky však neosloví čtenáře se zralejším uvažováním.

Girl Online je průměrným příběhem zaměřujícím se především na milovníky YouTuberů, videí a celodenního sezení u počítačů.

O autorce: Zoe Elizabeth Sugg (*1990) je britskou blogerkou a spisovatelkou. Proslavila se na serveru YouTube, kde má již 6 milionů odběratelů. V roce 2014 vydalo nakladatelství Penguin Books román s autobiografickými prvky Girl Online. Kniha se po svém vydání stala bestsellerem, Zoella však byla ihned osočena, že do knihy přispěla svými nápady, ale autorkou není.

Zoe Sugg – Girl Online, Jota, 2015, 360 stran

ANETA WUNDERLICHOVÁ

Úvodní foto: jota.cz

6
recenze-slavna-blogerka-i-obycejna-holka-v-jedne-osobeDebutový román Girl online doslova vypálil díru do světa laserovým zaměřovačem a dokonce sesadil tvořitelku Harryho Pottera z pomyslného trůnu nejvyšší prodejnosti knih.