RECENZE: Šest let – thriller o lásce a velké lži

Šest let uplynulo od chvíle, kdy zoufalý Jake Fisher sledoval, jak si Natalie, jeho osudová láska, bere jiného muže. Šest let dodržel slib, že ji nechá na pokoji, a trápil se mučivými představami o Nataliině šťastném životě s Toddem. Když po šesti letech náhodou narazí na oznámení o Toddově úmrtí, neodolá a vydá se na pohřeb. Doufá, že tam zahlédne tu, co mu kdysi zlomila srdce – ale vdova po Toddovi není Natalie… A navíc se zesnulým prožila spokojené dvacetileté manželství. Jakeův slib bere rázem za své, jakákoli snaha najít Natalii však znamená nejen odhalit krutá tajemství i bolestivé lži, ale především riskovat život. A nejen svůj…“

Na přebalu knížky se rýsuje oslnivá zápletka, není-liž pravda? Ještě pořád jsem vás nepřesvědčila, že si to zkrátka musíte přečíst? Je to přece tak chytlavá přesvědčivá anotace. Mám toho v rukávu ale mnohem víc. Je tu taky na obalu stříbrem zpečetěný nápis „edice Světový bestseller“. To musí být dobré! Buďme diplomatičtí, dobře se to prodává, tak to nemůže být úplně špatné. Co vy na to? No a co?! Fajn, ještě mi dejte tak minutku a půl a nebudete litovat obětovaných peněz.

Červeným tučným písmem je na přebalu rovněž uvedeno: „Více než 60 milionů prodaných výtisků, 25 publikovaných kriminálních románů, 41 jazyků, v nichž vycházejí…“  A to ještě není všechno. „Harlan Coben je stálicí na celosvětovém knižním bestsellerovém nebi.“ (Mon Dieu!) „Společnost Paramount Pictures chystá filmovou adaptaci Šesti let s Hughem Jackmanem (Kate&Leopold, X-Men, Austrálie, Bídníci) v titulní roli.“ Cože? Wolverine? Ano, tento hezoun. Rosomák je prostě k sežrání i po letech na place a určitě to není jen tou horou make-upu. Hurá na knihu, hurá do kina.

Ale teď vážně. Máte rádi bestsellery? Napětí? Osudová setkání? Romantiku? Krev? sestletJděte do toho. Tohle je vážně dobré čtení. Ať už si ti zabednění umaštění knihomolové říkají, co chtějí, tohle je dobrá kniha – jedna z Cobenových nejlepších. Je to dovedně napsané. Dobře se u toho odpočívá. Čte se to jedním dechem. Sama jsem to četla do jedné do rána a nejen proto, že už jsem se nemohla dočkat, kdy tu knihu odložím a věnuji ji někomu, kdo tento typ literatury víc ocení, kdo si to bude užívat. Je to nadutost, já vím.

Nečtu texty na přebalech, často ani anotace ne. Může se vám totiž stát (jak se stalo mě), že se dozvíte jméno vraha, aniž byste přečetli první písmenko knihy. Za tím musí být ďábel sám! Nebo nakladatel… Někdy taky dokážou nakladatelé odradit nebo i zmást. Po přečtení jsem se podívala na obálku a musím uznat, že ničím neklame – kniha si najde svou cestu k čtenářům, kteří v ní hledají přesně to, co slibuje. Dobrou zábavu.

Když jsem tedy otevřela knihu, bylo to úplně neznámé území. Nebojím se neznámého. V každé knížce je něco dobrého. A to je taky případ této knihy. Bohužel to ale není knížka, která osloví „náročnější“ čtenáře. Tím nemyslím snobské intelektuály a nadutce mého typu, ale třeba lidi, kteří hledají v knížkách inspiraci, a mnohé jiné, kteří nečtou jen pro zábavu. Pojďme se na to podívat bez předsudků.

Nejdřív ty dobré zprávy. Hlavní hrdina Jake Fisher vám bude sympatický. Urostlý chlápek, chytrý, žádný proutník (i když…), žádný maminčin mazánek, zásadový, milý, dodržující sliby (i když…), vytrvalý, odvážný, občas prohodí nějaký ten intoušský fórek a bohužel není zamilovaný do vás, ani do mě, ale do nějaké Natálie, která mu dala košem už před šesti lety. Tak jako tak, působí reálně, až na to romantické šílení okolo. Nejvíc hmatatelný a uvěřitelný je ve své roli profesora politologie – což mimochodem studoval samotný autor Harlan Coben. Coben je opravdu moc dobrý v pasážích, kde těží ze svých osobních zkušeností, kde rozvíjí své alter ego v plné parádě. V tom ostatním už mu ale moc věřit nebudete, to ostatní už je trochu slabší.

Líbila se mi taky postava paní Dinsmoreové, i když mám pocit, jako by byla ukradená z jiné knihy nebo filmu. Není asi úplně nejoriginálnější postavou, ale její vstupy na scénu patří k nejvtipnějším. Tady přiznávám, že jsem padla do autorovy pasti. Určitě ji tam nastražil schválně, tuto uštěpačnou drbnu, aby rozptýlila čtenáře, než si nechá Jake zase dát po tlamě od někoho o hlavu menšího. Nevrlá stará paní, která nás všechny přežije, a která zná celou historii lidí z katedry politologie, jejich pády a neduhy, jména prapravnuček všech prapraprofesorů apod.

Aby někdo zplodil takové dílko, musí mít nadání. A taky šestý smysl pro to, co lidi rádi čtou a co sledují v televizi. Mnohé holce se asi podlomí kolena (nejen před televizí, ale i při samotném čtení). Připadalo mi, že si to Coben prostě naplánoval předem – napsal v podstatě nejen knihu, ale rovnou i scénář. Klukům se budou líbit rvačky a sexy ďiblík Natálie s puškou. Ano, nenapsala bych takovou knihu s takovým cílem. Každý to neumí. Coben to dělá dobře. Je mistrem napětí.

První věc, která se mi zdá nedořešená, je postava Natálie, Jakovy osudové lásky. Zatímco Jake působí realisticky, Natálie umělkyně a zároveň dobrá střelkyně typu Lary Croft působí jako kočka vystřižená z akčního filmu. Je filmová a já nevěřím, že bych ji mohla potkat na ulici jako profesora Jakea. Je to prostě Cobenova fantazie, dost nedomyšlená, i když funkční – ve filmu se bude dobře vyjímat.

Spousta toho, co se v knize děje, je naprosto nelogická včetně závěru. A nejde mi vůbec o to, že to všechno je kvůli lásce. Kuchnuli byste profesorku, abyste dostali na vysvědčení jedničku? Jistě, Amerika je kraj odlišných mravů, ale o to tu přece nejde. Některé věci nedávají smysl a závěr mě naprosto zklamal, i když je mi jasné, že bude mít úspěch. Kdo jen trochu u čtení přemýšlí, toho to asi příliš nenadchne. Je to knížka na jedno přečtení, film na jedno zhlédnutí. Po přečtení nebo zhlédnutí půjdeme zase pěkně domů, aniž byste měli o čem přemýšlet, aniž byste si z toho něco vzali kromě zábavy. Taky mě na konci trochu zklamal Jake, protože trochu zradil svoje zásady. Kvůli ženě se z něj stal horší člověk, ale to asi ne každého tak rozhodí. Čtení s prostým cílem bavit se taky není nic špatného. V tomto vás kniha nezklame.

Harlan Coben – Šest let. 2014. Nakladatelství Knižní klub. 320 stran

PAVLA KAMEŠOVÁ

6
recenze-sest-let-thriller-lasce-velke-lziCoben je opravdu moc dobrý v pasážích, kde těží ze svých osobních zkušeností, kde rozvíjí své alter ego v plné parádě. V tom ostatním už mu ale moc věřit nebudete, to ostatní už je trochu slabší.