Recenze: Seriál The Serpent (Had) je chladnou a stylizovanou podívanou s výtečnými herci

Britský Seriál The Serpent (česky Had) nyní k vidění na Netflixu rekonstruuje skutky skutečné postavy, vraha a podvodníka Charlese Sobhraje (zkuste pětkrát zopakovat za sebou, bez toho, abyste jméno četli).

Sobhraj pocházel z vietnamsko-francouzské rodiny, už v mladém věku byl odsouzen v Indii za krádež v klenotnictví. Po útěku z vězení se živil jako obchodník s diamanty a také se stal, jak dokládá seriál, sériovým vrahem, který otrávil a okradl řadu turistů ze Západu.

Seriál využívá několik přitažlivých ingrediencí Sobhrajova života – originální detektivní zápletku, máme tu sériového vraha, který vraždí mladé hipíky, kteří si přijeli do tehdejšího Thajska hlavně užívat. Dále tu máme dnes tak oblíbené retro, na němž staví řada trendy seriálů jako třeba The Deuce nebo Vinyl, ale i Dámský Gambit. Jsou to sedmdesátá léta a s nimi stylizované oblečení, automobily a neustálé kouření klasických cigaret. A k tomu je to zabalené do exotického prostředí Thajska, Nepálu a Indie. Do ráje turistů, před více než třiceti lety jistě daleko více nedotčeného ráje, než dnes. To vše jistě ocení milovníci detektivek, kterých je dnes v TV jako šafránu, ale i všichni, kdo kdy cestovali po Asii. Přes to, že dobová exotika je tu rafinovaně prezentovaná hlavně interiéry hotelů, malými restauracemi a výhledy na písečné pláže. V krásných pastelových barvách, až zrak přechází.

Dvojice režisérů Herbots – Shankland mají za sebou především režisérské zkušenosti s natáčením nepříliš slavných seriálů, druhý jmenovaný se podílel i na natáčení seriálu Domek z karet. Tvůrcům se především podařilo vytvořit skvělé obsazení hlavních rolí – Francouz Tahar Ramir v roli Sobhraje je fascinující padouch, má v sobě jak silnou přitažlivost, tak patřičnou slizskost a vypočítavost. Jenna Coleman se v roli jeho osudové milenky dokáže proměnit ve velmi zneklidňující, závislou osobu. A Ruby Serkis se chová a vypadá přesně tak, jak si představujete holandského snaživého úředníka ambasády.

Seriál se snaží překvapovat diváka nejen přesným castingem a věrnou stylizací tehdejší atmosféry, ale v průběhu všech osmi dílů i přeskakováním sem a tam a zpět v čase. Přemýšlel jsem, zda kdyby natočili seriál lineárně, zda by přišel o napětí, když nám hned v úvodu prozradí, že vrah byl v roce 1997 na svobodě a poskytoval rozhovory.

Došel jsem k závěru, že je to způsob, kterým se jim podařilo vygenerovat alespoň zdání neustále napínavých situací. Údajné vraždy turistů totiž začne vyšetřovat na vlastní pěst zmiňovaný úředník holandské ambasády v Bangkoku, jménem Knippenberg. Také skvělé jméno, z něhož si jeho kolegové z ostatních velvyslanectví utahují. Jeho počínání by se nedalo zcela označit za důvtipnou detektivní práci, spíš za práci slušného novináře. A nemůže být ani příliš akční, jeho postava má své limity.

Filmaři odvedli řemeslně precizní práci, dokážou odvyprávět příběh s důrazem na detail a fotogenické scény. Snaží se události rekonstruovat s novinářskou pečlivostí. Zároveň ustoupili od jakýchkoliv záběrů násilí – to se vždy děje mimo záběr, žádnou scénu přímého násilí v seriálu neuvidíte – vždy vidíte jen vystrašené tváře obětí a následně jejich těla z dostatečné vzdálenosti. Více než touha po nižším ratingu pro děti to byl pravděpodobně záměr – ukázat nezachytitelnost hrůzných činů a prchavou povahu pachatele, který unikal spravedlnosti.

Přes vše popsané mi pojetí seriálu přišlo mechanicky chladné a odtažité, těžko se identifikovat jak s pachatelem, s obětmi, tak s vyšetřujícím úředníkem. Jsou to dobře zahrané figury bez autentického přenosu emocí a vzájemných vztahů. Odtažitost způsobuje prostorová i často časová vzdálenost mezi vyšetřovatelem a pachatelem, řada postižených turistů, kteří často nemají příliš prostoru pro osobnostní charakteristiku, a ničím se od ostatních neliší, protože seriál musí zachytit relativně hodně událostí napříč časem. Seriál tak musí redukovat motivaci jejich jednání a možná si z toho odnesete jen, že se hipíci chovali nezodpovědně. Hlavní padouch Sobhraj není postavou, která by se nějak vyvíjela, jediné, co nese v seriálu potenciál vývoje a změny, je jeho vztah s milenkou Marie-Andrée Leclerc (Jenna Coleman). Ten seriál využívá, dokonce se snaží nenásilně uchopit motivace Sobhraje k tak hrozným činům, je otázkou, zda se to skutečně podařilo.

Abychom si rozuměli, seriál The Serpent je v daném žánru nadprůměrnou podívanou a na Netflixu je to v současné době jeden z mála seriálů, který nabízí chutnou stravu fanouškům kriminálek a napínavého, v tomto případě spíše administrativního pátrání po sériovém vrahovi. Posílání dokumentu faxem je tu jedna z nejnapínavějších scén.

Kubin

PŘEHLED RECENZE
Hodnocení
7
recenze-serial-the-serpent-had-je-chladnou-a-stylizovanou-podivanou-s-vytecnymi-herciExotika, stylizovaná sedmdesátá léta a jeden nepolapitelný padouch. Seriál Had precizně, i když odtažitě rekonstruuje skutečné události, které nám z dnešního pohledu mohou přijít jako neskutečné.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

12 − 9 =