Recenze: Relaxační omalovánky pro dospělé

V popředí zájmu příznivců literatury se už dlouho drží knihy o vaření, zdravém životním stylu vůbec, severské detektivky a knihy o dětech a pro děti. Před loňskými Vánocemi mezi ně doslova jako kometa vlétly relaxační omalovánky pro dospělé. Omalovánky kam se podíváš. Pulty knihkupectví byly zavalené mandalami, obrázky s přírodními motivy, variacemi na folklorní téma. Návštěvník prodejny knih nabyl dojmu, že pokud ještě nevymalovává, neví, co je relaxace. Vlastnit relaxační omalovánky a po večerech vybarvovat a bylo a je prostě in. Asi každý vybarvovač se nechal nalákat na motivy zajíčků, kytiček a lístečků. Pro pokročilé jsou pak tituly z řady Arteterapie nakladatelství Jota: Vysmáté lebky a Don´t Worry, Be Colour od Kateřiny Krystynové. Do ruky se mi dostaly oba tituly současně, takže pár slov k relaxačním omalovánkám obecně a posléze ke každé knížce zvlášť.

Nakladatelství JotaTěžko čekat, že relaxační omalovánky udělají z cholerika flegmatika  a z labilního člověka osobu s vyrovnaností Dalajlámy. Pokud nemáte dostatečnou trpělivost s drobnými ručními pracemi nebo s úkoly vyžadujícícmi přesnost, nečekejte, že budete po vybarvení pár obrázků zrelaxovaní na týdny dopředu. Obrázky jsou logicky plné miniaturních detailů a pakliže už po několikáté přetáhnete linku, na klidu to nepřidá. V ojedinělých případech jsem se setkala i s tím, že člověk podlehl záchvatu zuřivosti, protože ho tato nimravá činnost vytáčela.

Hlavně si pořiďte kvalitní pastelky s dostatečnou barevnou škálou, protože základní barvy vás brzo omrzí a nebudete mít možnost dát dostatečný prostor vlastní kreativitě. Výkonné ořezávátko nutností. Spotřeba barvy je velká a pastelky ořezáváte skoro po každém vybarveném obrázku.  Někteří autoři omalovánek počítají s tím, že svoje dílo budete chtít uchovat na delší dobu nebo dokonce veřejně vystavit a obrázky jsou proto vytištěné na papíru s velkou gramáží a lze je z knihy jednoduše vyjmout a následně třeba zarámovat.

Vybarvovali jsme celá rodina, a ač si nechci hrát na znalce z oboru psychologie, trvala bych na tom, že se podle způsobu vybarvení a zacházení s pastelkami poznají hlavní povahové rysy člověka. Racionálnější typy používaly reálné barvy a umírněné tóny. Naopak bohémové kreslili modré listí na červených stoncích, zelené kočky a oranžové pávy. Co si myslet o těch, co kradli ořezané pastelky ostatním, těžko říct…

Don´t Worry, Be Colour Kateřiny Krystynové mě nadchlo podle názvu, ale zklamalo provedením. Kniha nenese jednotné téma a obrázky jsou „každý pes, jiná ves“ a provedení se mi jednoduše nelíbilo. Kdybych nevěděla, kdo je autorem, byla bych u některých kreseb na vážkách, jestli se jedná o výtvor dítěte nebo dospělé osoby. Detaily u jednotlivých obrázků postrádaly propracovanost, na jakou jsem dosud byla u omalovánek pro dospělé zvyklá. Za sebe tyto relaxační omalovánky bohužel doporučit nemůžu, ale je možné, že si právě díky své jednoduchosti své příznivce najdou.

Absolutní nadšení ve mně naopak vzbudily Vysmáté lebky. Nejedná se o obrázky českého autora, ale asi o výtvor ze španělsky hovořící provenience. Tento údaj se mi bohužel v knize nepovedlo přesně dohledat. Pokud nemáte rádi přeslazené motivy ptáčků, čmeláčků, soviček a kytiček jsou Vysmáté lebky přesně to pravé. Pokud by se do vybarvování pustil někdo z příznivců punku nebo metalu, přišel by si na své. Kniha je opravdu plná nádherně vyvedených kreseb lebek ve všech možných podobách. Lebky z květů, lebky z listů, lebka s diamantem, lebka z kostí,… Neděsí, ale pobaví. A bude bavit, i když zůstanete jen u prohlížení a pastelky nevezmete do ruky. Osobně se mi i lépe vybarvovalo to, co se mi líbí, navzdory tomu, že se často jednalo o titěrné detaily. Dobrou náladu ve mě v mnoha případech vyvolal jen pohled na vtipné obrázky, takže omalovánky splnily svůj účel – odreagování a relaxace.

Daniela Recová

Nakladatelství Jota, edice Arteterapie, Vysmáté lebky, Don´t Worry, Be Colour

6